شناسهٔ خبر: 68179308 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس:

انجام ۸۵۰ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی در نیروگاه بندرعباس برای ایام اوج بار

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس گفت: با اتمام ۱۰ برنامه تعمیرات اساسی و دوره‌ای در نیروگاه بندرعباس و ۸۵۰ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی، با حداکثر توان تولید عملی خود به مواجهه روزهای اوج مصرف برق پیک تابستان رفته و در حال تولید برق است.

صاحب‌خبر -

 

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیرعامل نیروگاه بندرعباس گفت: با اتمام ۱۰ برنامه تعمیرات اساسی و دوره‌ای در نیروگاه بندرعباس و ۸۵۰ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی، با حداکثر توان تولید عملی خود به مواجهه روزهای اوج مصرف برق پیک تابستان رفته و در حال تولید برق است.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، داریوش محمودی عنوان کرد: با شروع فصل گرما و افزایش نیاز شبکه به تولید حداکثری، نیروگاه حرارتی بندرعباس به عنوان یکی از مهم‌ترین نیروگاه جنوب‌شرق، نقش مهمی در تولید انرژی و پایداری شبکه برق کشور دارد و هم‌چنین اهمیت در مدار بودن واحدها در فصل گرم سال، پرسنل سختکوش و خستگی ناپذیر  بهره برداری و تعمیرات‌، تمام تلاش و همت خود را جهت انجام هرچه سریعتر وظایف محوله و وقوع کم‌ترین محدودیت تولید، با موفقیت به اتمام رساندند.

وی افزود: این مجموعه با اتمام ۱۰ برنامه تعمیرات اساسی و دوره‌ای و ۸۵۰ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی، با حداکثر توان تولید عملی خود به مواجهه روزهای اوج مصرف برق پیک تابستان رفته و در حال تولید برق است.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس بیان کرد: کارشناسان نیروگاه با برگزاری نشست های تخصصی و احصاء مشکلات و موانع تولید و اولویت بندی محدودیته ها با در نظر گرفتن نیاز شبکه برق کشور، پروژه هایی که با کمترین هزینه، بیشترین میزان نتیجه در خصوص پایداری و افزایش تولید را در پی داشت، آماده اجرا کردند و پروژه های اسدشویی کندانسور و تعویض موردی لوله های کندانسور واحد یک بخار، تغییر تکنولوژی و بروز رسانی سیستم مدیریت کنترل مشعل های بویلر( BMS )و ساخت و تعویض باندلهای اکونومایزر را تعریف و باموفقیت به اتمام رساندند.

رسوب‌برداری شیمیایی کندانسور واحد یک بخار

 روش سیرکولاسیون استفاده شده در این پروژه، روش ابتکاری تیم اجرایی پروژه رسوب‌برداری شیمیایی است، که به‌منظور تاثیر بیشتر محلول رسوب‌بردار بر روی رسوبات کربنات کلسیمی تشکیل شده در درون لوله‌های کندانسور و همچنین ایجاد قابلیت پایش و نظارت شیمیایی دقیق بر فرآیند رسوب‌برداری شیمیایی، به‌کار گرفته می‌شود.


این پروژه جهت افزایش تبادل حرارتی کندانسور در دستور کار تعمیرات  واحد یک بخار قرار گرفت که نتیجه آن موجب بالارفتن خلا در کندانسور شده و افزایش تولید را برای این واحد در پی داشت.

تعویض موردی لوله های کندانسور واحد یک بخار

 پروژه تعویض معدود لوله‌های کندانسور  که برای اولین بار در نیروگاه بندرعباس اجرایی شده، مشکلات کاهش توان تبادل حرارتی کندانسورهای هر چهار واحد بخار را بر طرف و صرفه‌جویی بسیار چشم‌گیری به دنبال داشت.


لازم به ذکر است: این پروژه با تلاش شبانه‌روزی پرسنل زحمت‌کش نیروگاه بندرعباس با انجام کارهای مضاف بر تعمیرات روتین تعمیرات اساسی، از قبیل بازکردن واترباکس‌های سمت ورودی و اجرای استند با داربست و چوب و انتقال ۱۵۰۰ لوله به محل عملیات و …  اجرا شد.

نوسازی سیستم کنترل مدیریت مشعل‌های بویلر نیروگاه بندرعباس/ جلوگیری از خروج ۲ میلیون دلار ارز از کشور

با هدف افزایش قابلیت اطمینان نیروگاه مقرر شد که سیستم کنترل BMS واحد یک بخار با استفاده از سیستم PLC و با در نظر گرفتن استانداردهای نوین جهانی سیستم‌های کنترل و حفاظت نیروگاهی طراحی، ساخته و تعویض شود.
 طراحی، ساخت و نصب سیستم کنترل مدیریت مشعلهای بویلر(BMS )درنیروگاه بندرعباس به صورت پروژه تولید بار اول، در مدت‌ زمان ۶ ماه با صرفه‌جویی دو میلیون دلاری و بومی‌سازی این سیستم با همکاری، طراحی و ارتقای تکنولوژی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد.


برای اولین بار در سطح کشور محقق شد؛

ساخت و ریتیوب باندلهای اکونومایزر در نیروگاه بندرعباس

واحد یک بخار این نیروگاه به دلیل ضعف در لوله های اکونومایزر در ناحیه بویلر و نقص در تبادل حرارت به طور میانگین هر دو هفته یکبار به مدت 3 روز از مدار خارج می شد، که پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد بیش از 40 درصد از باندلهای اکونومایزر مسدود شده که تبادل حرارت در لوله ها را به شدت پایین آورده و موجب افزایش سوخت مصرفی در بویلر شده است.


هدف از تعمیرات اساسی این واحد، رفع موانع تولید برای بالا بردن راندمان و افزایش تولید و آمادگی برای پیک تابستان بود که طبق برنامه زمان‌بندی 120 روزه این  عملیات و  پس از به‌مدار آمدن این واحد، ۲۸۰ مگاوات‌ساعت انرژی به شبکه سراسری افزوده  شد.

محمودی گفت: باتوجه به عمر 44 ساله واحدهای نیروگاه حرارتی بندرعباس، شرایط بهره‌برداری به‌گونه‌ای پیش رفته که غالب کارهای تعمیرات اساسی و دوره‌ای واحدها، برای حفظ شرایط تولید و با هدف افزایش توان تولید در شرایط پیک تابستان با کمترین هزینه ممکن انجام شد.

نظر شما