شناسهٔ خبر: 68178329 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کشف گور دو مامور مالیاتِ قرون وسطی

مهسا خان‌محمدی

باستان‌شناسانی که در روسیه مشغول کاوش بودند، بقایای دو اسکلت قرون وسطایی را کشف کردند که به نظر می‌رسد به مسئولان امور مالیاتی تعلق داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان هنگام کاوش در یک گورستان بزرگ بقایای دو فرد قرون وسطایی را کشف کردند که به همراه تبرهای جنگی و تجهیزات اسب‌سواری دفن شده بودند.

«لایوساینس» نوشت، باستان‌شناسان از سال ۲۰۲۰ تاکنون مشغول کاوش در یک محوطه قرون وسطایی سه هکتاری بوده‌اند که با نام محوطه خاکسپاری «Gnezdilovo» شناخته می‌شود و در سال ۱۸۵۱ میلادی در شهر «سوزدال» واقع در شمال شرقی مسکو کشف شده است. باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های اخیر حدود ۵۰ گور را شناسایی کردند که در نقاط مختلف این گورستان واقع شده بودند.

این گورستان منبع ارزشمندی برای کاوش‌های باستان‌شناسی بوده و از جمله مواردی که پیش‌تر در این مکان کشف شده‌ است به زیورآلات، سکه‌ها و سلاح‌های نفیس می‌توان اشاره کرد.

با این حال یکی از گورهای کشف‌شده در این مکان که با نام «گور شماره ۵۹»‌ شناخته می‌شود، توجه باستان‌شناسان را جلب کرده است، ‌ چراکه اسکلت یک مرد ۳۵ تا ۴۰ ساله به همراه اشیاء متعددی از جمله سگک برنز به شکل چنگ، یک چاقو، یک ظرف سرامیکی شکسته‌شده و یک تبر فلزی در آن دفن شده است.

این نوع تبر، ‌ که دارای یک چکش کوچک در یک سمت و یک شکاف نیم‌دایره‌ای‌شکل در پایه آن است، ‌ در قرون ۱۱ و ۱۲ میلادی رایج بود و انواع مشابه آن در «بلغارستان ولگا» کشف شده است.

در مجاورت این گور، بقایای مردی ۲۵ تا ۳۰ساله دفن شده است. گور او از یک سازه چوبی تشکیل شده است که بدون استفاده از میخ آهنین ساخته شده است. یک سگک به شکل چنگ، ‌ یک قفل، ‌ یک چاقو، تجهیزات سوارکاری و یک تبر مشابه نیز در کنار این مرد کشف شد.

باستان‌شناسان همچنین مجموعه متفاوتی از وزنه‌ها را کشف کردند که ممکن است برای اندازه‌گیری وزن سکه‌هایی که به عنوان مالیات دریافت کرده بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

باستان‌شناسان هنوز هویت این دو مرد را مشخص نکرده‌اند، اما بر اساس اندازه قبرهای آنها و ابزاری که همراه آنها دفن شده، این دو مرد احتمالا از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بودند و ممکن است فعالیت‌های اقتصادی مانند جمع‌آوری مالیات را انجام می‌دادند.

انتهای پیام

نظر شما