شناسهٔ خبر: 68178523 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

با بهره‌برداری از ۱۸ پروژه در راستای عدالت فرهنگی صورت گرفت؛

بیش از ۸ هزار مترمربع فضای کتابخانه‌ای «یادگار ابراهیم» از شهادت تا پایان دولت سیزدهم

با هدف عمل به وعده دولت سیزدهم برای تحقق عدالت فرهنگی و توسعه فضاهای کتابخانه‌ای، در فاصله شهادت رئیس‌جمهور آیت الله رئیسی تا پایان دولت سیزدهم، ۱۸ پروژه کتابخانه‌ای در کشور با ۸۳۲۹ مترمربع زیربنا تکمیل، تجهیز و به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با هدف عمل به وعده دولت سیزدهم برای تحقق عدالت فرهنگی و توسعه فضاهای کتابخانه‌ای، در فاصله شهادت رئیس‌جمهور آیت الله سیدابراهیم رئیسی تا پایان دولت سیزدهم، ۱۸ پروژه کتابخانه‌ای در ۱۰ استان با ۸۳۲۹ مترمربع زیربنا تکمیل، تجهیز و به بهره‌برداری رسید.

در میان این پروژه‌ها تنوعی از نظر نوع پروژه، از افتتاح تا بازطراحی و بازگشایی، و درجه کتابخانه، از روستایی تا استاندارد، به چشم می‌خورد. عمر بعضی از این پروژه‌ها بیش از یک دهه بوده است که از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بودجه‌های استانی، تکمیل و تجهیز شد.

به این ترتیب در استان تهران و خوزستان ۴ باب کتابخانه، در استان‌های خراسان رضوی و زنجان ۲ باب کتابخانه و در هر یک از استان‌های کرمان، یزد، کردستان، مازندران، آذربایجان غربی و قزوین، یک باب کتابخانه در اختیار مردم و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.

افتتاح کتابخانه عمومی «لبخند کتاب‌ها» در شهر فاقدکتابخانه زهکلوت (استان کرمان)

افتتاح کتابخانه لبخند کتابها

آیین افتتاح کتابخانه عمومی «لبخند کتاب‌ها» ۳۱ اردیبهشت ماه در شهر فاقدکتابخانه زهکلوت شهرستان جازموریان استان کرمان برگزار شد. این کتابخانه با زیربنای ۱۴۰ مترمربع، یک نیروی کتابدار و ۵ هزار نسخه کتاب خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهد تا بتواند عدالت فرهنگی را در جنوب استان کرمان محقق کند.

کتابخانه عمومی «لبخند کتاب‌ها» در شهر فاقدکتابخانه زهکلوت افتتاح شد

افتتاح کتابخانه هدهد سفید در شهرستان رباط کریم (استان تهران)

کتابخانه عمومی حافظ و کتابخانه هدهد سفید در شهرستان رباط کریم افتتاح شد

با هدف گسترش عدالت فرهنگی و توجه به گروه سنی کودک و نوجوان، کتابخانه عمومی هدهدسفید در شهرستان رباط کریم استان تهران سه شنبه ۸ خردادماه افتتاح  شد.

کتابخانه عمومی هدهدسفید در شهرستان رباط کریم با زیربنای ۱۷۰ مترمربع توسط شهرداری رباط کریم به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد. تأمین زمین و ساخت کتابخانه توسط شهرداری صورت گرفت و حق انتفاع آن به صورت دائم به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شده است. این کتابخانه توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران تجهیز، نیروی انسانی آن تأمین شده و دارای ۵۰۰۰ جلد کتاب و اسباب بازی است.

کتابخانه عمومی هدهدسفید اولین کتابخانه ویژه کودکان در شهرستان رباط کریم

افتتاح کتابخانه عمومی حافظ در شهرستان رباط کریم (استان تهران)

کتابخانه عمومی حافظ در شهرستان رباط کریم افتتاح شد

با هدف تحقق عدالت فرهنگی، کتابخانه عمومی حافظ شهرستان رباط کریم سه شنبه ۸ خردادماه افتتاح شد.

 کتابخانه عمومی حافظ با زیربنای ۱۷۰ مترمربع توسط شهرداری رباط کریم ساخته شده است و حق انتفاع آن به صورت دائم به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شده است. این کتابخانه با داشتن ۵ هزار نسخه کتاب دارای بخش های مخزن کتاب، بخش کودک و نوجوان، سالن مطالعه و بخش نشریات بوده و آماده ارائه خدمت به مردم کتابدوست شهرستان رباط کریم است.

کتابخانه عمومی حافظ در شهرستان رباط کریم افتتاح شد

افتتاح کتابخانه عمومی کمال‌الدین وحشی بافقی در شهر بافق (استان یزد)

آیین شروع به کار رسمی کتابخانه کمال الدین وحشی بافقی و شب شعر نادر فرخنده پیام

همزمان با روز بزرگداشت خیام، آیین شروع به کار رسمی کتابخانه کمال‌الدین وحشی بافقی واقع در خانه فرهنگ شماره ۲ شهرداری بافق برگزار شد.

شهرداری و شورای اسلامی شهر بافق حق انتفاع این کتابخانه در زمینی به مساحت ۳۴۲ مترمربع و با زیربنای ۲۸۱ مترمربع را به نهاد كتابخانه‌های عمومی کشور واگذار کرده اند. شهرداری بافق برای بازسازی این مجموعه حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، یک میلیارد تومان برای تجهیز این کتابخانه، هزینه کرده‌اند. در این مجموعه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب در بخش‌های متنوعی از جمله بخش مرجع، بخش کودک و همچنین سالن‌های مطالعه مجزا ویژه خواهران و برادران وجود دارد.

کتابخانه عمومی کمال‌الدین وحشی بافقی افتتاح شد

بازگشایی کتابخانه عمومی شیخ بهایی شهرستان پردیس (استان تهران)

بازگشایی کتابخانه عمومی شیخ بهایی با حضور دبیرکل نهاد

کتابخانه عمومی شیخ بهایی پردیس چهارشنبه ۲۳ خرداد با حضور دبیرکل نهاد بازگشایی شد. این کتابخانه در سال ۱۳۹۱ در زمینی به مساحت ۵۹۲ متر مربع و با زیربنای ۳۲۰ متر مربع افتتاح شد.

این کتابخانه دارای بخش‌های مخزن اصلی، مرجع، نشریات، کودک و سالن‌های مطالعه خانم‌ها و آقایان است. در تابستان ۱۴۰۲ با توجه به مشکلات عمرانی ساختمان و نیاز به بهسازی و شاداب‌سازی، کتابخانه در پروژه‌های بازسازی این اداره‌کل قرار گرفت و در اردیبهشت ۱۴۰۳ تکمیل شد. بهسازی سیستم روشنایی و اجرای نور خطی برای اولین بار در کتابخانه‌های عمومی استان تهران و تعویض سیم‌کشی‌های بخش مخزن و لابی و رفع مشکل میزان روشنایی بخش مخزن و لابی، تعمیر رمپ ورودی، گچ‌کاری و رنگ‌آمیزی آبدارخانه و سرویس‌های بهداشتی، تغییر نقشه معماری، جابجایی درب ورودی، جابجایی بخش کودک و افزایش متراژ و نصب شیشه سکوریت از جمله اقدامات انجام شده در این کتابخانه است. در مجموع برای تعمیر، بهسازی و شاداب‌سازی کتابخانه شیخ بهایی پردیس ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

کتابخانه عمومی شیخ بهایی پردیس با حضور دبیرکل نهاد بازگشایی شد

افتتاح کتابخانه روستایی شهدای اقتدار شهرستان ملارد (استان تهران)

کتابخانه روستایی شهدای اقتدار شهرستان ملارد افتتاح شد

همزمان با آغاز دهه ولایت و امامت و در راستای وفای به عهد دولت سیزدهم در تحقق عدالت فرهنگی، آیین افتتاح کتابخانه عمومی شهدای اقتدار شهرستان ملارد ۳۰ خردادماه برگزار شد.

کتابخانه عمومی شهدای اقتدار، توسط دهیاری با زیربنای ۲۶۵ مترمربع واقع در ساختمان دهیاری روستای اسفندآباد شهرستان ملارد ساخته شده است. این کتابخانه دارای ۴۵۰۰ نسخه کتاب در گروه سنی بزرگسال و کودک و نوجوان و  بخش های مخزن کتاب، کودک و نوجوان، سالن مطالعه بانوان و آقایان و نشریات است.

کتابخانه روستایی شهدای اقتدار شهرستان ملارد افتتاح شد

بازگشایی کتابخانه عمومی هجرت شهرستان مشهد (استان خراسان رضوی)

آیین بازگشایی کتابخانه عمومی هجرت شهرستان مشهد

آیین بازگشایی کتابخانه عمومی هجرت شهرستان مشهد در راستای تداوم خدمت‌رسانی فرهنگی دولت سیزدهم و تکریم ارباب رجوع برگزار شد.

این کتابخانه در سال ۱۳۷۴ با زیربنای ۲۲۰ مترمربع افتتاح شد و اکنون با داشتن بخش‌های کودک، سالن مطالعه، نشریات و... و بالغ بر ۲۳ هزار نسخه کتاب به ارائه خدمات کتابخانه‌ای به اهالی منطقه سجاد مشغول است.

کتابخانه عمومی هجرت مشهد بازگشایی شد

افتتاح ساختمان جدید کتابخانه خیرساز مرحوم دکتر جلالی کندری شهرستان خلیل‌آباد (استان خراسان رضوی)

کتابخانه خیرساز مرحوم دکتر جلالی کندری خلیل آباد

آیین افتتاح ساختمان جدید کتابخانه عمومی خیرساز مرحوم دکتر جلالی کندری شهرستان خلیل آباد با هدف عمل به وعده دولت سیزدهم برای تحقق عدالت فرهنگی و توسعه فضاهای کتابخانه ای برگزار شد.

ساختمان جدید کتابخانه عمومی خیرساز مرحوم دکتر جلالی کندری شهرستان خلیل آباد در زمینی به مساحت ۶۷۰ مترمربع و زیربنای ۳۴۰ مترمربع، اهدایی خانواده مرحوم دکتر جلالی کندری با هزینه ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال توسط محمدحسین داوودی، خیر حوزه کتاب و کتابخانه ها تجهیز و احداث شده است. در حال حاضر نیز این کتابخانه با بالغ بر ۱۱ هزار نسخه کتاب و تعداد بالغ بر ۷۰۰ نفر عضو فعال به ارائه خدمات کتابخانه ای می پردازد.

ساختمان جدید کتابخانه خیرساز مرحوم دکتر جلالی کندری خلیل‌آباد خراسان رضوی افتتاح شد

افتتاح ساختمان جدید کتابخانه عمومی حر ریاحی شهرستان شوش (استان خوزستان)

افتتاح کتابخانه حر ریاحی شوش

کتابخانه عمومی حر ریاحی شهر حر در شهرستان شوش افتتاح شد.

این کتابخانه در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد. ساختمان جدید کتابخانه در زمینی به مساحت ۸۹۷ مترمربع و زیربنای ۲۹۲ مترمربع با سازه بتنی تابستان ۱۴۰۱ کلنگ زنی شد و با اعتبار ۵۵ میلیارد ریال هزینه ساخت و ۱۰ میلیارد ریال تجهیزات، تکمیل شد و در اختیار عموم قرار گرفت.

ساختمان جدید کتابخانه عمومی حر ریاحی شهرستان شوش افتتاح شد

افتتاح کتابخانه عمومی خادم الرضا(ع) شهید آیت الله رئیسی شهر آببر (استان زنجان)

افتتاح کتابخانه عمومی خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی با حضور استاندار زنجان و دبیرکل نهاد

کتابخانه عمومی خادم‌الرضا(ع) شهید آیت‌الله رئیسی شهر آب‌بر، به عنوان مجهزترین و به‌روزترین کتابخانه شهرستان طارم، ۵ تیرماه همزمان با عید غدیر خم، با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و محسن افشارچی استاندار افتتاح شد.

ساخت این کتابخانه سال ۱۳۹۴ در زمینی به مساحت ۱۳۲۴ مترمربع با زیربنای ۹۱۵ مترمربع در دو طبقه آغاز شد. این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی چون مخزن، سالن مطالعه آقایان و بانوان، بخش کودک، اتاق مطالعه گروهی، نشریات و... است. بخشی از تجهیزات این کتابخانه به ارزش ۱۲ میلیارد توسط بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی تأمین شده است.

کتابخانه عمومی خادم الرضا(ع) شهید آیت الله رئیسی شهر آببر افتتاح شد

بازگشایی کتابخانه سهروردی زنجان و افتتاح اولین کلینیک تخصصی خواندن

بیش از ۸ هزار مترمربع فضای کتابخانه‌ای «یادگار ابراهیم» از شهادت تا پایان دولت سیزدهم

همزمان با بازگشایی کتابخانه عمومی سهروردی (قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی زنجان) پس از انجام عملیات بازطراحی و بازسازی، اولین کلینیک تخصصی خواندن نیز با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در طبقه همکف این کتابخانه به بهره برداری رسید.

کتابخانه سهروردی، قدیمی‌ترین کتابخانه استان زنجان با ۱۱۳۶ مترمربع زیربنا است که پروژه بازسازی اساسی آن از سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت و در شکلی مدرن و زیباتر طراحی و تجهیز شد. اولین کلینیک تخصصی خواندن در کشور نیز با اهدافی همچون ایجاد و افزایش توانایی مطلوب خواندن در کودکان و نوجوانان، افزایش قدرت فهم، تفکر و تحلیل در کودکان و نوجوانان، ارائه سیرهای مطالعاتی، شناسایی اختلالات خواندن در بین کودکان و نوجوانان و ارائه راهکار و درمان برای اختلالات خواندن در طبقه همکف این کتابخانه دایر شده است.

بازگشایی کتابخانه عمومی سهروردی پس از بازسازی و بازطراحی و افتتاح اولین کلینیک تخصصی خواندن

افتتاح کتابخانه شهید آیت‌الله رئیسی شهر قروه (استان کردستان)

افتتاح کتابخانه عمومی شهید آیت الله دکتر رئیسی قروه با حضور استاندار کردستان و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

کتابخانه شهید آیت الله رئیسی شهر قروه سه شنبه ۵ تیرماه، همزمان با عید غدیر خم، با حضور اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان و مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افتتاح شد.

این کتابخانه در زمینی به مساحت ۱۴۱۰ مترمربع و با زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع در ۳ طبقه احداث شده است.

کتابخانه شهید آیت‌الله رئیسی قروه افتتاح شد

افتتاح کتابخانه شهید شیرعلیمردان خان بختیاری در شهر فاقدکتابخانه شرافت (استان خوزستان)

افتتاح کتابخانه شهید شیرعلیمردان خان بختیاری

کتابخانه عمومی شهید شیرعلیمردان خان بختیاری از پروژه های دولت سیزدهم، همزمان با چهلمین روز عروج رئیس جمهور شهید و همراهانش، در شهر فاقد کتابخانه شرافت شوشتر افتتاح شد.

این کتابخانه در سال ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم کلنگ زنی شده بود، با اعتبار ۴۷ میلیارد ریال هزینه ساخت و ۱۰ میلیارد ریال هزینه تجهیزات، در زمینی به مساحت ۴۱۸ متر مربع و ۲۲۰ متر زیربنا تکمیل شد و در اختیار عموم قرار گرفت. این کتابخانه تنها کتابخانه شهر شرافت شوشتر است که با حدود ۳ هزار نسخه کتاب و در پنج بخش مخزن، امانت، کودک، مرجع و سالن های مطالعه افتتاح شد.

کتابخانه عمومی شهید شیرعلیمردان خان بختیاری افتتاح شد

بازگشایی کتابخانه آزادگان شهرستان دزفول (استان خوزستان)

افتتاح کتابخانه آزادگان دزفول

کتابخانه عمومی آزادگان دزفول پس از پنج سال تعطیلی به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات، بازگشایی شد.

