شناسهٔ خبر: 68182152 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فقط ایرانی‌ها از لوپز امتیاز گرفتند؛ قله‌ی بدون غول را چه کسی در لس‌آنجلس فتح خواهد کرد؟

میخایین لوپز کوبایی، اسطوره سنگین‌وزن کشتی فرنگی در حالی با ۵ طلای المپیک با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد که در آخرین حضورش روی تشک، فقط دو کشتی‌گیر ایرانی از او امتیاز گرفتند.

صاحب‌خبر -

فقط ایرانی‌ها از لوپز امتیاز گرفتند؛ قله‌ی بدون غول را چه کسی در لس‌آنجلس فتح خواهد کرد؟

به گزارش تابناک ورزشی،‌ المپیک با تمام فراز و نشیب‌هایش برای کشتی ایران به پایان رسید. در کشتی فرنگی یک اتفاق کاملاً قابل پیش‌بینی بود،‌ چون المپیک‌های قبلی؛ میخایین لوپز کوبایی از المپیک ۲۰۰۸ بیجینگ تا ۲۰۲۴ پاریس،‌ قهرمان تکراری سنگین‌وزن بود که در این سال‌ها حتی اگر طلای جهانش را به پول بخشید، اما طلای المپیکش را در سال‌های قهرمانی، با کسی سهیم نشد.

او پس از المپیک ۲۰۱۶ ریو دیگر در مسابقات جهانی شرکت نکرد تا فقط به المپیک‌ها بیاید و طلایش را بگیرد و برود. بعد از توکیو هم همین کار را کرد. هرچند قصد داشت در تورنمنت رنک‌دار بوداپست کشتی بگیرد، اما دقیقه نودی از این امر منصرف شد. سهمیه المپیک را هم هموطنش گرفت و او فقط برای رکوردشکنی و کسب پنجمین طلا آمد.

در واقع آخرین میدانی که او پیش از المپیک پاریس تجربه کرد،‌ المپیک توکیو بود و بعد از آن به خانه رفت و در سالِ‌ منتهی به رکوردشکنی،‌ کرواسی را برای انجام تمریناتش انتخاب کرد. فدراسیون کشتی کرواسی چند ماه پیش رسماً از لوپز قدردانی کرد و باعث افتخارش دانست که این اعجوبه،‌ زاگرب را برای تمریناتش انتخاب کرده است.

لوپز اما خیلی هم از کشتی دور نشد،‌ او در خیلی از مسابقات دعوت میزبان را قبول کرده و به عنوان تماشاگر و سفیر کشتی، عازم کشور میزبان می‌شد. در بلگراد ۲۰۲۳ هم حاضر بود و در راستای اهداف اتحادیه جهانی برای ترویج کشتی همراه با فرانک اشتبلر حرکت کرد.

لوپز بدون رنک وارد المپیک جاری شد،‌ برای او هیچ حریفی تفاوتی با دیگری نداشت چون با یک فرمول و نسخه تکراری، همه را شکست می‌دهد؛ اما نکته جالب در آخرین المپیک او،‌ اینکه فقط ایرانی‌ها توانستند از او امتیاز بگیرند.

نتایج میخایین لوپز در ۴ مبارزه‌اش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را مشاهده می‌کنید:

* لوپز ۷ - لی از کره‌جنوبی صفر
* لوپز ۳ - امین میرزازاده از ایران یک
* لوپز ۴ - صباح شریعتی از آذربایجان یک
* لوپز ۶ - یاسمانی آکوستا فرناندز از شیلی صفر

فقط ایرانی‌ها از لوپز امتیاز گرفتند؛ قله‌ی بدون غول را چه کسی در لس‌آنجلس فتح خواهد کرد؟

نه در مبارزه اول و نه آخر لوپز،‌ کشتی‌گیران کره‌ای و کوبایی‌الاصل شیلی، موفق به کسب امتیاز کم‌کاری نشدند، اما امین میرزازاده و صباح شریعتی به امتیاز کم‌کاری رسیدند،‌ هرچند هیچ کشتی‌گیری امتیاز فنی نتوانست از او بگیرد. لوپز در حالیکه رکوردی شاید برای همیشه دست‌نیافتنی را به نام خود ثبت کرد،‌ بعد از طلای پنجم،‌ سرانجام به خداحافظی رضایت داد.

کشتی فرنگی المپیک به طلاهای میخایین لوپز عادت کرده،‌ جنگ سنگین‌وزن‌ها برای سکوهای دومی و سومی بوده است؛ اما او دیگر در المپیک بعدی نخواهد بود و طلای این دسته برخلاف المپیک‌های قبلی -تا پیش از خداحافظی لوپز- بی‌صاحب است. آیا کشتی‌گیری از ایران قله را در سال ۲۰۲۸ و المپیکِ بدونِ لوپز فتح خواهد کرد؟

نظر شما