شناسهٔ خبر: 68181020 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه آمریکا سفرش به منطقه خاورمیانه را به تعویق انداخت 

نیویورک - ایرنا- یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع مطلع گزارش داد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن رئیس جمهور کنونی دموکرات آمریکا، سفر خود به منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را به تعویق انداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه  روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر خود به خاورمیانه (غرب آسیا) را به تعویق انداخته و به دلیل نامشخص بودن وضعیت، امشب طبق برنامه به منطقه سفر نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه روز سه شنبه وارد قاهره شد و یک منبع آگاه از سفر وی گفت که او از قاهره پایتخت مصر به دوحه پایتخت قطر سفر خواهد کرد.

همچنین فرستاده ویژه آمریکا  امروز به لبنان سفر می کند و فردا در بیروت درباره تنش زدایی با اسرائیل گفتگو خواهد کرد.

بر اساس اعلام یک رسانه آمریکایی،گروهی از مقامات ارشد دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به رهبری بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) قصد دارند این هفته برای توافق آتش بس و آزادی اسرا به منطقه خاورمیانه سفر کنند.

 نتایج مذاکرات هفته پیش رو نشان خواهد داد که آیا منطقه در یک بحران عمیق تر و جنگ دائمی گسترده‌تر فرو خواهد رفت، یا اینکه برای اولین بار از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تغییر مسیر چشمگیری رخ خواهد داد. نتیجه این مذاکرات می تواند میراث بایدن را شکل دهد.

مقامات اسرائیلی به رسانه آمریکایی آکسیوس گفته بودند که مذاکرات روز پنج شنبه "آخرین فرصت" برای توافق است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در حماس از عدم حضور نمایندگان این جنبش در مذاکرات روز پنجشنبه در دوحه خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، یک منبع در جنبش حماس در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ما به اجرای توافق سابق پایبند هستیم و برای حضور در مذاکرات پنج‌شنبه برنامه‌ریزی نمی‌کنیم.

این منبع تاکید کرد که این جنبش به خواسته خود پایبند بوده و معتقد است که مذاکرات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه به جای شروع مجدد، باید بر توافق قبلی که مورد بحث قرار گرفته بود متمرکز باشد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که منابع شبکه العربی امروز اعلام کردند: دور بعدی مذاکرات درباره توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه روز پنجشنبه در دوحه برگزار می‌شود.

 ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران ادعا کرد که شرکای قطری این کشور به واشنگتن اطمینان داده اند که برای حضور حماس در مذاکرات آتش بس غزه در این هفته تلاش خواهند کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که واشنگتن کاملاً انتظار دارد که مذاکرات پیش برود. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: شرکای ما در قطر اطمینان دادند که برای حضور نمایندگان حماس در مذاکرات هفته جاری، تلاش خواهند کرد. قطر به ما اطمینان داده است که در هر صورت، مذاکرات غزه برای آتش بس و آزادسازی گروگان‌ها پیش خواهد رفت.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: انتظار می‌رود مذاکرات درباره غزه طی این هفته ادامه یابد. طرح پیشنهادی درباره غزه امکان توقف خشونت‌ها در منطقه را فراهم می‌کند.

نظر شما