شناسهٔ خبر: 68164881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون اول رئیس‌جمهور:

بنا نداریم با بدگویی و نفی دولت قبل  ضعف‌هایمان را بپوشانیم

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: بنا نیست ضعف‌های خودمان را با بدگویی از وزرای دولت قبل بپوشانیم و آن‌ها را نفی کنیم؛ بناست نقد کنیم تا بهتر جلو برویم. 
به گزارش ایرنا، محمد رضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور عصر دیروز در نشست تکریم و معارفه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم، گفت: یاد شهدای انقلاب به ویژه شهدای دولت و برادر شهیدمان آیت‌الله رئیسی را گرامی می‌دارم و از تلاش‌های خانم خزعلی در معاونت زنان ریاست جمهوری تشکر می‌کنم. به خانم بهروزآذر هم تبریک می‌گویم که نشاط جوانی و عقبه علمی دارد، مایه افتخار برای ماست که در خدمت این خانم جوان و متعهد و پرتلاش در دولت هستیم. 
وی با بیان اینکه از همه زحمات ۲۰ سال گذشته تشکر کردم، اظهار کرد: در سال ۸۳ یک سؤال از خانم زهرا شجاعی پرسیدم که این سؤال را هم از خانم بهروزآذر هم می‌پرسم. «اگر این معاونت نبود، چه کمبودی برای زنان داشتیم»، زنان در هشت سال دفاع مقدس در دو جبهه جنگیدند، در خط مقدم و در پشتیبانی از جنگ. زنان ما در دانشگاه‌ها درخشیدند. نرخ باسوادی زنان ما از ۱۵ درصد اوایل انقلاب به بالای ۸۵ درصد امروز رسیده است. در کار‌های سخت نمی‌توانید رد پای زنان را نبینید. 
عارف با بیان اینکه خانم‌ها نیازی به تبعیض ندارند، گفت: می‌خواهیم نظام شایسته‌سالار داشته باشیم، اما امروز نظام مردسالار است. در جلسات گاهی از خانم‌ها تعریف می‌کنیم، چون می‌خواهیم شب در خانه دعوا نداشته باشیم، این راهش نیست؛ این رفتار یک حکومت مردمی نیست. وی با بیان اینکه دنبال شرایطی هستیم که هیچ تبعیضی بین زن و مرد در حکمرانی و پذیرفتن مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها نباشد، افزود: ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یک اصل است. 
وی گفت: برخی از حرکات و رفتار، حداکثر یک نگاه مسکنی به مشکلات دارد؛ جامعه ما از نظر روانی، آمادگی زعامت، هدایت و رهبری زنان را ندارد. هنوز بعد از چهار دهه از گذشت پیروزی انقلاب، برای حضور زنان در بعضی از مجامع، چالش جدی داریم. برنامه هفتم که از امروز آن را به خوبی و با حضور وزرای دولت سیزدهم کلید زدیم و اولین شورای راهبری را با اعضای دولت شهید رئیسی برگزار کردیم. وزرای دولت سیزدهم تا امروز با صمیمیت با ما همکاری کردند. صندلی‌ها عوض می‌شود، اما مسئولیت‌ها تغییری نمی‌کند. عارف اضافه کرد: بنا نیست ضعف‌های خودمان را با بدگویی از وزرای دولت قبل بپوشانیم و آن‌ها را نفی کنیم؛ بناست نقد کنیم تا بهتر جلو برویم. وی با بیان اینکه این روز‌ها به منش ارزشمند دکتر پزشکیان بی‌انصافی می‌شود، تأکید کرد: جوانگرایی با جوان‌سوزی متفاوت است. می‌شود جوانی را در یک مسئولیت گذاشت و بعد از دو ماه پرونده‌اش برای همیشه بسته شود. افراد با پتانسیل زیادی را به اشتباه در جایی گذاشتیم که آمادگی نداشتند، چون توانمندسازی نکردیم و لذا امروز مسئولان را بین افراد خاصی پیدا می‌کنیم. جوانگرایی و شایسته‌سالاری کار ساده‌ای نیست، باید زحمت کشید و جوانان با استعداد را کشف و آماده پذیرش مسئولیت کرد. چون این روند را طی نکرده‌ایم امروز به اجبار سهمیه می‌گذاریم. 
عارف گفت: راهبرد ما این است که در پایان چهار سال دولت، چند صد نفر نیروی توانمند در زمینه‌های مختلف را تحویل جامعه دهیم، کسانی که بشود مدیریت کشور از آن‌ها استفاده کرد. وی با بیان اینکه آمادگی داریم طرحی به کمک سازمان سابق جوانان، بنیاد امور نخبگان و سازمان امور اداری و استخدامی آماده شود تا چند صد نفر را تربیت کنیم، افزود: یکی از زنان جوان بسیار برجسته را برای اولین بار در یک وزارتخانه زیربنایی به مجلس معرفی کردیم؛ از مجلس درخواست داریم به این راهبرد عنایت داشته باشد. 
معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: وزرایی که از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند، بدون استناد به بخشنامه‌های ما، از بانوان با اولویت استفاده و کمک کنند در مسیر شایسته‌سالاری قرار بگیریم.

برچسب‌ها:

نظر شما