شناسهٔ خبر: 68174470 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

دره ۴۱۴ هکتاری خرم‌آباد سه هفته دیگر مورد ارزیابی یونسکو قرار می‌گیرد

آزیتا یوسفیان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مساحت پروژه دره کهن خرم‌آباد ۴۱۴ هکتار است که سه هفته دیگر مورد ارزیابی یونسکو قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

عطا حسن‌پور ظهر امروز۲۳ مرداد در جلسه رفع موانع ثبت جهانی دره کهن خرم‌آباد که در محل استانداری لرستان برگزار شد، بیان کرد: بخش مهمی از نظام مسائل فرهنگی استان در گرو ثبت جهانی دره کهن و تاریخی خرم‌آباد است.

وی ادامه داد: تا کمتر از سه هفته دیگر ارزیابان یونسکو به لرستان سفر خواهند کرد و به ارزیابی آثاری که معرفی شده است؛ می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ثبت جهانی این دره کهن سهمیه ۲۰۲۴ کشورمان بوده که به لرستان و خرم‌آباد رسیده است.

حسن‌پور با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی دره کهن خرم‌آباد دارای دو بخش است، بخش اول شامل هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، و بخش دوم مجموعه شامل قلعه تاریخی فلک‌الافلاک، پل‌های شکسته، گپ و حاجی و باغ گلستان است، اظهار کرد: ۴۱۴ هکتار مساحت این پروژه وسیع است که جنبه‌های اقتصادی، معیشتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در بردارد.

وی به آسفالت مسیر روستای قلعه سنگی (قلعه بردی) خرم‌آباد منتهی به غار کلدر اشاره کرد و بر ضرورت جمع آوری نخاله‌ها و فضولات حیوانی در مسیر این اثر تاریخی و بهسازی جاده دسترسی آن‌ تاکید کرد و یادآور شد: پاکسازی و ساماندهی رودخانه اصلی و کرگانه خرم‌آباد، نصب تابلوهای درون شهری، ساماندهی پیاده رو پل حاجی، جمع آوری نخاله‌های طول مسیر آثار تاریخی و تملک سه باب واحد تجاری در ورودی قلعه فلک الافلاک از اقدامات مهمی است که در این فرصت محدود باید به انجام برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد در توجیه شهروندان لرستان در امر ثبت جهانی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشند.

انتهای پیام 

نظر شما