شناسهٔ خبر: 68181636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون اول رئیس‌جمهور:

معاونت علمی باید برای تولید ثروت برنامه بدهد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ما امروز به جایی رسیده‌ایم که در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم. این نتیجه زحمات و تلاش‌های جوانان پرانرژی و پرشور کشور بوده است که در این چهار دهه وضعیت علمی خوبی را برای کشور ایجاد کردند. امروز معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور باید در تولید ثروت ملی پیشتاز باشد. 
این گزاره بخشی از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تکریم و معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری است. محمدرضا عارف گفت: ما زمانی برای ایجاد یک درس در یک دانشگاه بزرگ مشکل داشتیم و حداقل‌ها را نداشتیم، ولی امروز به جایی رسیده‌ایم که در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم، این نتیجه زحمات و تلاش‌های جوانان پر انرژی و پر شور کشور بوده است که در این چهار دهه این جوانان بودند که ما را به سمت جلو هل دادند و امروز وضعیت خوبی داریم. 
عارف تأکید کرد: سند چشم‌انداز، در رأس همه تعهدات ملی قرار دارد؛ جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها میثاق ملی است و بنا بوده تا سال آینده به این برسیم که عقب ماندیم و باید جبران شود. محوریت تحقق سند چشم‌انداز به طور طبیعی به عهده معاونت علمی است. زمانی که این سند تصویب می‌شد، ما در برخی از شاخص‌ها، جایگاه اول یا دوم در منطقه را داشتیم، ما در منطقه‌ای پویا زندگی می‌کنیم. شاخص‌های مد نظر ما در طول ۲۰ سال گذشته بسیار دگرگون شده است. 
 عارف تصریح کرد: معاونت علمی را دستگاه نمی‌دانیم که در رقابت یا رفاقت با سایر دستگاه‌ها باشد بلکه یک معاونت ستادی است، حرف معاونت علمی ریاست جمهوری، حرف علمی رئیس‌جمهور و دولت است لذا وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شود. وی افزود: دولت که با خودش رقابت نمی‌کند؛ دستگاه‌ها ممکن است رقابتی داشته باشند بد هم نیست که گاهی این رقابت‌ها به اختلاف تبدیل می‌شود که دولت و رئیس‌جمهور باید آن را حل کند؛ علی الاصول مرجع حل اختلاف‌های علمی دستگاه ها، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور است. وی ادامه داد: ما باید کار‌هایی را انجام دهیم که دیگران نمی‌توانند؛ یعنی یا صلاحیت سازمانی ندارند یا در رقابت بین‌دستگاهی متوقف می‌شوند، هیچ دستگاهی نباید با معاونت علمی رقابت کند؛ اگر به مرحله رقابت رسید، یعنی رقابت با رئیس‌جمهور. نقش معاونت علمی، حل مشکلات، مسائل و اختلافات بین دستگاه‌ها باشد. عارف گفت: امروز تب هوش مصنوعی و کوانتوم خیلی بالا گرفته است. این دو فناوری جزو راهبرد‌های اصلی ماست. دکتر افشین ظرف دو هفته آینده به ما گزارش دهند که در این دو زمینه چه اقداماتی انجام گرفته و برای پیشتاز شدن باید با چه سازوکاری جلو برویم. 
معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: نکته دیگر، مشارکت در تولید ثروت ملی است؛ واقعیت این است که در چهار دهه گذشته، به دلیل عدم حاکمیت علم بر نهاد‌ها و سیستم‌های اداره کشور، ما منبع افزایش هزینه برای کشور بودیم، یک مرور کلی کنید ببینید در این چهار دهه چه قدر به ثروت ملی اضافه کرده ایم؟ همه دولتمردان و دستگاه‌ها هنرشان پیشنهاد اضافه کردن هزینه‌ها بوده است و مرتبا هزینه ملی بدون اینکه ثروت ملی اضافه شود، افزایش یافته است. 
 معاون اول رئیس‌جمهور افزود: امروز خوشبختانه بستر برای این مسئله مهم که حکمیت دانش بنیانی در همه امور است، فراهم است؛ در اینجا مشخصا بحث من اقتصاد است. از دکتر افشین می‌خواهم که به ما اعلام کند چه هدفی را در چهار سال آینده دنبال می‌کند. خروجی آن در بحث اقتصادی است، ما خیلی با بحث علمی این معاونت کاری نداریم، چون می‌دانیم خودتان به خوبی جلو می‌روید؛ بحث ما امروز اقتصادی است. عارف افزود: امروز مسئله کشور تولید ثروت است. این ستاد‌ها در چهار سال آینده در زمینه تولید ثروت چه خواهند کرد. گزارشات منظمی به دست ما برسد.

نظر شما