شناسهٔ خبر: 68177182 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش گسترده فلسطینی‌ها به هتک حرمت مسجدالاقصی توسط بن‌گویر

تهران- ایرنا- یورش وزیر تندرو رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس، واکنش و محکومیت گسترده گروه‌های فلسطینی و در صدر آنها جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، کمیته‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کردند: هجوم شهرک نشینان به مسجد الاقصی به رهبری بن گویر جنایتکار، تشدید جدید جنگ مذهبی است.

این کمیته‌ها تاکید کردند: ما از مردم خود در کرانه باختری، بیت المقدس و سرزمین‌های ۱۹۴۸ می‌خواهیم که در مسجد الاقصی تحصن و با تروریسم شهرک نشینان مقابله کنند.

جنب حماس نیز با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که هجوم بن گویر و «اسحاق گلدکنف» وزیر مسکن رژیم صهیونیستی به صحن‌ مسجد الاقصی تجاوز به مردم ما و مقدسات آنها و تحریک احساسات مسلمانان است.

در بیانیه حماس آمده است: یورش‌های مکرر شهرک نشینان به مسجد الاقصی موفق به یهودی سازی آن، تحمیل واقعیت جدیدی بر آن یا دستکاری هویت آن نخواهد شد. رفتار کابینه افراطی صهیونیستی و جنایتکاران جنگی آن مستلزم اتخاذ موضع جدی جامعه جهانی برای بازدارندگی و پاسخگویی آنها است.

حماس تاکید کرد: مردم، مقاومت و جوانان ما اجازه نخواهند داد که هیچ یک از نقشه‌های جنایتکارانه اشغالگران در قبال بیت المقدس و مسجدالاقصی عملی شود. ما از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب می‌خواهیم برای توقف نقض سیستماتیک حرمت مسجد الاقصی اقدام جدی انجام دهند.

جنبش جهاد اسلامی نیز در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: یورش به مسجد الاقصی، تجاوزات بن گویر و شهرک نشینان، مقدمه‌ای برای تشدید جنگ غزه، کرانه باختری و قدس است. یورشی که به رهبری بن گویر انجام شد، میزان نفرت، تروریسم و افراط گرایی این رژیم غاصب را نشان می‌دهد.

این جنبش در ادامه اضافه کرد: یورش بن گویر تأیید می کند که برنامه‌های صهیونیست‌ها برای یهودی سازی مسجد الاقصی همچنان ادامه دارد و ادامه سکوت بین‌المللی در قبال جنایات رژیم اشغالگر به منزله حمایت کامل از ادامه ارتکاب جنایاتش است.

جنبش فتح نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: یورش بن گویر به مسجد الاقصی نقض آشکار مقدسات است و ادامه آن منجر به تشدید اوضاع امنیتی در منطقه خواهد شد.

در همین راستا، شیخ «عکرمه صبری» خطیب مسجد الاقصی نیز اظهار داشت: این حملات با برگزاری آیین تلمودی و برافراشتن پرچم‌ها از خطوط قرمز عبور کرد. این اقدامات، واقعیت جدیدی را به مسجد الاقصی تحمیل نخواهد کرد.

خطیب مسجد الاقصی افزود: هجوم شهرک نشینان منجر به محدودیت حضور مسلمانان می‌شود.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو امروز به همراه گروهی از شهرک نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی یورش برد.

این وزیر تندرو در پیامی ویدئویی خواستار توقف مذاکرات آتش‌بس و ادامه جنگ علیه نوار غزه شد.

دولت اردن به عنوان متولی رسمی مسجد الاقصی یورش بن گویر و یک وزیر دیگر صهیونیست به همراه شهرک نشینان به این مسجد را محکوم کرد و آن را ناقض قانون بین المللی دانست.

دولت اردن اعلام کرد: ادامه اقدامات یکجانبه رژیم اسرائیل و نقض وضعیت حقوقی شهر قدس مستلزم موضعگیری قاطع بین‌المللی و محکوم کردن این اقدامات است.

نظر شما