شناسهٔ خبر: 68169417 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

چالش مواد مخدر در فرانسه؛ از مرگ‌ومیرهای فزاینده تا خشونت‌های مسلحانه مرگ‌بار

فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای اروپایی مواجه با سونامی مواد مخدر، ناکامی‌های زیادی را تجربه کرده است که به تشدید بحران‌های جدی در این کشور منجر شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – به راه افتادن سونامی مواد مخدر در اروپا، همه کشور‌های قاره سبز را به نوعی در خود گرفتار کرده است؛ کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر نه فقط با بحران قاچاق، مصرف و سوءمصرف مواد مخدر مواجه شده‌اند، بلکه پس‌لرزه‌های دیگر این بحران را نیز متحمل شدند.

یکی از بدترین پیامد‌های رشد بحران‌های درهم تنیده قاچاق، فروش و مصرف مواد مخدر افزایش موارد مرگ‌ومیر مرتبط با مواد افیونی است؛ این در حالی است که داده‌های کشور‌های اروپایی در این موضوع عمدتا دچار اشکال است و بازنمایی درستی از واقعیت را ارائه نمی‌کند.

براساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از مواد مخدر در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ در سطح بین‌المللی ۱۷.۵ درصد رشد داشته است.

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که در چرخه تشدید خشونت‌ها و دیگر پیامدهای مرگ‌بار مرتبط با مواد مخدر گرفتار شده است.

یک بازپرس فرانسوی وضعیت مواد مخدر در این کشور را این‌گونه توصیف کرد: این یک جنگ بی‌پایان است؛ واضح است که ما نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم، فقط می‌توانیم آن را تا حدی مختل کنیم.

 

بحران مواد مخدر در فرانسه؛ از مرگ‌ومیرهای فزاینده تا خشونت‌های مسلحانه مرگ‌بار

رشد نرخ مرگ‌میرهای مرتبط با مواد مخدر در فرانسه

مرگ‌ومیر ناشی از مصرف و سوءمصرف مواد مخدر یکی از پیامد‌های بحران یادشده در فرانسه است؛ در اغلب مرگ‌ومیر‌های مرتبط با مواد مخدر فرانسه، سوءمصرف همزمان چند ماده افیونی نقش دارند.

به گزارش univadis، مرگ‌ومیر ناشی از مواد مخدر در فرانسه، از سال ۲۰۱۱ در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

یکی از عوامل مهم در افزایش نرخ مرگ‌ومیر ناشی مرتبط با مواد مخدر در کشور فرانسه، ماده مخدر ترامادول و فنتانیل است؛ ضمن اینکه توزیع دارو‌های ضد آوردوز مانند نالوکسان نیز نتوانسته است آنگونه که پیش‌بینی می‌شد از این مرگ‌ومیر‌ها جلوگیری کند.

به گزارش لاپاریزین، بحران مواد مخدر در فرانسه ابعاد و وجوه متعددی دارد؛ قاچاق مواد افیونی به گسترش خشونت‌ها در سراسر این کشور منجر شده است، حدود ۵ میلیون فرانسوی از مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند، جنگ مواد مخدر فقط در مارسی از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲) دست‌کم ۴۷ کشته برجای گذاشت، سوءمصرف و بیش مصرفی مواد مخدر سالانه جان شمار قابل توجهی از فرانسوی‌ها را می‌گیرد، ...

در مقابل، بازرسان مبارزه با مواد مخدر فرانسه می‌گویند که در برابر حجم بالای مواد مخدر در گردش و خشونت‌های مرتبط با قاچاق این مواد ناتوان هستند.

 

بحران مواد مخدر در فرانسه؛ از مرگ‌ومیرهای فزاینده تا خشونت‌های مسلحانه مرگ‌بار

رشد خشونت‌های مرتبط با مواد مخدر در فرانسه

مقام‌های فرانسوی مسئول با بحران مواد مخدر، تاکید دارند که خشونت ناشی از مواد مخدر در این کشور در سال ۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است؛ براساس اعلام رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر فرانسه (Ofast)، تهدید از نظر تاریخی به سطح بالایی رسیده است و هیچ منطقه‌ای از کشور در امان نیست.

براساس گزارش رصدخانه فرانسوی مواد مخدر و گرایش‌های اعتیاد (OFDT) به دلیل تقاضای زیاد - ۵ میلیون مصرف‌کننده منظم حشیش و ۶۰۰ هزار مصرف‌کننده منظم کوکائین - بازار ملی مواد مخدر گردش مالی سالانه‌ای دارد که حدود ۳ میلیارد دلار یورو تخمین زده می‌شود.

