شناسهٔ خبر: 68182168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

داغ سقط جنین عمدی بر دل مادران باردار

صاحب‌خبر -

 پدیده سقط جنین عمدی که از ابعاد مختلف اسلامی، اجتماعی،‌ فرهنگی و حتی روانشناسی مورد نکوهش قرار دارد، همچنان به عنوان یک هنجار ضد ارزش در برخی خانواده‌ها رسوخ کرده و آینده جمعیتی کشور و سلامت مادران را هدف گرفته است.
سقط جنین عملی است که معمولا در قالب قانون و جرایم مورد بررسی قرار
می‌گیرد، اما به طور کلی این موضوع از نظر پزشکی با ایجاد مخاطره برای سلامت مادر، از نظر مباحث دینی دارای عقوبت الهی و از نظر اخلاقی نیز یک ضد ارزش و هنجارشکنی محسوب می‌شود.
افزایش سقط جنین در سال‌های گذشته از چند منظر قابل بررسی است، نخست اینکه بحث خود خواسته یا ناخواسته بودن این پدیده بایستی مورد بررسی قرار گیرد، سپس ضرورت این موضوع و همچنین پیامدهای منفی که پس از سقط جنین برای مادر و کودک سقط شده متصور خواهد بود.
پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰، براساس ماده ۵۶ همین قانون سقط جنین ممنوع شده و از جرایم دارای جنبه عمومی تلقی می‌شود، این موضوع تا حدی اهمیت دارد که می‌تواند قابل پیگرد برای مجازات دیه، حبس و ابطال پروانه پزشکی باشد.
اگر مادری بخواهد جنین خود را سقط کند، باید درخواست خود را به پزشکی قانونی ارایه دهد، در مرحله بعد مراکز پزشکی قانونی در استان‌ ها مکلفند درخواست‌‌های دریافتی را به کمیسیون سقط قانونی ارجاع دهند.
این کمیسیون مرکب از یک قاضی ویژه، یک پزشک متخصص و یک متخصص پزشک قانونی در استخدام سازمان پزشکی قانونی است که حداکثر ظرف مدت یک هفته تشکیل شده و رای نهایی را صادر می‌کنند.

سقط جنین، احتمال نازایی مادر تا آخر عمر را افزایش می‌دهد
 مریم نظری متخصص زنان و زایمان گفت: بدترین آسیبی که سقط یک جنین ممکن است برای بانوان ایجاد کند، ناباروری در کل عمر است.
با ابراز تاسف نسبت به انجام سقط جنین توسط افرادی که شرایط انجام این کار را ندارند، افزود: اغلب زنان به دلیل بارداری ناخواسته اقدام به سقط جنین می کنند در حالی که این عمل عوارض خطرناکی همچون خونریزی طولانی مدت و حتی مرگ و میر را نیز برای آنان به همراه دارد.
وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل ممنوع بودن سقط جنین، افرادی که ناخواسته باردار می شوند و شرایط مالی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی برای داشتن فرزند را هم ندارند به مراکز زیرزمینی و غیرقانونی مراجعه می کنند.
نظری تاکید کرد: سقط های عمدی عموما در شرایط غیرمعمول و غیربهداشتی انجام می شود که خطرات زیاد را برای زنان به همراه دارد که مرگ و میر آنان هنگام سقط، مرگ ناشی از خونریزی، نازایی دایمی و سرطان ناحیه شکمی را موجب می‌شود. به گفته این متخصص زنان و زایمان، تنها راهکار قانونی سقط جنین، سقط درمانی است که در صورت دارا بودن شرایط مورد نظر قانون و دریافت مجوز از سوی سازمان پزشکی قانونی، انجام می شود.
وی ضمن هشدار نسبت به مصرف قرص هایی که در فضای مجازی برای سقط جنین تبلیغ می شود، خاطرنشان کرد: قرص ها و داروهایی که در بازار آزاد برای سقط جنین به وفور توزیع می شود، متاسفانه اغلب تاریخ گذشته بوده و بسیار خطرناک هستند.

سقط جنین عمدی به سلامت روحی و روانی مادر آسیب می‌زند
 نورا خوش چین گل، متخصص روانشناسی مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی با بیان اینکه سقط جنین عمدی به سلامت روحی و روانی مادر آسیب می‌زند، اظهار کرد: گاهی در مواجهه با بارداری، خانواده با این تصور که شاید مشکلاتی که در نظر دارند کمتر شود، توقع فرزنددار شدن را نداشته و نمی توانند آن را بپذیرند و در این شرایط، والدین یا دچار کشمکش با خود هستند یا خدای ناکرده به از بین بردن فرزند خود فکر می کنند. افکار این چنینی باعث می‌شود افراد با عجله و تحت تاثیر هجوم احساسات و افکار منفی، به سوی راه نادرست از بین بردن جنین حرکت کنند، در حالیکه سقط عمدی جنین عواقب جبران ناپذیری اعم از پیامدهای جسمی، روحی، روانی، معنوی، اخلاقی، شرعی و قانونی را به دنبال دارد که خود تاثیر مخربی در روند تداوم خانواده خواهد گذاشت.
خوش چین گل، با اشاره به سندروم پس از سقط و نشانه‌های آن، افزود: افسردگی، عدم اعتماد به نفس، اختلالات خواب، از دست رفتن حافظه، اختلال عملکرد جنسی، اختلال در روابط اجتماعی و روابط بین فردی، مشکل در ارتباط با سایر فرزندان، اضطراب، احساس گناه و پشیمانی، اندوه، تمایل به خشونت، بغض و گریه، عدم تمرکز، بی علاقگی به افراد خانواده و فعالیت‌های جذاب و مورد علاقه قبلی، مشکل در تصمیم گیری و سایر اختلالات عصبی - روانی به دنبال سقط دیده می‌شود.
این متخصص روانشناسی ادامه داد: اضطراب و افسردگی شدیدی را که این زنان بعد از سقط به آن دچار می‌شوند سندروم بعد از سقط می‌نامندکه از نشانه‌های آن بدخلقی بعد از سقط است، با اینکه اگر این علایم بیش از ۲ هفته طول بکشد فرد دچار اختلال افسردگی شده و نیاز به پیگیری و درمان جدی دارد.
وی با بیان اینکه در دوران بارداری سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون، به خصوص پروژسترون افزایش می‌یابد، افزود: پروژسترون معمولا آستانه تحمل را بالا می‌برد و به شخص آرامش می‌دهد، تمایل به خواب و استراحت را بیشتر و حساسیت در برابر مشکلات را کم می‌کند، اما با قطع ناگهانی پروژسترون، عوارض ناشی از آن تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی است که شدت پیدا کرده و فقدان جنین نیز از لحاظ روحی موجب افسردگی مادر می‌شود.
خوش چین گل در پایان تاکید کرد: همدلی، پرهیز از سرزنش، مشاوره و درمان دارویی در صورت لزوم، حمایت همسر و سایر نزدیکان، بیان احساس و درمان ترس‌های موجود توصیه می‌شود و پرهیز از تعجیل برای دوباره مادر شدن تا رسیدن به ثبات روانی، الزامی است.

 

نظر شما