شناسهٔ خبر: 68167155 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تونل کبیرکوه و اثرات عمرانی و اجتماعی بهره برداری از آن تونل کبیرکوه و اثرات عمرانی و اجتماعی بهره برداری از آن

چند روزی است که عبور و مرور مردم از ابر پروژه تونل کبیرکوه برقرار شده و این موضوع موجی از شور، شوق، طراوت و شادی مردم منطقه را ایجاد کرده است، وعده ای که به زودی با تکمیل آخرین جزئیات محقق می شود.

صاحب‌خبر -

توسعه همراه با عدالت اجتماعی، عبارتی است زیبا که در صورت دستیابی به آن همه محرومیت‌ها و کاستی‌ها مرتفع شده و رسیدن به اهداف رشد و ترقی فردی و اجتماعی نیز محقق می‌شود.

مهم‌ترین اهدافی که انقلاب اسلامی ایران به خاطر آن شکل گرفت، مبارزه با فقر، تبعیض، ایجاد رفاه نسبی و تحکیم عدالت در سطح کشور بود.

امر بسیار حساسی که اثر آن در برنامه‌های همه اولیای خدا و جمعیت شناسان مشهود معلوم و مبرهن است.

آبدانان از جمله مناطق و شهرستان‌هایی است که بر خلاف سهم دانایی و فرهیختگی و هزینه‌هایی که برای برپایی و تداوم انقلاب اسلامی پرداخت کرده از مواهب و برکات انقلاب اسلامی آنطور که باید بهره‌مند نشده است.

"۲" کوه بزرگ دینارکوه و کبیرکوه با همه محاسن و برکاتی که برای ساکنان این دیار دور دارند آوازه سترگ و بلندشان هیبت و تمثال با ابهت آبدانان را در سایه قرار داده و مانع ارسال فرکانس‌های صوتی و فریادهای دادخواهانه ساکنان آن شده است.

این شهرستان تا چند سال پیش به وسیله یک رشته راه سخت و صعب‌العبور، سنگی و پرپیچ و خم که ۵۵ سال پیش به منظور مقاصد نظامی احداث شده است به مرکز استان متصل می‌شد اگر چه اخیرا کوره راه دیگری از مسیر انجیره و میمه احداث شده اما به علت مشکلات ساختاری و فنی ناشی از رانش زمین، عملا از حیّز انتفاع خارج شده و قابل تردد مطمئن و عبور و مرور سالم و روان برای مردم آبدانان و دیگر شهرستان‌های همجوار نیست.

به‌دنبال درخواست‌های متعدد و مکرر مردم و قابل اصلاح و تعریض نبودن گردنه کبیرکوه، اراده مسئولان کشوری و استانی بر این قرار گرفت که برای نجات مردم حوزه جنوب استان ایلام به خصوص شهرستان آبدانان، دل سرد و سیاه کبیرکوه شکافته شود و معبری برای رفت و آمد در آن ایجاد شود.

احداث تونل کبیرکوه اگر چه از آرزوهای مردم غیور آبدانان و با خواهندگی و پیگیری آنان آغاز شد لیکن ایجاد این طرح بزرگ ملی اثرهای مفید و ماندگاری در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معیشتی، ترابری و حمل و نقل در پی دارد که به منظور تنویر افکار عمومی، اثبات منزلت و موقعیت آن در ۲ بخش استانی و ملی اشاره می‌شود تا بیشتر به اهمیت و اثرگذاری تونل کبیرکوه پی ببریم.

ابعاد و اثرهای استانی تونل کبیرکوه

حذف ۲۵ کیلومتر از گردنه خطرناک و برفگیر کبیرکوه و کاهش مسافت بین شهرستان‌های آبدانان و دره شهر به ۱۷ کیلومتر و همچنین حذف ارتفاع یک هزار و ۳۵۰ متری گردنه سخت کبیر کوه، حذف تعداد ۲۷۰ پیچ ریز و درشت آن از مسیر آبدانان، دره شهر و ایلام.

ایجاد زمینه مناسب برای استفاده مشترک مردم آبدانان و دره شهر از امکانات اداری، دانشگاهی، آموزشی، قضایی، بانکی، تجاری، تفریحی، توریستی، ورزشی، الکترونیکی، حمل و نقل و مسافرت‌های هوایی و زمینی با توجه به بازگشایی مرز چیلات و توسعه مراودات تجاری و مسافری با کشور عراق و بازسازی و بهره‌برداری از فرودگاه آبدانان در آینده.

ایجاد زمینه اشتغال پایدار و مهار نرخ بالای بیکاری در بین جوانان به خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در قالب داد و ستدهای تجاری، کاری و مشاغل خدماتی مسیر مواصلاتی هر ۲سمت تونل (دره شهر و آبدانان).

تونل کبیرکوه و اثرات عمرانی و اجتماعی بهره برداری از آن

ایجاد امکان آسان برای انتقال تاسیسات آب، برق، گاز، مخابرات، فنآوری‌های نو و استفاده مشترک از زیرساخت‌های مورد نیاز مردم شهرستان‌های آبدانان و دره شهر در دراز مدت.

حذف پیچ‌های تند و بهینه‌سازی مسیر رفت و آمد مردم آبدانان و دهلران به مرکز استان و بهسازی و تضمین سلامت و سازگاری سفرهای مردم دره شهر به دهلران و استان‌های جنوبی کشور و همچنین سفر به عتبات عالیات در کشور عراق و کاهش تلفات جانی و خسارت‌های مالی و فشارهای روحی و اجتماعی مسافران این مسیر.

