شناسهٔ خبر: 68172857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

واشنگتن پست:

اسرائیل انتظار پاسخ مستقیم ایران به ترور هنیه را نداشت

واشنگتن پست: واشنگتن پست نوشت که اسرائیل انتظار پاسخ مستقیم ایران به ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را نداشت

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن پست، مقام‌های آمریکایی بر این باور هستند که اسرائیل انتظار نداشت ایران به طور مستقیم به ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران پاسخ دهد.

این روزنامه نوشت: «جنگ‌ها اغلب از تضاد اساسی در منافع ملی نشأت می گیرند. این یکی از عوامل ایجاد جرقه رویارویی میان اسرائیل و ایران است اما عوامل ناملموس دیگری از جمله تمایل اسرائیل برای احیای بازدارندگی وعزم ایران برای حفظ عزت ملی نیز اثرگذار هستند».

در ادامه این گزارش آمده است: «این رویارویی ممکن است به اشتباه آغاز شده باشد. مقام های آمریکایی معتقد هستند که سران اسرائیل انتظار نداشتند ایران ترور هنیه را به طور مستقیم تلافی کند اما علی خامنه‌ای، رهبر ایران، حمله به یکی از مهمانان را اهانت اسرائیل برشمرد که مستلزم انتقام است».

واشنگتن پست نوشت: «این برای اولین بار در سال جاری نیست که اسرائیل درباره تصمیم ایران به پاسخ اشتباه کرده است. مقام های آمریکایی معتقدند که اسرائیل زمانی که به تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در دمشق حمله کرد، نیز انتظار انتقام مستقیم از سوی ایران را نداشت اما ایران در اواخر همان ماه با رگبار بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد پاسخ داد».

این روزنامه مدعی شد که بهترین نتیجه برای این بحران، توافق دو طرف با تشویق جامعه جهانی برای آتش بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی است و مانع اصلی در این مسیر شخص «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل است که به تلاش خود برای دستیابی به پیروزی کامل در غزه ادامه می دهد.

در ادامه این گزارش ادعا شده است که اگرچه اسرائیل و ایران غالبا در یک درگیری وجودی قرار دارند اما مقام های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا معتقدند که هر دو کشور از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر در تلاش هستند تا از یک جنگ همه‌ جانبه اجتناب کنند.

 

انتهای پیام/

نظر شما