شناسهٔ خبر: 68166531 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران مطرح کرد؛

مداخلات فیزیکی در بازرسی باید به حداقل برسد/ لزوم هم‌افزایی و تجمیع بازرسی از واحدها در میان دستگاه‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران مطرح کرد؛ محمد آذرپناه گفت: ما به این سمت رفتیم که بتوانیم بازرسی در حوزه ایمنی ساختمانی، بهداشت و بازرسی کار را تجمیع کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حوزه نظارت و بازرسی و اجرا در ادارات کل کار استان‌ها، یکی از با اهمیت‌ترین وظایف این اداره‌ها محسوب می‌شود. در حوزه اداره کل کار استان تهران البته به دلیل تعدد بنگاه‌ها و نسبت بالای موارد تخلف احتمالی به پرسنل ناظر، این وظیفه دچار پیچیدگی‌های خاصی می‌شود. به ویژه اینکه استان تهران دچار مشکلات منحصر به فردی مثل تعدد کارگاه‌های زیرزمینی ناامن برای حقوق و سلامت کارگر و همچنین تعدد تخلفات از جمله اخراج کارگران بومی بدون ضابطه و بکارگیری نیروی کار غیررسمی ارزان نیز هست. در این رابطه محمد آذرپناه (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران) توضیح داد: میدان عمل بازرسی ما در استان تهران بسیار وسیع است و انجام کار در این استان دشوار است. لذا ما به این سمت رفتیم که بتوانیم بازرسی در حوزه ایمنی ساختمانی، بهداشت و بازرسی کار را تجمیع کنیم. یعنی نظام مهندسی، شهرداری، وزارت بهداشت و ما به‌عنوان وزارت کار، در کنار اصناف یک هم افزایی در حوزه بازرسی انجام دهیم تا بتوانیم در این استان خاص کار بازرسی را بهتر جلو ببریم. البته این امر اسناد بالادستی ندارد و در قالب تفاهم‌نامه‌های دوجانبه درحال انجام است. 

وی افزود: این هم افزایی هم اکنون نیز شروع شده است. اما موضوع مهم در بحث بازرسی‌ها این است که تا زمانی که فناوری‌های جدید کار نظارت و بازرسی را برای ما آسان‌تر نکنند، امکان جهش در حوزه نظارتی و بازرسی وجود ندارد. ما ناچاریم برای جلوگیری از برخی آسیب‌ها، مداخلات فیزیکی و انسانی در بازرسی‌ها را به حداقل برسانیم. این امر البته از نظر فنی چندان دور نیست. در همه حوزه‌ها مداخلات فیزیکی خاصی که امکان سوءاستفاده یا اشتباه را بدهد، قابل حذف است و سرعت کار را بیشتر می‌کند. وقتی در حوزه بانک و بورس موفق به حذف این مداخلات شده و اثر آن را مشاهده کردیم، در این حوزه نیز امکان آن وجود دارد. ضمن اینکه در بازرسی و نظارت آماده استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و همکاری با آنان نیز هستیم. مداخلات انسانی و فیزیکی در حوزه نظارت و بازرسی ما باید به حداقل برسد.

آذرپناه با اشاره به بازدیدهایی که به‌صورت سرزده از سوی مدیرکل تعاون استان و دیگر دستگاه‌ها از شهرک‌های صنعتی می‌شود، اظهار کرد: ما بازرسی‌هایی همیشگی به صورت سرزده و جمعی به همراه بالاترین مقامات استانی و مقامات وزارت کار استان به مناطق اقتصادی و صنعتی تهران داریم. مدیران شخصاً بازدید انجام داده و مشکلات را بررسی می‌کنند. از اسفندماه سال ۱۴۰۲ ما نهضتی را در قالب این بازدیدها با نام «نهضت مساله‌شناسی جامعه کار و تولید» به راه انداختیم که در قالب آن برخی از مشکلات فی‌المجلس و در همان محل بازرسی حل می‌شود. برای مثال اگر تخلفی وجود داشته باشد در همان لحظه برخورد و تصمیم صورت گرفته و دستور صادر می‌شود. 

این مقام وزارت تعاون ادامه داد: برای مثال در یکی از دیدارهای اخیر ما در جنوب تهران، آقای ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران نیز حضور داشتند که یکی از بنگاه‌ها مشکل خاص تسهیلاتی داشت که با تماس و هماهنگی آقای ابوترابی در همان لحظه با تماسی مشکل واحد اقتصادی را حل کرده و بسیاری را به چرخه تولید بازگرداند. ما پیگیر ادامه این روند هستیم. 

آذرپناه ادامه داد: طرحی گسترده برای ساماندهی اتباع شاغل در استان تهران را در اداره کل کار تنظیم کردیم که بخش اندکی از آن نیز به‌صورت آزمایشی درحال اجراست. در حوزه تولید ما کمبودهای پرسنلی داریم که دولت‌ها در اولویت‌شان است. اما این با نیاز بازار تهران و اصناف داخل شهر تهران بزرگ متفاوت است و در این زمینه برخورد مقتضی در دستور کار است که فعلاً جزئیات آن قابل بیان نیست. باید سیاستگذاری‌های کلان نهایی شود تا بتوانیم جزئیات بیشتری را پس از قطعی شدن ارائه کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما