شناسهٔ خبر: 68172435 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر اداره فرش اداره کل صمت استان خبر داد

راه‌اندازی مرکز صدور شناسنامه فرش در خراسان شمالی

اعظم قهرمانی

مدیر اداره فرش و مشاغل خانگی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از راه‌اندازی مرکز صدور شناسنامه فرش در این استان طی امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

تازیکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه این پروژه با همکاری اتاق بازرگانی بجنورد در حال اجراست، اظهار کرد: در حال حاضر در این استان مرکز صدور شناسنامه فرش وجود ندارد و تولیدکنندگان برای دریافت این شناسنامه مجبورند تا به مشهد مراجعه کنند. اگر فرش شناسنامه داشته باشد می‌توان آن را صادر کرد، در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش درآورد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۹۰ درصد کارها برای راه‌اندازی این مرکز انجام شده است، ادامه داد: سند توسعه فرش در استان تدوین و تایید شده و قرار است منابع خوبی در این زمینه برای تکمیل زنجیره‌های فرش اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه فرش دستباف دارای سه زنجیره تامین مواد اولیه، تولید و فروش است، گفت: حلقه‌های تولید فرش دستباف در این استان وجود دارند؛ اما این حلقه‌ها به‌صورت جزیره‌ای و سنتی فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال در این استان، کارخانه مکانیزه و نیمه مکانیزه ریسندگی نخ و رنگرزی وجود ندارد، ولی این عملیات در خانه‌های بسیاری از تولیدکنندگان به‌صورت سنتی انجام می‌شود.

مدیر اداره فرش و مشاغل خانگی اداره کل صمت خراسان شمالی بیان کرد: این ساختار سنتی باید شکسته و واحدهای تولیدی مکانیزه و نیمه‌مکانیزه ایجاد شود. ۳۰۰۰ تن پشم در این استان تولید می‌شود، اما این پشم برای ریسندگی نخ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را از سایر استان‌ها خریداری می‌کنند و همین امر موجب شده است، هزینه تولید فرش دستباف در این استان بالا رود.

تازیکی اظهار کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد پشمی که در این استان تولید می‌شود به درد قالیبافی نمی‌خورد، چون پشم مخلوط سیاه است و برای تولید نخ پشم باید سفید باشد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید به سوی اصلاح نژاد برای تولید پشم سفید پیش رود، افزود: در این استان ۴۰۰ تن پشم برای تولید ۵۰ هزار مترمربع فرش استفاده می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما