شناسهٔ خبر: 68176165 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

تثبیت قیمت نفت در بازارهای جهانی

در پی کاهش پیش‌بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درباره تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴، قیمت نفت تثبیت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، بالاگرفتن نگرانی‌ها در بازار پس از کاهش پیش‌بینی اوپک درباره تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ به‌دلیل افت تقاضا در چین سبب شد قیمت‌های نفت در معامله‌های روز سه‌شنبه (۲۳ مرداد) تثبیت شود.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۳۰ سنت یا ۰.۳۶درصد کاهش به ۸۲ دلار برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با ۲۹ سنت یا ۰.۳۶درصد کاهش با قیمت ۷۹ دلار و ۷۷ سنت برای هر بشکه معامله شد.

به‌دلیل پیش‌بینی درباره گسترش تنش‌ها در خاورمیانه و درنتیجه کاهش عرضه نفت در جهان، قیمت نفت خام شاخص برنت در معامله‌های روز دوشنبه (۲۲ مرداد) بیش از سه درصد افزایش یافته بود، درحالی‌که قیمت نفت خام آمریکا با رشد بیش از ۴درصدی همراه بود.

کاهش پیش‌بینی درباره تقاضا در سال ۲۰۲۴ از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شرایط دشواری را که اوپک‌پلاس به‌منظور افزایش تولید از ماه اکتبر با آن روبه‌روست، برجسته کرد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: زمانی که اوپک‌پلاس پیش‌بینی تقاضای خود را برای سال ۲۰۲۴ کاهش داده و قرار است از ماه اکتبر کاهش تولید خود را تسهیل کند، بازتاب افزایش ریسک‌های اقتصادی می‌تواند بر قیمت نفت تأثیر بگذارد. تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس ممکن است بازار نفت را در آینده با کمبود کمتری روبه‌رو کند.

وی افزود: با این‌حال، سرمایه‌گذاران تنش‌های ژئوپلیتیک تازه را زیر نظر دارند.

بنا بر این گزارش، هر نوع درگیری نظامی در خاورمیانه می‌تواند دسترسی به ذخایر نفت خام جهان را کاهش دهد و سبب افزایش قیمت‌ها شود. به گفته تحلیلگران، درگیری نظامی می‌تواند به‌طور بالقوه بر عرضه نفت در منطقه تأثیر بگذارد.

هری چیلینگویریان، سرپرست پژوهش در گروه سرمایه‌گذاری اونیکس، گفت: اگر اقدام احتمالی ایران در مقابله با رژیم صهیونیستی، واکنشی به‌اصطلاح مناسب باشد، در این صورت حفظ قیمت نفت برنت در بازه ۸۰ دلار ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

براساس این گزارش، بازار همچنین منتظر انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در روز چهارشنبه (۲۴ مرداد) است که اطلاعات مهمی را درباره تورم ارائه می‌دهد.

نظر شما