این کتابخانه با ۱۳۰ مترمربع زیربنا در فضای سبز بلوار ورودی کوی آزادگان با سازه فلزی و نمای چوبی ساخته شده بود که پس از بازسازی و ترمیم دوباره فعال شد. این کتابخانه شامل پنج بخش مخزن، سالن مطالعه، کودک، نشریات و مرجع است و حدود ۷ هزار نسخه کتاب دارد.

کتابخانه عمومی آزادگان شهرستان دزفول بازگشایی شد

افتتاح کتابخانه طلوع اندیشه در روستای اله‌چال شهرستان بابل (استان مازندران)

کتابخانه اله چال بابل

همزمان با اربعین شهدای مظلوم پرواز اردیبهشت، آیین افتتاح و بهره برداری از کتابخانه طلوع اندیشه شهرستان بابل سه‌شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ در روستای اله چال برگزار شد.

این پروژه که سال ۱۳۹۱ در زمینی به مساحت ۴۵۰ مترمربع کلنگ زنی شد، با ۳۷۰ مترمربع زیربنا در ۲ طبقه ساخته شده و دارای بخش های مختلفی چون مخزن، ۲ سالن مطالعه مجزا، یک بخش کودک است. برای احداث و راه اندازی این کتابخانه ۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

کتابخانه «طلوع اندیشه» در روستای اله چال شهرستان بابل افتتاح شد

بازگشایی کتابخانه شهید علی علمی شهرستان نقده (استان آذربایجان غربی)

بازگشایی کتابخانه شهید علی علمی شهرستان نقده

کتابخانه عمومی «شهید علمی» شهرستان نقده، که از سال ۱۳۹۳ تعطیل شده بود، پس از مقاوم‌سازی چهارشنبه ۱۳ تیرماه بازگشایی شد.

این کتابخانه که در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۲۳۷۰ مترمربع و با ۱۳۵۰ مترمربع زیربنا در دو طبقه افتتاح شد، در سال ۱۳۹۳ به دلیل نشست زمین و ریزش بخشی از سقف، تخلیه و تعطیل شده بود. کتابخانه از سال ۱۳۹۷ در محل نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نقده فعالیت داشت. عملیات مقاوم‌سازی، مرمت و بازطراحی فضای داخلی کتابخانه با تأمین اعتبار لازم در دولت سیزدهم آغاز شد و پس از ‍۱۰ سال تعطیلی در اختیار مردم و مخاطبان قرار گرفت.

کتابخانه عمومی «شهید علی علمی» شهرستان نقده بازگشایی شد

بازگشایی کتابخانه قلم‌چی روستای سوره خرمشهر (استان خوزستان)

کتابخانه قلم‌چی روستای سوره خرمشهر

کتابخانه قلم چی روستای سوره شهرستان خرمشهر پس از پنج سال تعطیلی، با تکمیل تجهیزات و سیستم سرمایشی بازگشایی شد.

این کتابخانه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع و با ۲۹۰ مترمربع زیربنا تأسیس شد که به دلیل سرقت برخی تجهیزات تعطیل بود. این کتابخانه با صرف ۳ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات از سوی بنیاد قلم‌چی و خرید سیستم سرمایشی از اعتبارات استانی تجهیز و بازگشایی شد.

کتابخانه قلم‌چی روستای سوره خرمشهر بازگشایی شد

افتتاح کتابخانه شهید تیموری در شهر فاقدکتابخانه سگزآباد (استان قزوین)

کتابخانه عمومی سگزآباد

کتابخانه عمومی شهید عیسی تیموری در شهر فاقدکتابخانه سگزآباد از توابع شهرستان بویین زهرا افتتاح شد.

این کتابخانه در زمینی به مساحت هزار و ۱۴۷ مترمربع با زیربنای ۵۲۰ مترمربع ساخته شده است. این پروژه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود که پس از سفر رئیس جمهور شهید، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، تکمیل این کتابخانه در دستور کار قرار گرفت و با اعتبار سفر ریاست جمهوری تکمیل و تجهیز شد.

کتابخانه سگزآباد

نظر شما