شناسهٔ خبر: 68171898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در گفتگو با تابناک مطرح شد

بستن تنگه هرمز می‌تواند باعث افزایش قیمت نفت شود/طلای سیاه، در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا

فریدون برکشلی، رئیس مرکز مطالعات انرژی وین تاثیرات افزایش درگیری بین روسیه و اوکراین از سویی و احتمال درگیری میان ایران و رژیم اشغالگر قدس بر بازار و قیمت نفت را واکاوی کرد.

صاحب‌خبر -

فریدون برکشلی، رئیس مرکز مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار تابناک درباره تاثیرات افزایش تنش میان روسیه و اوکراین بر بازار نفت، گفت: درست است که روسیه دومین تولید کننده نفت و اولین تولید کننده گاز دنیا است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تنش‌های متقابل بین روسیه و اوکراین که هفته گذشته شاهد آن بودیم، تاثیر به سزایی بر شاخص‌ها و قیمت‌های نفت و البته گاز نگذاشته است. توجه به این نکته ضروری است که قیمت گاز تابعی از قیمت نفت است، اما افزایش یا کاهش آن به سرعت انجام نمی‌شود. 

وی ادامه داد: پوتین در انتظار نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا است. بر اساس این نتیجه است که روس‌ها تصمیم می‌گیرند چه آرایش، اقدام و برخوردی با اوکراین و البته ناتو داشته باشند. این در حالی است که اکنون روسیه موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای را به کوبا برده است. به نظر می‌رسد شرایط کنونی، آرایشی شبیه دوران ریاست جمهوری کندی در آمریکا و خروشچف در روسیه یافته است.

برکشلی با اشاره به اینکه اگر ترامپ رئیس جمهور شود، شرایط به نفع روسیه تغییر می‌کند، اظهار داشت: ترامپ با پوتین کنار می‌آید، اما احتمال دارد در مقابل این کنار آمدن توقعاتی داشته باشد که متوجه ایران شود.

به گفته رئیس مرکز مطالعات انرژی وین برای نتیجه گیری دقیق‌تر درباره واکنش بازار نفت، باید ۲ ماهی صبر کرد. توجه به این اصل ضروری است که بازار نفت طی سال‌های گذشته تلاش کرده تا وابستگی خود به تحولات ژئوپلوتیک را کاهش دهد که در این زمینه موفق هم بوده است

چشم ها به خلیج فارس است/ایران، همچنان ژاندارم منطقه

این کارشناس ارشد بازار بین المللی نفت تصریح کرد: در حال حاضر تنها عاملی که می‌تواند موجب جهش قیمت نفت در بازار شود، بستن تنگه هرمز است. اوکراین، فلسطین اشغالی و به طور کل دریای سرخ، نقش پررنگی در جریان تردد نفت ندارند؛ بنابراین چالش در این بخش‌های نمی‌تواند آثار سو سنگینی بر بازار نفت بگذارد. البته باید در نظر داشته باشیم که صادرات و خرید نفت روسیه تحریم نیست بلکه دارای سقف قیمتی الزامی است؛ بنابراین جریان صادرات روسیه ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه درگیری احتمالی بین ایران و رژیم اشغالگر قدس الزاما منجر به مسدود شدن تنگه هرمز نمی‌شود، توضیح داد: اگر سطح درگیری ایران و رژیم اشغالگر قدس به حداعلایی برسد ممکن است منجر به بستن تنگه هرمز از سوی ایران شود، اما این اقدام بی شک تردد نفتکش‌ها و صادرات نفت ایران را نیز متاثر می‌کند. 

برکشلی افزود: بازار جهانی نفت طی سال‌های اخیر دستخوش تغییر و تحولات مهمی شده است و برای تجزیه و تحلیل آن نمی‌توان تنها از متدولوژی‌های گذشته بهره گرفت. حدود ۷۰ سال پیش آمریکا بزرگترین واردکننده نفت بود، اما اکنون بزرگترین صادرکننده نفت است و این یعنی تغییر در موازنه قدرت بازار نفت.

نظر شما