شناسهٔ خبر: 68174277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برای نخستین‌بار:

صادرات فرآورده‌های نفتی از گمرک لطف‌آباد خراسان رضوی به ترکمنستان فراهم شد

مشهد-ایرنا- مدیر کل گمرک لطف‌آباد واقع در شهرستان درگز گفت: امکان صادرات سوخت، مشتقات و فرآورده‌های نفتی برای نخستین‌بار از این مرز زمینی خراسان‌رضوی به کشور ترکمنستان فراهم شد.

صاحب‌خبر -

قربان کریمی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از درخواست صاحبان کالا و برخی شرکت‌های فعال در حوزه صادرات سوخت، مطابق بخشنامه جدید مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران، مجوز صادرات سوخت از ۱۰ مرداد ماه از این گذرگاه مجاز شده است.

وی صدور مجوز صادرات فرآورده‌های نفتی از پایانه مرزی لطف آباد را یک فرصت برای رونق اقتصادی شهرستان درگز دانست و گفت: البته این صادرات سوخت با شرایط خاص انجام می شود، به گونه ای که ابتدا باید محموله‌های سوختی یاد شده در گمرکات داخلی کشور مثل اصفهان یا مشهد اظهار گردد و ارزیابی و آزمایش کامل روی آنها صورت گیرد، سپس محموله پلمب و نمونه آن به آزمایشگاه ارسال شود.

به گفته وی، این فرآیند در سامانه "ثامن" یا "ثبت الکترونیکی معاملات نفتی" ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گمرک ثبت می شود.

مدیر کل گمرک لطف آباد زمان اجرای بخشنامه و موافقت گمرک با صادرات سوخت را تا ۶ ماه عنوان کرد و بیان کرد: بر این اساس مشتقات و فرآورده‌های نفتی یاد شده باید حائز شرایط پلمب بوده و با کامیون و یا تانکر استاندارد به این مرز حمل شود، باید توجه داشت اگر فردی محموله مشتقات نفتی را با بارنامه داخلی مانند سایر کالاها به مرز لطف‌آباد بیاورد، محموله اش پذیرش نخواهد شد.

کریمی گفت: پیش از این ترانزیت سوخت از مرز زمینی لطف آباد صورت می گرفت اما مجوز صادرات فرآورده های نفتی برای نخستین بار از این مرز ابلاغ شده است، البته از زمان ابلاغ این مجوز هنوز هیچ محموله سوختی از این مرز صادر نشده است.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است و گذرگاه مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان از موقعیت تجاری و به ویژه ترانزیتی خوبی برخوردار است، از سویی فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و تا مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.

نظر شما