پلیس فرانسه تا اواسط نوامبر ۲۰۲۳ (اواخر آبان ۱۴۰۲) حدود ۳۱۵ مورد قتل یا اقدام به قتل را بین مجرمان مرتبط با قاچاق مواد مخدر ثبت کرده بود که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش ۵۷ درصدی را نشان می‌داد.

گذشته از شهر مارسی به‌عنوان کانون خشونت‌های مسلحانه مرتبط با مواد مخدر، شهر‌های دیگر این کشور نیز گرفتار این نوع از خشونت‌های مرگ‌بار هستند: نانت، بزانسون، تولوز، آوینیون و نیمز نیز تجربه‌های هولناکی را در سال ۲۰۲۳ از سر گذرانده‌اند.

براساس داده‌های اداره مبارزه با مواد مخدر فرانسه، ۲۴۰ هزار نفر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از قاچاق مواد مخدر در فرانسه کسب درآمد می‌کنند که ۲۱ هزار نفر آن‌ها قاچاق مواد مخدر را به‌عنوان شغل دنبال می‌کنند.

رئیس دفتر مرکزی مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فرانسه (OCLCO)، می‌گوید: بالا بودن سود حاصل از این تجارت غیرقانونی سبب می‌شود تا میل غیرقابل انکاری برای حذف فیزیکی رقبا وجود داشته باشد.

دادستان سابق مارسی، برای توصیف درگیری‌های میان باند‌های مواد مخدر با هدف بیرون راندن رقبا از عبارت narchomicide به معنای قتل به دلیل مواد مخدر استفاده می‌کند که نشان‌دهنده ارتباط میان مواد مخدر و قتل است.

بحران مواد مخدر در فرانسه؛ از مرگ‌ومیرهای فزاینده تا خشونت‌های مسلحانه مرگ‌بار

جوان شدن باندهای مواد مخدر فرانسه

در عین حال جوان شدن اعضای باند‌های مواد مخدر در فرانسه بسیار نگران‌کننده شده است؛ آن‌ها سهم بالایی از شمار قربانیان جنگ‌های مواد مخدر در این کشور دارند.

کودکان و نوجوانان فرانسوی عمدتا توسط باند‌های مواد مخدر اغوا و به آنان می‌پیوندند؛ آن‌ها برای اربابان خود بردگانی یک‌بار مصرف هستند.

مقام‌های فرانسوی می‌گویند که قاچاقچیان مواد مخدر در شهر مارسی در جنوب فرانسه، نوجوانان آسیب‌پذیر را از سراسر فرانسه به یک زندگی نیمه برده‌ای می‌کشانند؛ از آغاز سال ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳ (اردیبهشت سال گذشته) ۴۵ کودک و نوجوان عضو باند‌های مواد مخدر در جنگ‌های خیابانی مارسی سلاخی شدند.

یک مقام پلیس فرانسه، در این باره گفت: باند‌های روح مانند مواد مخدر با برون‌سپاری معاملات خیابانی به کودکان و نوجوانان می‌توانند مطمئن باشند که آن‌ها در صورت دستگیر شدن اطلاعات کافی در مورد شبکه ندارند تا به پلیس منتقل کنند.

یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های استخدام که باند‌های مواد مخدر برای استخدام کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند، اسنپ چت است که در میان نوجوانان فرانسوی محبوبیت دارد؛ کودکان و نوجوانان فرانسوی پس از ورود به مارسی مستقیما به بدنام‌ترین مناطق اروپا در شمال مارسی منتقل می‌شوند.

یک قاضی کودکان، می‌گوید: به‌کارگیری کودکان و نوجوانان در باند‌های مواد مخدر در مارسی یک استثمار خالص است؛ زیرا نوجوانان مجبورند ساعت‌های طولانی کار کنند و ریسک‌های بزرگی را متحمل شوند.

وکیلی که وکالت برخی از نوجوانان و کودکان مذکور را برعهده داشته، می‌گوید که کودکان و نوجوان شهر‌های دیگر آسیب پذیرتر هستند؛ آن‌ها در مقایسه با محلی‌ها کمتر حقوق می‌گیرند و در صورت دستگیر شدن با پول نقد و مواد مخدر، باید بدهی خود را به باند‌هایی که برایشان کار می‌کنند، پرداخت کنند.

براساس اعلام مقام‌های پلیس فرانسه، از ۴۵۰ قربانی که در سال ۲۰۲۳ از سوی پلیس شناسایی شده است، حدود ۳۰ درصد زیر ۲۰ سال سن دارند؛ در عین حال، حدود ۲۰ درصد از مجرمان نیز بین ۱۶ تا ۱۹ سال سن دارند.

از سوی دیگر براساس آمارها، خشونت‌های میان باند‌های مواد مخدر ارتباط مستقیمی با افزایش سلاح غیرقانونی در فرانسه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما