شناسهٔ خبر: 68183992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا حواشی انتخاب وزیران دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

مسافران احتمالی پاستور در پیچ‌وخم بهارستان

پس از معرفی لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس، فرایند بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی آغاز شده است و از شنبه آینده نیز صلاحیت این افراد در صحن علنی مجلس برای گرفتن رأی اعتماد بررسی می‌شود، در این میان حواشی و نظرات مختلفی پیرامون برخی از چهره‌های پیشنهادی دولت مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از معرفی لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در روز یکشنبه، بیست‌ویکم مرداد، به مجلس شورای اسلامی، فرایند بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی آغاز شده است و از شنبه آینده نیز صلاحیت این افراد در صحن علنی مجلس برای گرفتن رأی اعتماد بررسی می‌شود، در این میان حواشی و نظرات مختلفی پیرامون برخی از چهره‌های پیشنهادی دولت مطرح شده است.

به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، تاکنون ۷۰ جلسه در کمیسیون‌های مجلس برای بررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی برگزار شده است. وی می‌گوید: برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت در یک فضای فنی و تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با اسناد بالادستی تطبیق داده می‌شود. سنجه‌هایی برای ارزیابی وزرای پیشنهادی وجود دارد و مطابق با آن، توانایی و تجربه آنان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.

پس از انتشار لیست وزرا، انتقادات زیادی پیرامون کابینه پیشنهادی شکل گرفته است و نمایندگان مجلس نیز به برخی از این انتقادات پرداخته‌اند؛ برای مثال گروهی میانگین سنی ۶۰ سال، برخی استفاده نکردن بیشتر از ظرفیت زنان، جوانان و اقلیت‌ها و برخی حضور چهره‌های بدون تجربه وزارت در میان تصمیم‌گیران اقتصادی دولت را از نقاط ضعف کلی کابینه دانسته‌اند و علاوه‌بر این، حضور برخی از چهره‌های تندرو با سابقه مواضع در تضاد با سیاست‌های کلی نظام، نظر منفی برخی از نمایندگان مجلس را در پی داشته است. هم‌زمان با این انتقادها برخی لیست معرفی شده وزرا را محصول تقسیم جناحی نامیدند و برای مثال از ظفرقندی به‌عنوان سهم اصلاح‌طلبان پیشرو، نوری‌قزلجه و همتی سهم کارگزاران، میدری، هاشمی، پاک‌نژاد و صادق سهم بهبود خواهان، صالحی، صالحی‌امیری، عراقچی و سیمایی سهم دولت روحانی، مؤمنی، دنیامالی و علی‌آبادی سهم اصولگرایان و اتابک سهم بخش خصوصی نام بردند و خطیب، نصیرزاده و رحیمی را وزرای توافقی دانستند.

کابینه دولت چهاردهم

وزیر باید از بن دندان به مبانی انقلاب معتقد باشد

یکی از چهره‌هایی که روز گذشته با حضور در مجلس نظرات منفی زیادی پیرامون او مطرح شد، محمدرضا ظفرقندی، گزینه پیشنهادی پزشکیان برای تصدی وزارت بهداشت است، تا جایی که روز گذشته مالک شریعتی، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امروز به آقای ظفرقندی گفتم در تخصص شما تردید نیست، اما وزارت با ریاست بیمارستان متفاوت است. وزیر باید از بن دندان به مبانی انقلاب معتقد باشد. سوابق شما حمایت از فتنه ۸۸ بوده؛ همه سالیان انقلاب را ظلم خواندید و شورش «ز. ز. آ» را جنبش پاک! دانستید. از پاسخ صریح طفره رفت.»

دیروز انجمن اسلامی پزشکان ایران، در واکنش معرفی ظفرقندی برای وزارت بهداشت؛ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم اعلام کردند: «جناب آقای دکتر ظفرقندی شخصیتی متدین، علمی و پاکدست و مورد احترام هستند اما با توجه به عملکرد ایشان در مناصب قبلی و به‌کارگیری افراد و همکاران خود با نگاه صرفاً جناحی و سیاسی و بعضاً با سابقه ناصواب متأسفانه سبب ایجاد دودستگی و جدل در قسمتی از بدنه نیروهای سلامت کشور می‌شدند. از طرفی ارتباط نداشتن ایشان با بدنه جوان جامعه پزشکی، عدم تعامل با سایر گروه‌ها و تفکرات حوزه سلامت، عدم ارتباط با نهادها و جریانات فرهنگی از جمله ایرادات مطروحه در خصوص ایشان است.»

