شناسهٔ خبر: 68181606 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت ایران از امریکا عنوان شد

کودتای ۲۸ مرداد توسعه کشور را ۲۵ سال متوقف کرد

روزنامه جوان

جنایات امریکایی‌ها در ایران بسیار زیاد است و ربطی فقط به کودتا ندارد، از جمله اینکه زمان اشغال ایران بعد از شهریور ۱۳۲۰ تعداد ۶۰ سرباز امریکایی در اصفهان به یک زن سیاه‌بخت تجاوز می‌کنند که منجر به قتل او می‌شود

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دادخواست شکایت از امریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ طی مراسمی در لانه جاسوسی سابق امریکا رونمایی شد.

در ابتدای مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از امریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که در سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق امریکا برگزار شد، خسرو معتضد تاریخ‌پژوه خاطر نشان کرد: امریکا تنها در ۲۸ مرداد به ایران ضربه نزد؛ به عنوان مثال میلیون‌ها دلار از پول مردم ایران برای ساخت جاده‌های نظامی به دستور امریکا خرج شده‌است. 
وی در ادامه با اشاره به الواح ایران که در زمان ریاست جمهوری، شهید آیت‌الله رئیسی از امریکا به کشور بازگردانده شد، بیان کرد: این الواح (حدود ۳۰ هزار لوح) سال ۱۳۱۲ به دانشگاه شیکاگو با هدف ترجمه این الواح و انجام کار‌های علمی ارسال شده‌بود که با بر هم خوردن روابط دو کشور، بازگرداندن آن‌ها سخت شد و همچنان تعداد زیادی از این الواح در امریکا باقی مانده که باید به کشور بازگردانده‌شود. 

 معتضد: جنایات امریکا در ایران فقط محدود به کودتای ۲۸ مرداد نیست
معتضد گفت: جنایات امریکایی‌ها در ایران بسیار زیاد است و ربطی فقط به کودتا ندارد، از جمله اینکه زمان اشغال ایران بعد از شهریور ۱۳۲۰ تعداد ۶۰ سرباز امریکایی در اصفهان به یک زن سیاه‌بخت تجاوز می‌کنند که منجر به قتل او می‌شود. 
در ادامه این مراسم محمدمهدی عبدخدایی، دبیر کل جمعیت فداییان اسلام با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد گفت: به دلیل اینکه حکومت بعد از ۲۸ مرداد صددرصد در اختیار امریکا بود، می‌خواستند حلقه محاصره از آلاسکا تا آسیای جنوبی تحت نظارت قرار دهند؛ لذا پیمانی بنام پیمان بغداد را درست کردند و ایران جزو پیمانی شد که حلقه پیمان ناتو و سیتو شد. این پیمان ابتدا اسمش بغداد بود بعد از آن پیمان سنتو (مرکزی) نام گرفت. 
عبدخدایی گفت: اگر ۲۸ مرداد را بخواهیم تفسیر کنیم، باید بگوییم امریکا روی آن دست گذاشت. به علت اختلافاتی که در تهران به‌وجود آمد و روحانیون وحشت داشتند از دکتر مصدق جدا شدند و امریکا وارد جریان و پیروز شد و شاه تا زمانی که از ایران بیرون رفت، نوکر امریکا بود. امروز چرا امریکا درصدد است کشتی‌های ایران را توقیف کند، برای اینکه ایران را می‌خواهد در محاصره اقتصادی قرار دهد. 

 عبدخدایی: اشتباه بزرگ مصدق این بود که می‌خواست انگلیس را از طریق امریکا بیرون کند
عبدخدایی گفت: من مرحوم دکتر مصدق را انسان درستی می‌دانم که خائن نبوده و معتقدم بزرگ‌ترین اشتباه او این بود که می‌خواست به واسطه امریکا انگلیسی‌ها را بیرون کند؛ در حالی که این‌ها با هم دست در دست بودند، ۷۰ درصد صنایع انگلیس که توسط هیتلر تخریب شده‌بود با سرمایه‌گذاری امریکایی‌ها بازسازی شد. 
وی در ادامه گفت: مصدق وقتی که در دادگاه لاهه متوجه شد که امریکا و انگلیس با هم همدست هستند، گفت کاش بر سردر دادگاه لاهه بنویسند «اینجا کنسولگری انگلیس است». بعد خواست از حزب توده کمک بگیرد. آن زمان آیت‌الله بروجردی با حزب توده مخالف بود، امریکا هم بر کودتای ۲۸ مرداد دست گذاشت. 

 معاون حقوقی سپاه: کودتای ۲۸ مرداد توسعه کشور را ۲۵ سال متوقف کرد
در ادامه این مراسم سردار سهراب‌علی شمخانی، معاون حقوقی سپاه پاسداران با اشاره به دادخواست دادگاه شکایت از رژیم امریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ گفت: بیش از ۴۰۰ هزار نفر تا کنون دادخواهی خود را ثبت کرده‌اند، دادخواست آن‌ها ثبت شد و دادگاه به امریکا ابلاغ کرد. این دادگاه ۲۸ مرداد ماه برگزار خواهد شد. 
وی همچنین یادآور شد: کودتای ۲۸ مرداد سرنوشت کشور ما را تغییر داد و توسعه کشور ما را ۲۵ سال متوقف کرد. شمخانی گفت: امریکایی‌ها به صورت مستقیم بیش از ۲۲۰ جنگ و کودتا طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند تا به منافع نامشروع خود دست پیدا کنند. ۲۸ مرداد یکی از کودتا‌های دست پرورده امریکایی‌ها است. 
وی با بیان حضور غیرمتعارف امریکایی‌ها در ایران در زمان کودتای ۲۸ مردادماه گفت: پس از کودتا ظرف ۲۵ سال تا ۵۵ هزار نفر مستشار امریکایی در ایران حضور داشتند. 
معاون حقوقی سپاه با بیان اینکه از زمان دولت پهلوی، نفوذ امریکایی‌ها آغاز شده و خسارات جبران‌ناپذیری به کشور ما ایجاد کردند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه از سال ۹۲ در این خصوص قانون به ثبت رسیده‌است، متأسفانه در خصوص پیگیری حقوقی و سیاسی کودتای ۲۸ مرداد ماه تا کنون اقدام خاصی انجام نشده‌است. 

 در بیانیه الجزایر مانند برجام عجله کردیم
شمخانی بیان کرد: زمانی که صنعت نفت ملی شد. بین ۱۰ الی ۱۶ درصد درآمد ناشی از نفت را به کشور ما می‌دادند که بخش عمده‌ای از آن توسط خانوان پهلوی مصرف می‌شد. 
وی در ادامه تشریح کرد: پس از ملی شدن صنعت نفت، دکتر مصدق از امریکا کمک خواست و امریکایی‌ها نیز در ظاهر قول کمک دادند، اما کودتا را طراحی کردند. پس از کودتای ۲۸ مردادماه امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بازگشتند و مجدد نفت ما را غارت کردند. 
شمخانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه در بیانیه الجزایر همچون برجام عجله کردیم و حسن نیت نشان دادیم و گروگان‌های امریکایی را آزاد کردیم، اظهار کرد: یک ریال از ۷ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار طلب ما را برنگرداندند ولی ما گروگان‌ها را آزاد کردیم. 
وی افزود: امریکا به راحتی از برجام خارج شد و به تعهدات خود عمل نکرد، غربی‌ها هم که نوکر امریکا هستند و می‌گویند جرئت نمی‌کنیم و شرکت‌های ایرانی تحریم می‌شوند و در این شرایط نتیجه برجام صفر می‌شود. 
معاون حقوقی سپاه تأکید کرد: باید جنایت‌های امریکایی‌ها را فهرست کنیم و کارشناسان برآورد کنند چقدر خسارت وارد شده و این مبنای رأی در قوه قضائیه قرار بگیرد و ما آن‌ها را مطالبه کنیم. 

 متن دادخواست حقوقدانان ایرانی علیه امریکا
در پایان این مراسم، متن دادخواست علیه ایالات متحده امریکا به دلیل طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد قرائت شد. 
در بخشی از این دادخواست که به تأیید و امضای جمعی از وکلا و حقوقدانان رسیده آمده‌است:
به استحضار می‌رساند گروهی متشکل از حقوقدانان و وکلای ایرانی از سراسر کشور با ثبت دادخواست چند صد هزار نفری مردم ایران به طرفیت دولت ایالت متحده امریکا در طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت قانونی مرحوم دکتر مصدق و سرنگونی دولت وقت ایران و تحمیل بیش از ۲۵ سال خسارت مادی و معنوی بی‌شمار و غارت اموال نفتی و غیرنفتی کشور در دادگاه حقوقی ویژه شعبه ۵۵ امور بین‌المللی، به دنبال دادخواهی و استیفای حقوق مادی و معنوی زایل شده ملت شریف ایران و کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انرژی، سیاسی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و ... و تأدیه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی هستند. 
خواندگان دعوا (دولت ایالات متحده‌ی امریکا، مسئولان، کارگزاران، نهاد‌های دولتی و خصوصی آن با مشارکت و همکاری تنگاتنگ دولت روباه پیر استعمارگر انگلیس به شرح دادخواست) در قالب طرح‌ریزی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه یک دولت رسمی به ریاست دکتر محمد مصدق و در یک پروژه از پیش طراحی شده، خسارات مادی، معنوی و هزینه‌های بسیاری را به کشور و ملت ایران وارد کردند. 
مستندات اطلاعاتی و مدارک موجود نشان می‌دهند سرویس جاسوسی سیا (C. I. A) با همکاری سرویس‌های جاسوسی انگلیس، به شیوه‌هایی که در دادخواست به طور مشروح به آن پرداخته شده‌است، اقدام به طرح‌ریزی یک کودتای مبسوط با به کارگیری عوامل داخلی و خارجی، علیه دولت قانونی ایران در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کردند. یکی از اهداف اصلی امریکا در این کودتا، انتقال سلطه از انگلیس به امریکا در ایران بود. 
انگلیس پس از ملی شدن صنعت نفت و کوتاه شدن دست آنان از غارت اموال کشور و ملت ایران، قدرت خود را در ایران محدود دید و حتی با تحریم فروش نفت ایران و تهدید اشغال نظامی توسط ناوگان دریایی خود نیز به جایی نرسید. امریکایی‌ها به این خلأ قدرت انگلیسی‌ها در ایران به عنوان یک فرصت نگاه کردند و می‌دانستند که با وجود سیاستمدارانی، چون آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق که از بانیان ملی شدن صنعت نفت بودند و به دنبال کوتاه کردن دست اجنبی‌ها از منافع نفتی کشور هستند، نمی‌توانند جایگزین انگلیس گردند، لذا با بهره‌گیری از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی و ایجاد شکاف سیاسی در رأس و بدنه حکومت و ملت بزرگ ایران، با شناسایی عناصر و عوامل داخلی و خارجی و استفاده از اراذل و اوباش خیابانی به عنوان پیاده نظام‌های داخلی، با اقدام به تحریک ایجاد نافرمانی مدنی علیه دولت قانونی، مقدمات کودتا را فراهم کردند. 

 ۲۸ مرداد دستور کار خارجی بود
کودتای ۲۸ مرداد یک دستور کار خارجی بود که مراحل قبل، حین و بعد از آن، بین امریکا و انگلیس تفکیک و تقسیم وظیفه شده بود؛ لذا این دولت‌ها با نقض اصول و قواعد بین‌المللی و مداخله در امور داخلی کشور ایران، با هدف حفظ نفوذ و قدرت خود در بدنه حکومت جهت تأمین منافع و غارت اموال کشور و ملت ایران، یک کودتای نظامی در ایران طرح‌ریزی کردند. 
اقدام سیاسی. نظامی خواندگان دعوی (ایالت‌متحده امریکا) با طراحی و اجرای کودتا علیه دولت قانونی ایران در سال ۱۳۳۲، علاوه بر خسارات مادی و معنوی، موجبات تألمات بی‌حد به ملت شریف ایران شده‌است. کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از جمله وقایع مهم تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که پس از گذشت سال‌ها از وقوع آن، زوایای پنهان بسیاری دارد. 
به لحاظ کوتاهی دولت‌ها در استیفای حقوق مادی و معنوی ملت ایران (به رغم وجود قوانین متعدد و اعتراف صریح مقامات امریکا و انگلستان، همچنین اسناد متقن و تصویب قانون خاص پیگیری حقوقی سیاسی نقش و دخالت امریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران سال ۱۳۹۲)، امروز ما خود ملت با ارائه شکواییه و دادخواهی خود، خواهان محاکمه دولت جنایتکار، غارتگر و تروریست پرور امریکا در دادگاه‌های ذی صلاحیت در داخل کشور به استناد قوانین داخلی و بین‌المللی هستیم. 

 فهرست بلندبالای خسارات مادی و معنوی
اهم خسارات مادی و معنوی وارده به مردم شریف ایران در اثر کودتای ۲۸ مرداد را می‌توان در ذیل دسته‌بندی نمود و از دادگاه‌های ذیصلاح داخلی تقاضا داریم با تقویم آن به بهای روز طلا و ارز‌های جهانی و با محکوم نمودن امریکای جنایتکار به پرداخت آن، همچنین با محکوم کردن دولت مستکبر امریکا به مجازات تنبیهی، بازدارندگی لازم را برای جلو‌گیری از ادامه جنایت او علیه ملت ایران ایجاد و جبران حد‌اقل بخشی از خسارات و آلام مردم ایران اسلامی در این واقعه و جنایت بزرگ را جبران نماید:
۱. ساقط کردن دولت قانونی ایران
۲. ایجاد اختناق داخلی و سرکوب مردم و انقلابیون کشور در طول چند دهه با طراحی و کمک به راه‌اندازی ساواک و آموزش کارکنان و عناصر شکنجه‌گر و جلاد آن
۳. چپاول منابع نفت کشور توسط کنسرسیومی متشکل از امریکا و همپیمانان غربی او
۴. تصرف و حاکمیت مستشاران نظامی امریکایی بر ارتش ایران به گونه‌ای که حتی در توطئه جدایی بحرین استان چهاردهم ایران با طراحی روباه پیر انگلستان در سال ۱۳۵۱، حتی یک اطلاعیه هم نداد چه رسد به دفاع از آب و خاک کشور
۵. تحمیل پیمان بغداد به رغم سیاست مستقل و «موازنه منفی» دولت ساقط شده ایران
۶. تحمیل «دکترین نیکسون» به مردم ایران
۷. جدایی بحرین از ایران
۸. تحمیل قانون کاپیتولاسیون
۹. سرکوب آزادی خواهان و تبعید حضرت امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲،
۱۰. کمک به غارت اموال ایران توسط خاندان پهلوی و فساد درباریان و سران رژیم پهلوی
۱۱. غارت میراث فرهنگی ایران
۱۲. تبدیل ایران به بازار مصرف کالا‌های امریکایی و غربی و از بین بردن تولید در کشاورزی، صنعت و ... 
۱۳. تحمیل فقر و تنگدستی در ایران و شیوع حاشیه‌نشینی شهر‌ها و ...
امریکایی‌ها بار‌ها در اسناد منتشر شده نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی خود و در سخنرانی‌های دولتمردان و سیاستمداران، به نقش دولت وقت امریکا در طرح‌ریزی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت قانونی مرحوم دکتر مصدق در ایران، اذعان نموده‌اند. 
در شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در سال ۱۳۹۲، آرشیو امنیت ملی امریکا اسنادی را منتشر کرد که ضمن نشان دادن نقش سازمان سیا در رهبری اقدام فوق، آن را بخشی از فعالیت سیاست خارجی امریکا به‌شمار آورد. در ژوئن ۲۰۱۷ سازمان سیا ضمن تأیید نقش خود در کودتا، اسنادی در این زمینه منتشر کرد. در اسنادی که از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، ارجاعاتی به رمز آژاکس، وجود دارد. این اسناد از جمله شامل پرونده‌های کاری کرمیت روزولت است که مأمور اصلی سازمان سیا در اجرای طرح کودتا بوده و در روز‌های منتهی به کودتا در تهران به سر می‌برد. این اسناد که در آرشیو آژانس امنیت ملی ایالات متحده امریکا و نیز مجله فارن پالیسی منتشر شدند، بر اساس قانون دسترسی آزادی به اطلاعات در ایالات متحده امریکا در اختیار همگان قرار گرفت. این اسناد بخشی از یک مجموعه سند و گزارش بزرگ‌تر به نام «نبرد ایران» هستند که توسط تاریخ‌نگاران سازمان سیا و صرفاً برای مصرف داخلی در اواسط دهه ۷۰ میلادی تدوین شده‌اند. 
سیا در مقدمه یکی از سند‌های متعلق به سال ۱۹۵۴ است، می‌نویسد: «در پایان ۱۹۵۲ روشن بود که دولت مصدق نمی‌تواند با کشور‌های غربی که منافعی در ایران دارند به توافقی نفتی برسد.» «هدف عملیات آژاکس سرنگونی دولت محمد مصدق، بازسازی منزلت و قدرت شاه و جایگزینی دولت مصدق با دولتی بود که ایران را با سیاست‌هایی سازنده (مد‌نظر امریکایی‌ها) اداره کند.» بنا به این سند، همچنین هدف کودتا این بوده که دولتی بر سر کار بیاید که دولت‌های غربی بتوانند درباره بازار نفت با آن به توافق برسند.

نظر شما