شناسهٔ خبر: 68180027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

الخنادق: بذر جنگ داخلی در اسرائیل کاشته شده است

سپیده حسینی

همزمان با تشدید درگیری‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی، امکان بروز تنش‌های اجتماعی و تبدیل آن به جنگ‌ داخلی افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی با تشدید بی‌سابقه درگیری‌های داخلی روبه‌رو شده است. عملیات طوفان الاقصی، قصور اطلاعاتی و نظامی سران این رژیم و ارتش آن را نمایان کرده و حالا خانواده‌های اسرا به دردسری برای کابینه نتانیاهو تبدیل شده‌اند.

طبق گزارش وبگاه الخنادق، جنگ بی‌سرانجام در غزه بیش از ۱۰ ماه است ادامه دارد و لجبازی نتانیاهو و جناح راست افراطی در اولویت‌دهی به جنگ، بر مسئله آزادسازی اسرا و مذاکرات سیاسی سایه افکنده و همه این مسائل امکان بروز تنش‌های اجتماعی و تبدیل آن به جنگ‌ داخلی را افزایش داده است.

«اودی مزراحی» تحلیلگر مسائل داخلی رژیم صهیونیستی درباره «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: «این مرد برای خودش و قطعا برای امنیت اسرائیل خطر ایجاد می‌کند به همین دلیل در طول چهار سال گذشته بارها نسبت به او و عملکردش هشدار دادم، افرادی که مطالب من را دنبال می‌کنند، می‌دانند که من تقریبا هر روز را با هشدار علیه نتانیاهو و بن‌گویر آغاز می‌کردم؛ ۲ چهره‌ای که رفتارهای آن‌ها به کشته‌شدن یهودیان در خیابان‌های اسرائیل منجر خواهد شد!».

او در ادامه گفت: «راه جهنم کوتاه است و اسرائیل در راه خود به سمت یک کودتای نظامی مدنی است، مسیر آتش زدن خیابان‌ها از هر زمانی نزدیک‌تر شده و هراس جدی در شین‌بت در خصوص کنترل غیرنظامیان بر منزل نتانیاهو در قیساریه (شهرکی در حدفاصل حیفا و تل‌آویو) و تخریب آن وجود داشته و خشونت به آشوب نزدیک می‌شود و نیروهای نظامی در خیابان‌ها حضور دارند.»

الخنادق: بذر جنگ داخلی در اسرائیل کاشته شده است تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو

جرقه‌های آغاز جنگ داخلی در اسرائیل

الخنادق می‌نویسد که این اظهارات خلاصه‌ای از نتایج اظهارات تنفرآمیز و تحریک‌آمیز در داخل جامعه اسرائیلی است که در آن همه هر روز در معرض اظهارات سیاسی مبتنی بر تحریک متقابل میان طرفداران و مخالفان کابینه یا حامیان و مخالفان جنگ یا قرارداد تبادل اسرا و یا موافقان و مخالفان طرح‌های سیاسی و نظامی و سران آن‌ها قرار دارند؛ اختلاف‌نظرهایی که از چارچوب‌های کلامی به چارچوب‌های خشونت‌آمیز منتقل شده و ده‌ها حادثه مجرمانه رخ می‌دهد اما در رسانه‌ها به آن‌ها پرداخته نمی‌شود.

در همین چارچوب یک رسانه آمریکایی پیش‌بینی کرد که رژیم صهیونیستی در معرض خطرات آغاز جنگ داخلی قرار دارد و دلایل آن عمیق‌تر از آن است که با جنگ غزه و یا درگیری با حزب‌الله ارتباط داشته باشد.

وبگاه «کانتر پانچ» نوشت استعفای تعدادی از سران اسرائیل همانند «بنی گانتس» و «گادی آیزنکوت» از کابینه جنگ اختلاف‌نظرهای عمیق موجود را در داخل این رژیم هویدا کرد؛ هرچند که نتانیاهو سعی بر تاکید این مساله دارد که «هرگز جنگی داخلی رخ نخواهد داد.»

در ادامه گزارش این وبگاه آمریکایی آمده است، اختلافات داخلی اسرائیل را نمی‌توان همانند کشمکش‌های جاری در دموکراسی‌های غربی دانست، چراکه رژیم صهیونیستی اساسا دموکرات نیست بلکه به این دلیل که ساختار سیاسی آن در نوع خود منحصر به فرد است.

الخنادق: بذر جنگ داخلی در اسرائیل کاشته شده است تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو

شرایط سیاسی و اجتماعی اسرائیل

وبگاه الخنادق نوشته است: در بررسی شاخص‌های خشونت اجتماعی و ارتباط آن با حرکت آن به سوی جنگی داخلی باید برخی عوامل یا سطوحی را که به جنگ داخلی منجر می‌شود، شرح دهیم؛ از جمله این عوامل به ترتیب می‌توان به درگیری پنهان، تشدید تنش، بحران، درگیری تا جنگ و پس از آن اشاره کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: در مقایسه این شاخص‌ها با شرایط اجتماعی و سیاسی اسرائیل، ما شاهد هستیم که هنوز در ۲ مرحله اول قرار داریم به این معنی که درگیری پنهانی وجود دارد که خود را با اقدامات مشخصی نشان می‌دهد و همین‌طور تنشی وجود دارد اما اختلاف‌نظرها هنوز به مرحله بحران که به معنای ناآرامی و ناکامی نهادها و تشکیل گروه‌های مسلح تا رسیدن به مرحله درگیری سازمان‌یافته است، نرسیده‌اند.

الخنادق در پایان نوشته است:اختلاف‌نظرها هنوز تحت کنترل هستند اما به ویژه با افول لیبرالیسم کابینه و حرکت به سوی قوانین و سیاست‌های کنترلی بیشتر در بحبوحه اختلافات سطحی و عمقی و تضعیف ساختار کثرت‌گرای دموکراتیک و نیاز به ایجاد یک دهه اجتماعی جدید، احتمال دارد در کوتاه و بلند مدت به بذری برای درگیری‌ها و بحران‌های عمیق و حتی جنگ داخلی تبدیل شوند.

انتهای پیام

نظر شما