شناسهٔ خبر: 68178365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ولخرجی لابی صهیونیستی علیه سیاستمداران حامی فلسطین در آمریکا

محمدحسین خدائیان

رسانه انگلیسی گزارش داد، لابی‌گرهای رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا با صرف بودجه‌ها هنگفت، مانع پیروزی چهره‌های حامی فلسطین در انتخابات آمریکا شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، گروهی از ثروتمندان حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا در چند روز گذشته مشغول جمع‌آوری صدها هزار دلار بودجه بوده‌اند تا کارزاری برای فعالیت علیه «ایلهان عمر» سیاستمدار حامی فلسطین به راه بیندازند.

ایلهان عمر که سعی دارد با پیروزی در انتخابات درون‌حزبی، به‌عنوان نماینده حزب دموکرات در حوزه انتخابیه خود معرفی شود، تا امروز توانسته سه برابر «دون ساموئلز» رقیب دموکرات خود در این حوزه بودجه جمع‌آوری کند.

کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل مشهور به «آیپک»، یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین پک‌ها و گروه‌های لابی‌گری در ایالات متحده آمریکا است که با بیش از ۱۰۰ هزار عضو، هر ساله میلیون‌ها دلار خرج سرمایه‌گذاری در نفوذ بر سیاست‌های آمریکا و پیشبرد خواسته‌های صهیونیستی می‌کند.

آیپک چندی پیش با صرف بودجه‌ای هنگفت، توانست «کوری بوش» یک نامزد دموکرات را که مطلوب این سازمان لابی‌گر نبود، از دور انتخابات خارج کند. گرچه ایلهان عمر در دور مقدماتی انتخابات امسال شاهد چالش چشمگیری از سوی آیپک نبوده، اما نشریه «اینترسپت» در گزارشی از کشف گروهی در فضای مجازی خبر داده است که عنوان آن «صهیونیست‌ها برای دون ساموئلز و علیه ایلهان عمر» است.

اعضای این گروه مشغول جمع‌آوری بودجه هستند تا به‌جای ایلهان عمر، «دون ساموئلز» دیگر نامزد دموکرات به انتخابات کنگره در ماه نوامبر راه پیدا کند. به گزارش اینترسپت، در یکی از پیام‌های این گروه ذکر شده که ظرف مدت ۲۴ ساعت، نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار بودجه برای مبارزه علیه عمر جمع‌آوری شده است.

ولخرجی لابی صهیونیستی علیه سیاستمداران حامی فلسطین در آمریکا ایلهان عمر در مقابل ساختمان کنگره

سازوکار حمایت مالی در انتخابات آمریکا

در انتخابات آمریکا، کمک‌های مالی، به آنچه مردم عادی و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌شکل مستقیم به ستادهای تبلیغاتی کمک می‌کنند، خلاصه نمی‌شود. یک شهروند آمریکایی می‌تواند به شکل غیرمستقیم و بدون هرگونه ارتباطی با ستاد تبلیغاتی یک نامزد، مبالغی را برای تبلیغ به نفع او یا علیه رقبایش خرج کند. شهروندان، سازمان‌ها و لابی‌گرهای آمریکایی این کار را از طریق سازمان‌های خصوصی به نام «کمیته اقدام سیاسی» یا «پک» انجام می‌دهند.

این کمیته‌ها در حال حاضر دو نوع هستند: کمیته‌های مرتبط با ستاد نامزدها که به شکل محدود برای ستاد تبلیغات پول جمع می‌کنند و کمیته‌های مستقل از ستادهای نامزدها که به شکل نامحدود کمک جمع می‌کنند. دسته دوم به «سوپر پک» معروف شده و برخلاف دسته اول، اجازه ندارد پولی را که جمع کرده در اختیار ستادهای تبلیغاتی بگذارد و باید به شکل مستقل آن را خرج کند. ازآنجاکه سوپرپک‌ها هیچ محدودیتی در دریافت حمایت‌های مالی ندارند، نامزدها می‌توانند با صرف مبالغ هنگفت، شانس خود برای پیروزی در انتخابات را به میزان چشمگیری افزایش دهند، مسئله‌ای که بسیاری از آمریکایی‌ها به آن اعتراض داشته و آن را محل فساد دانسته‌اند.

به گزارش میدل‌ایست آی، لابی صهیونیسم در انتخابات امسال مجلس آمریکا هزینه هنگفتی برای انتخاب دموکرات‌های میانه‌رو انجام داده تا از روی کار آمدن نمایندگان ترقی‌خواه مانند ایلهان عمر، جلوگیری کند؛ نمایندگانی که آشکارا از اقدامات رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و حمایت خود از فلسطین را اعلام کرده‌اند.

گرچه فعالیت لابی صهیونیست در انتخابات‌های آمریکا از قدیم رایج بوده، اما با آغاز جنگ غزه، لابی صهیونیست به شدت تلاش‌های خود برای مقابله با چهره‌های حامی فلسطین در آمریکا افزوده است. ایلهان عمر نیز با حملات گروه‌های طرفدار رژیم صهیونیستی بیگانه نیست. او از زمان پیروزی در انتخابات کنگره در سال ۲۰۱۸، به یکی از اهداف اصلی حملات حامیان صهیونیسم بدل شده است.

انتهای پیام

نظر شما