کاهش فوق‌العاده هزینه حمل و نقل کالا، مسافر و خدمات و در نتیجه رضایتمندی و رفاه مردم و صرفه جویی در وقت، جلوگیری از استهلاک وسایل نقلیه، کاهش مصرف سوخت، تضمین امنیت و آرامش روحی و روانی مسافران و تعمیق روابط اجتماعی و عاطفی بیشتر بین مردم حوزه جنوب استان ایلام.

کاهش فاصله مرکز استان ایلام با استان خوزستان به میزان ۷۵کیلومتر با ضریب امنیت بالا و آب و هوایی معتدل و ایمن و مسرت بخش و کاهش چشمگیر مسیر مرز پیمایی مردم شهرستان های دهلران و مهران.

تسهیل در ارتباط بین شهرستان‌های دهلران و مهران با مرکز کشور واستان لرستان و همچنین روان سازی ارتباط شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و پلدختر و کاهش مسیر دهلران به پلدختر از ۲۴۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر.

کاهش فاصله ارتباطی بخش زرین آباد دهلران با استان لرستان و مرکز کشور به میزان ۱۷۰ کیلومتر.

تسریع در ارتباط شهرستان آبدانان با مرکز استان ایلام و ارتباط نزدیک و راحت و ایمن بین شهرستان های آبدانان و دره شهر و شهرهای استان خوزستان.

بعد و اثرهای ملی احداث تونل کبیرکوه

ایجاد مسیر ارتباطی دوم با اطمینان و امنیت بیشتر بین قسمت‌های شمال، شمال‌غرب، غرب و مرکز کشور با استان خوزستان و مرزهای جنوب و جنوب غربی کشور.

-سریع در روند حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی محور ترانزیتی تهران به جنوب کشور بخصوص حد فاصل شهرستان پلدختر، تنگ فنی، اندیمشک و نقش موثر آن در جلوگیری از خسارت مالی و تلفات جانی در این مسیر در طول سال.

ایجاد زمینه مناسب امکان استخراج و بهره‌برداری از معادن و ذخایر نفت، گاز و گوگرد موجود در منطقه آبدانان و ضرورت احداث پالایشگاه و تاسیسات نفتی به منظور استفاده بهینه از این سرمایه‌های خدادادی و بکارگیری آن در جهت توسعه کشور.

ایجاد شتاب و انتقال سریع مبادلات کالا و خدمات بازارچه و منطقه اقتصادی مرز چیلات دهلران و تولید کارخانجات سیمان و گچ و محصولات کشاورزی آن شهرستان مولد مرزی با حجم بیش از ۶ هزار تن در روز به مرکز و نواحی غربی کشور.

روان‌سازی و تسهیل در ترانزیت کالا از نواحی مرکزی ایران به کشور عراق و تردد با سهولت زائران عتبات عالیات از سراسر کشور به خصوص نواحی مرکزی با استفاده از مسیر ایجاد شده و تونل کبیرکوه.

ایجاد تونل کبیرکوه همچنین دسترسی، هدایت، تدارک و تقویت بخش عظیمی از مرزهای جنوب و جنوب غربی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در مواقع بحران و جنگ بطور ۱۰۰ درصد تضمین و تامین می کند که این امر در دوران دفاع مقدس عملا به اثبات رسیده و مورد تایید کارشناسان نظامی نیز قرار گرفته است.

امید است با همت بلند مسئولان مربوطه در آینده‌ای نزدیک، با تامین اعتبارهای مورد نیاز این طرح بزرگ و تکمیل و بهره‌برداری نهایی از آن، زمینه استفاده همه آحاد جامعه از مزایای این طرح مهم راهسازی مهیا و قلب سرد و سخت و تاریک کبیرکوه به معبری گرم، لطیف، نورانی و آرام برای مردم حوزه جنوب و همه ایرانیان شریف و با غیرت تبدیل شود تا یک بار دیگر طعم خدمات نظام مقدس اسلامی در کام مردم شهیدپرور منطقه، شیرین و گوارا و بعد از ۴۵ سال از عمر پر بار انقلاب اسلامی کاروان ترقی و تعالی و توسعه را در کنار دولتمردان خود همراهی کنند.

به گفته مجری تونل بزرگ کبیرکوه، شیب جاده های ورودی هر ۲ سمت دره شهر و آبدانان ۶ درصد و داخل تونل اصلی ۲ درصد به سمت شهرستان آبدانان است، تونل کبیرکوه دارای پارکینک مورد نیاز، اماکن اضطراری، تهویه هوا و روشنایی بر اساس استانداردهای فنی و جهانی است.

"موسی عزیزی" تصریح کرد: مشکل اصلی این تونل عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران و تهیه و نصب تجهیزاتی ایمنی و فنی است.

این تونل بعد از تونل اتوبان تهران - شمال، طولانی ترین تونل جاده ای در دست ساخت کشور است.

تونل کبیرکوه با احتساب جاده‌های دسترسی ۲ طرف ( آبدانان و دره شهر) دارای ۱۷.۲ کیلومتر طول است که در صورت بهره برداری ضمن روان‌سازی بار ترافیکی مسیر ترانزیتی غرب و شمال غرب به جنوب کشور، زمینه رونق اقتصادی و توسعه پایدار استان ایلام را نیز مهیا می کند.

بدنه اصلی این تونل با چهار هزار و ۸۰۰ متر طول، ۱۴ متر عرض ، ۸/۸ متر ارتفاع و ۱۳۰ متوتر نل فرعی، بعد از تونل تهران به شمال بزرگترین تونل جاده‌ای کشور ست.

نظر شما