شناسهٔ خبر: 68168730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترمیم چتر سلامت در روستاهای خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- ۶۰ خانه بهداشت روستایی در سالجاری با هدف ارتقای شاخص های سلامت در روستاهای خراسان‌شمالی و بهره مندی این قشر از امکانات بهداشتی و درمانی تجهیز و نوسازی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روند درمان فردی که در شهر زندگی می‌کند با فردی که در روستایی دورافتاده سکونت دارد، زمین تا آسمان تفاوت دارد به گونه ای که اگر یکی از شهرنشینان بیمار شود در سریع ترین زمان می تواند خود را به مرکز درمانی مجهز برساند اما این کار به ظاهر ساده برای یک روستایی دغدغه بزرگی است.

فرد روستایی کیلومترها از مراکز درمانی مجهز دور است و اگر بخواهد برای هر مشکلی به شهر مراجعه کند شب و روزش به هم می ریزد.

بنابراین با وجود مشکلات دسترسی به مراکز درمانی مطلوب، اصلی ترین مرکزی که روستاییان می‌توانند برای دریافت خدمات‌درمانی و بهداشتی به آن مراجعه کنند، خانه‌های بهداشت روستایی است.

خانه های بهداشتی که به‌عنوان اولین مرجع سلامت روستاییان خراسان شمالی از سال های گذشته غبار فرسودگی به خود گرفته بودند و از بسیاری تجهیزات بهداشتی و درمانی به دور بودند تا جایی که روستانشین برای دریافت کوچکترین خدمات درمانی نیز کیلومترها تا مرکز استان را طی می کرد.

جدای از این همچنین بسیاری از این خانه های بهداشت نیز به دلیل عدم جذب بهورز در سال های اخیر، با کمبود این نیروها مواجه بودند به گونه ای که یک بهورز در طول هفته تا سه خانه بهداشت را پوشش می داد اما این روزها جدای از جذب بهورز تجهیز و نوسازی این خانه های بهداشت نیز در دستورکار قرار گرفت و موجی از امید را در میان روستاییان زحمتکش ایجاد کرده است.

گسترش چتر سلامت در روستاهای خراسان شمالی

بهسازی ۶۰ خانه بهداشت روستایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی می گوید: ۶۰ خانه بهداشت روستایی، مرکز جامع سلامت و پایگاه سلامت استان با ۱۱ میلیارد ریال اعتبار بهسازی شد.

دکتر جواد شاهین فر می افزاید: از این تعداد ۳۶ مورد خانه بهداشت روستایی، ۱۳ مورد مرکز خدمات جامع سلامت و ۱۱ مورد پایگاه سلامت بوده است.

وی ادامه می دهد: این مراکز بهداشتی خراسان شمالی از محل اعتبارات یک درصد ارزش افزوده تجهیز و بهسازی شده است.

شاهین فر می گوید: همچنین در این بازه زمانی هفت اتاق دندانپزشکی نیز در مراکز خدمات جامع سلامت شهر و روستاهای خراسان شمالی راه اندازی شد.

وی با اشاره به بهره برداری از ۱۶ طرح بهداشتی خراسان شمالی در سال گذشته، گفت: از این تعداد ۶ مرکز خدمات جامع سلامت، هشت خانه بهداشت، یک مورد پانسیون پزشک و یک مورد آزمایشگاه مرجع بهداشت حرفه ای بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی یادآور می شود: اکنون ۳۹ طرح بهداشتی استان نیز از محل اعتبارات محرومیت زدایی در حال ساخت است.

وی ارایه خدمات بهداشت و درمان را از نیازهای اصلی روستاییان می داند و می گوید: باید تمامی امکانات مانند خدمات بهداشتی در اختیار این قشر مظلوم قرار گیرد.

گسترش چتر سلامت در روستاهای خراسان شمالی

برگزاری آزمون جذب ۸۶ بهورز

آزمون جذب ۸۶ بهورز در دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌ شمالی بهمن ماه سال گذشته با شرکت ۴۴۲ داوطلب برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می افزاید: این متقاضیان با مدرک تحصیلی دیپلم، کاردانی و کارشناسی در این آزمون شرکت کردند.

دکتر حسن براتی زاده ادامه می دهد: داوطلبان پس از مراحل گزینش به شکل پیمانی پذیرش می شوند.

وی فعالیت بهورزان در ارتقای شاخص های بهداشتی را موثر می داند و می گوید: جذب و حضور این بهورزان در مراکز و خانه‌های بهداشت استان کمک بزرگی به تامین و رفع کمبود نیروی انسانی و ارتقای سطح سلامت مردم روستا می‌کند.

براتی زاده یادآور می شود: ۵۹ بهورز در سال 1401 پس از گذراندن دوره ۲ ساله آموزش در خانه های بهداشت روستایی استان جذب شدند.

وی تصریح می کند: با توجه به ضرورت جایگزینی بهورزان خروجی به دلیل پایان خدمت و بازنشستگی، آزمون جذب نیروهای بهورز به‌صورت متناوب و برای تامین نیروی انسانی موردنیاز در این دانشگاه برگزار می‌شود.

اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت خراسان شمالی خدمت رسانی می کنند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما