شناسهٔ خبر: 68167545 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اولویت‌ آبفای خوزستان اجرای طرح‌هایی با اثربخشی بالا است

اهواز - ایرنا - مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به طرح‌های متعدد نیمه کاره در استان گفت: تمرکز بدنه اجرایی و کارشناسی این شرکت تکمیل طرح‌های نیمه تمام با اثربخشی بالا است که در این راستا از آغاز طرح های جدید پرهیز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

صابر علیدادی روز سه شنبه با حضور در مرکز خبرگزاری ایرنا در اهواز ضمن قدردانی از خبرنگاران این خبرگزاری بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های کاری شرکت آب و فاضلاب خوزستان، تقویت بدنه و ساختار سازی این مجموعه خدمات‌رسان است و معتقدیم بهره‌گیری از توان نیروهای شرکت در بهبود خدمات دولت به مردم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان برابر قانون در زمینه‌های مختلفی به مردم استان خوزستان تعهد دارد که مهمترین آن، تامین آب شرب سالم و همچنین اجرای پروژه‌های فاضلاب است.

اولویت‌ آبفای خوزستان اجرای طرح‌هایی با اثربخشی بالا است

مدیرعامل آبفای خوزستان در ادامه به وضعیت منابع انسانی موجود در آبفای استان اشاره کرد و افزود: آبفای استان دارای هفت هزار نیرو بوده که ماهیانه سه هزار میلیارد ریال بابت حقوق و دستمزد آنها پرداخت می شود؛ همچنین مطالبات معوقه یکی از چالشی‌ترین موضوعات کاری پیشروی مجموعه مدیریتی آبفا است.

اجازه نمی‌دهیم هیچ نقطه‌ای از استان بدون آب بماند

علیدادی گفت: برای اجرای طرح‌های جدید، باید رضایتمندی و تاب‌آوری مردم منطقه مدنظر باشد همچنین اجازه نمی‌دهیم هیچ نقطه‌ای از استان بدون آب بماند اگرچه در استان از خطوط انتقال آب شرب برای آبرسانی به باغات، نخیلات و احشام استفاده می‌شود که از لحاظ علمی قابل قبول نیست.

وی افزود: متاسفانه ساخت و سازهای متعدد خارج از طرح هادی اهواز و در مناطق غیرمجاز همچنان ادامه دارد که در امر آبرسانی خلل ایجاد می‌کند لذا تا زمانی که حد توسعه شهر اهواز مشخص نشود، نمی‌توانیم خدمت‌رسانی مطلوبی داشته باشیم.

مدیرعامل آبفای خوزستان به تدوین دستورالعمل گردش کار در این شرکت برای جلوگیری از خریدهای بی‌رویه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مهم این شرکت، مدیریت تنش آبی در فصل تابستان بوده تا مردم استان در تامین آب دچار مشکل نشوند.

دفع آب‌های سطحی خسارت سنگینی به شبکه فاضلاب اهواز وارد کرده است

وی در ادامه به موضوع ماند آب‌های باران در شهر اهواز اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون جمع‌آوری آب‌های سطحی بر عهده شهرداری‌ها است اما در طول سال‌های گذشته دفع آب‌های سطحی در اهواز از طریق شبکه فاضلاب انجام می‌شود. فاضلاب اهواز بیش از ۲ هزار کیلومتر طول دارد که سالانه هزینه‌های بسیار زیادی همچون لایروبی، ریزش خطوط، سوختن پمپ مکنده و ... متحمل می شود.

اولویت‌ آبفای خوزستان اجرای طرح‌هایی با اثربخشی بالا است

علیدادی با اشاره به اینکه آبفای استان همواره با تمام وجود و امکانات آماده کمک رسانی به مردم است گفت: در آخرین بارندگی اهواز، تمام ۱۵۷ منهول پمپ و ایستگاه فاضلاب در حال دفع آب‌های سطحی بودند و همین امر موجب شد تا ۸۵ درصد آب گرفتگی‌ها بعد از گذشت چند ساعت رفع شود.

جمع‌آوری آب‌های سطحی در هیچ جای کشور برعهده آبفا نیست

وی با بیان اینکه دفع آب‌های سطحی در هیچ جای کشور برعهده آبفا نیست افزود: آب‌ باران به دلیل پاک بودن، باید به رودخانه برگردد اما متاسفانه این رحمت الهی از طریق فاضلاب دفع می‌شود. تا زمانی که برای اهواز و به ویژه مناطق جدید الاحداثی مثل مهرشهر و کیانشهر، جوی‌های رو باز احداث نشود مشکل آب گرفتگی‌ها برطرف نمی‌شود.

مدیرعامل آبفای خوزستان در خصوص سلامت آب شرب استان گفت: قدمت شبکه‌های آبرسانی در استان بسیار بالا بوده و این موضوع باعث شکستگی لوله در برخی نقاط می شود که بلافاصله کار اصلاح و تعمیر خطوط صورت می‌گیرد اما در حاشیه‌ شهرها به دلیل ایجاد انشعاب غیرمجاز شاهد ورود آب‌های زیرزمینی و نشت فاضلاب در شبکه آبرسانی هستیم که در نهایت منجر به بوی تعفن در آب می‌شود.

وی ادامه داد: شبکه آبرسانی اهواز ۱۰ هزار کیلومتر بوده که رسیدگی به تمام نقاط آن، کار بسیار گسترده‌ای است اما با این وجود تیم‌های واکنش سریع آبفا در حال رصد شبکه هستند تا آب باکیفیتی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

طرح آب شیرین‌کن آبادان یکی از طرح های بزرگ آبفا در سه سال اخیر است

علیدادی بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های این شرکت در سه سال گذشته طرح آب شیرین‌کن آبادان است که با ظرفیت تصفیه ۲۵ هزار مترمکعب آب در شبانه روز به مرحله بهره‌برداری رسیده است. تصفیه‌خانه فاضلاب آبادان دیگر طرح بزرگ آبفا بوده که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد همچنین طرح تصفیه فاضلاب خرمشهر، ماهشهر و بندر امام از دیگر طرح‌های استان بوده که امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

اولویت‌ آبفای خوزستان اجرای طرح‌هایی با اثربخشی بالا است

وی با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در استان و پایدار شدن آب یک هزار و ۵۵۰ روستا، افزود: طرح جهاد آبرسانی از پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصدی برخوردار است. همچنین طرح آبرسانی شهرستان دزپارت ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون بیش از ۶ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مدیرعامل آبفای خوزستان گفت: طرح جامع فاضلاب اهواز پیش از دولت سیزدهم ۳۰ درصد پیشرفت داشت که با گذشت سه سال، این میزان به ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسید و برای ادامه آن نیاز به اعتبار است.

تلاش برای حذف ۱۲ نقطه ورودی فاضلاب اهواز به رودخانه کارون

وی در ادامه به برنامه ریزی های انجام شده برای حذف ورودی‌های فاضلاب به رودخانه کارون اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۲۴ نقطه از فاضلاب اهواز وارد این رودخانه می شود که ۱۴ مورد آن در شرق و ۱۰ مورد در غرب رودخانه قرار دارد و برنامه و هدف اصلی شرکت آبفا از اجرای طرح فاضلاب اهواز حذف این نقاط است. کار احداث تصفیه‌خانه شرق روبه اتمام است؛ همچنین تصفیه‌خانه غرب ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا اردیبهشت سال آینده فاز اول آن راه‌اندازی خواهد شد.

اولویت‌ آبفای خوزستان اجرای طرح‌هایی با اثربخشی بالا است

علیدادی گفت: در حال حاضر کار آبرسانی به مناطقی همچون ملاشیه، عین دو و بخشی از پردیس توسط تصفیه خانه شرکت گروه ملی و آبرسانی به منطقه مهدیس از طریق تصفیه‌خانه صنایع فولاد انجام می‌شود که با راه‌اندازی تصفیه‌خانه جنوب، مشکل افت فشار این مناطق برطرف خواهد شد.

وی در پایان گفت: مسئولیت ایمنی طرح‌های آبرسانی و شبکه فاضلاب استان برابر با تدوین دستورالعمل های اجرایی بر عهده مجریان و پیمانکاران است و این اقدام در راستای افزایش ضریب ایمنی و مسئولیت پذیری مجریان طرح های عمرانی آبفا انجام شده است.

نظر شما