شناسهٔ خبر: 68182642 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزنی تلفنی بورل و وزیر خارجه اوکراین درباره حمله کی‌یف به منطقه کورسک روسیه

تهران- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگوی تلفنی با دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین درباره حمله کی‌یف به منطقه کورسک روسیه، تاکید کرد: این حمله یک ضدحمله مشروع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای بنکینگ نیوز، بورل در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که در گفت وگوی تلفنی با کولبا آخرین اخبار و اطلاعات در مورد تهاجم نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه را دریافت کرده است.

مسئول سیاست خارجی اروپا در ادامه با بیان اینکه در این تماس تلفنی حمایت کامل اتحادیه اروپا از حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه را به کولبا اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: تهاجم ارتش اوکراین به کورسک یک ضدحمله مشروع است.

به گزارش ایرنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی در پیام ویدئویی سه‌شنبه شب خود با بیان اینکه پیشروی نیروهای اوکراین در منطقه کورسک روسیه ادامه دارد، ادعا کرد: تاکنون کنترل ۷۴ شهرک در این منطقه را در اختیار گرفته‌ایم.

رئیس جمهور اوکراین در ادامه با اشاره به اینکه تعداد زیادی از نیروهای روسی در جریان حمله ارتش اوکراین در منطقه کورسک اسیر شده‌اند، اظهار کرد: به اسارت گرفته شدن نیروهای روسیه این امکان را به ما می‌دهد که آنها را در ازای آزادی اسرای جنگی خود با مسکو مبادله کنیم.

نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ آگوست (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه هدف حمله گسترده کی‌یف قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز هفدهم مرداد حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در کورسک را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

در بحبوحه بزرگترین حمله اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰)، مسکو روز دوشنبه و در پی تشدید درگیری‌ها در منطقه مرزی کورسک بخش‌هایی از مناطق مسکونی را از غیرنظامیان تخلیه کرد.

روسیه و اوکراین در بیانیه‌هایی نیز یکدیگر را به گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم کردند ولی اعلام کردند که هیچ کدام نشانه‌ای از تشعشات مشاهده نکرده‌اند.

از سوی دیگر، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد: پاسخ سخت مسکو به حملات اخیر نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه، زیاد طول نخواهد کشید.

نظر شما