مسافران احتمالی پاستور در پیچ و خم بهارستان

عراقچی؛ تکرار سیاست خارجی دولت روحانی؟

عباس عراقچی به‌عنوان گزینه اصلی تصدی وزارت امور خارجه نیز چهره‌ای است که به‌دلیل سابقه حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت روحانی نظرات مختلفی پیرامون او وجود دارد، برای مثال امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مناظره صداوسیما در باره او گفت: برجام تجربه تلخی برای کشور است و حضور عراقچی به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور به معنی حاکمیت دوباره همان نگاه دولت روحانی است که سبب تکرار اتفاقات تلخ آن دوره همچون افزایش قیمت دلار و تحریم‌های کشور می‌شود، در مقابل عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در همان برنامه در موافقت با عراقچی گفت او به‌عنوان مجری سیاست‌های بالادستی و یک فرد مذاکره‌کننده، در عرصه سیاست خارجی فعالیت خوبی داشته است.

مسافران احتمالی پاستور در پیچ و خم بهارستان

یک کابینه اقتصادی بی‌تجربه

علاوه‌بر این، نکته جالب توجه دیگر این است که پزشکیان در کابینه اقتصادی پیشنهادی‌اش به مجلس، از شش چهره جدید در عرصه وزارت رونمایی کرد که تاکنون سابقه مدیریت در این سطح را نداشته‌اند و این نکته‌ای است که بازخوردهای منفی زیادی را به واسطه سروکار داشتن آن‌ها با اقتصاد و معیشت مردم به دنبال داشته است.

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی یکی از همین چهره‌هاست که با ۶۸ سال سن به‌عنوان مسن‌ترین عضو کابینه، برای یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها پیشنهاد شده است. او دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و عضویت در کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی و هجدهمین رئیس کل بانک مرکزی را در سوابق خود دارد، اما در زمینه وزارت هیچ تجربه‌ای نداشته است. سیدمحمد اتابک گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس هم تنها سابقه مدیریتی در وزارت صنایع و حوزه‌های صنعتی را در کارنامه‌اش دارد و سرمایه‌گذاری است که به واسطه تعارض منافع ممکن است از سوی مجلس پذیرفته نشود.

مسافران احتمالی پاستور در پیچ و خم بهارستان

احمد میدری دیگر وزیر پیشنهادی در این حوزه است که رئیس‌جمهور او را به‌عنوان گزینه تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرده است. میدری سابقه معاونت نه‌چندان موفق رفاه اجتماعی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دولت یازدهم را در کارنامه دارد. محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت نیز از دیگر وزرای پیشنهادی بدون سابقه وزارت است که از وزارت نیرو کار خود را آغاز و در ادامه به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی و بازرسی فنی عملکردهایی را داشته که هیچ‌یک با مدیریت وزارتخانه کلیدی‌ای به نام نفت انطباق ندارد.

مسافران احتمالی پاستور در پیچ و خم بهارستان

در میان وزرای پیشنهادی دیگری که با حوزه اقتصاد گره خورده‌اند، می‌توان از فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس به‌عنوان یکی از سدشکنی‌های پزشکیان یاد کرد که در صورت کسب رأی اعتماد یکی از نقاط قوت دولت او در استفاده از زنان در عرصه وزارت در پست مهمی چون وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. در واقع در صورت رأی اعتماد مجلس به او، دولت پزشکیان دومین دولت جمهوری اسلامی خواهد شد که یک زن سکان یکی از وزارتخانه‌هایش را به دست خواهد گرفت، غلامرضا نوری‌قزلجه، هم سابقه وزارت ندارد و تنها عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس است.

مسافران احتمالی پاستور در پیچ و خم بهارستان

وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در تب‌وتاب گرفتن رأی اعتماد از مجلس

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با کابینه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار کرد: طبق گفت‌وگوهای مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس در حضور ریاست‌جمهوری، ایشان شاخصه‌هایی را برای انتخاب وزرا مطرح کردند که شامل جهادی عمل کردن، پرتلاش بودن و همراهی کردن در مسیر انقلاب است.

وی گفت: نمایندگان‌مجلس در دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی باید شاخصه‌هایی را بررسی و رعایت کنند و وزرایی که با این شاخصه‌ها هم‌خوانی ندارند را از رأی اعتماد خارج کنند، برخی از وزرا برای تصدی کار ضعیف هستند، با توجه به اینکه میانگین سنی این افراد ۶۰ سال است به نظر می‌رسد که تلاش و حرکت جهادی تحت‌الشعاع سن این افراد قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم از شاخصه‌های انتخابی دولت شهید رئیسی الگوبرداری کنیم.

کنعانی مقدم: در وزارت خارجه راه شهید امیرعبداللهیان باید ادامه پیدا کند

این فعال سیاسی اصولگرا مطرح کرد: مجلس‌شورای‌اسلامی به اهمیت انتخاب وزرا رسیده است، به‌ویژه درباره وزارت امور خارجه که مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور از شهید امیرعبدالهیان نام بردند و فرمودند، باید راه و خط مشی ایشان در عرصه سیاست خارجی ادامه پیدا کند. اگر بنا باشد برخی افراد در وزارتخانه‌هایی قرار بگیرند که تنها نام آن افراد باشد و افراد دیگری آن‌ها را مدیریت و هدایت کنند با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

کنعانی مقدم با اشاره به شعار وفاق ملی و وفاق سیاسی در دولت جدید گفت: با نگاهی دقیق، متوجه می‌شویم که نارضایتی‌هایی وجود دارد، زیرا هنوز دولت جدید نتوانسته است به شعار وفاق ملی و سیاسی عمل کنند و مجلس باید کمک کند تا این شعار به صورت عملی اجرا شود.

کنعانی مقدم: افرادی که در کار خود موفق نبوده‌اند نباید به میدان آورده شوند

وی درباره انتخاب وزرای اقتصاد، امور خارجه و راه و شهرسازی گفت: نگاهمان باید به این اصل باشد که وزرای پیشینی که در گذشته امتحان خود را پس دادند و در سمت خود موفق نبوده‌اند، دیگر نباید به میدان اجرا آورده شوند، آقایان عراقچی و همتی هر دو امتحان خود را از پیش پس داده‌اند و عملکرد آن‌ها در کارنامه‌شان مشخص است، اما در رابطه با گزینه پیشنهادی وزارت راه شهرسازی و با توجه به پیچیدگی و سختی این وزارتخانه، به اعتقاد من وزیر پیشنهادی مرد بهتر می‌تواند در پروژه‌هایی که سختی مسیر دارند و صعب‌العبور هستند حضور جدی پیدا کند و بهتر می‌تواند در این عرصه سنگین تأثیرگذار باشد، به‌ویژه در صنعت حمل‌ونقل و عمران که شخص به‌یقین باید تجربه عملیاتی داشته باشد.

فعال سیاسی اصولگرا گفت: پیشنهادمان به تک‌به‌تک وزرا این است که طرح و برنامه‌هایشان را علاوه‌بر اینکه به صورت مجزا در اختیار مجلس قرار می‌دهند، در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی هم قرار دهند.

مسافران احتمالی پاستور در پیچ و خم بهارستان

شریف: رئیس‌جمهور باید آزادانه همکاران خود را انتخاب کند

احمد شریف فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خیلی از افرادی که نام‌شان برای رأی اعتماد در کابینه آمده است، گزینه و انتخاب مطلوب رئیس‌جمهور نبوده‌اند، ایشان سازوکاری را با کمک مشاورانش به وجود آورد که با تشکیل شورای راهبری، افراد متخصص و کارآمد در کمیته و کارگروه‌ها انتخاب و معرفی شده‌اند.

شریف با توجه به سیاست کلی نظام در انتخاب وزرا گفت: سیاست‌های کلی در نظام وجود دارد که مقام معظم رهبری آن‌ها را ابلاغ می‌کنند و در چارچوب قانون‌اساسی قرار دارد، هر رئیس‌جمهوری طبق قانون مجری قانون اساسی است و اجرا قانون را برعهده دارد، پس باید همکاران خود را آزادانه انتخاب کند، با توجه به حمایت‌های ویژه‌ای که مقام معظم رهبری از رئیس‌جمهور دارند، بنابراین در برخی از موارد گاهی هم‌گرایی نیز وجود دارد، اما اینکه مجلس چه واکنشی نشان خواهد داد متفاوت است و مجلس شورای اسلامی در حالت معمول باید نگاه به پشتوانه آرای رئیس‌جمهور داشته باشد.

شریف: اگر برخی گزینه‌ها رأی اعتماد نگیرند شرایط سخت‌تر خواهد شد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کابینه دولت موفق باشد باید در انتخاب وزرا به رئیس‌جمهور فرصت دهیم و اگر برخی از گزینه‌های پیشنهادی رأی اعتماد نگیرند شرایط سخت‌تر خواهد شد، به‌دلیل اینکه کشور ما در شرایط خاصی از نظر زمانی قرار دارد.

وی گفت: در بحث سیاست خارجی نیازمند دیپلماسی فعالی هستیم که به اعتقاد من با توجه به شناخت سیدعباس عراقچی در حوزه سیاست خارجه ایشان بهتر می‌تواند فعالیت اثربخشی در این وزارتخانه داشته باشد، همچنین عبدالناصر همتی هم در حوزه وزارت اقتصاد و دارایی دانش تئوری اقتصادی ویژه خود را دارد.

نظر شما