شناسهٔ خبر: 68164862 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بنزین دولت انگلیس بر اسلام‌هراسی دست‌راستی

روزنامه جوان

«هیچ زمانی به اندازه امروز برای یک مسلمان انگلیسی خطرناک نبوده است.» روزنامه انگلیسی تلگراف این جمله را به عنوان تیتر یکی از گزارش‌های خود درباره اوضاع آشفته این روز‌های انگلیس به دنبال قتل سه دختربچه انتخاب کرده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: پیامد‌های آشوب‌های اخیر در انگلیس بنابر آنچه وزیر دادگستری این کشور هم اذعان دارد، تا مدت‌ها بر انگلیس سایه خواهد انداخت. همانطور که رسانه‌های انگلیسی هم نظر مساعدی به قول مقامات در زمینه مقابله با افراط‌گرایی و اسلام‌ستیزی ندارند، شواهد و گزارش پولیتیکو این را تأیید می‌کند که وقایع دو هفته اخیر نه تنها ناشی از مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی است بلکه به میزان قابل‌توجهی ریشه در اظهارات و رویکرد‌های سیاستمداران افراط‌گرای انگلیسی دارد. 

«هیچ زمانی به اندازه امروز برای یک مسلمان انگلیسی خطرناک نبوده است.» روزنامه انگلیسی تلگراف این جمله را به عنوان تیتر یکی از گزارش‌های خود درباره اوضاع آشفته این روز‌های انگلیس به دنبال قتل سه دختربچه انتخاب کرده است. این واقعه از دوشنبه دو هفته پیش، راستگرایان افراطی و نژادپرستان انگلیسی را در خیابان‌ها و در شبکه‌های اجتماعی بر آن داشته تا قاتل را یک پناهنده مسلمان معرفی و برای وی یک نام جعلی نیز خلق کنند. حالا مشخص شده که بانی اسپوفورث، مدیر یک شرکت پوشاک در انگلیس، نخستین فردی است که در شبکه‌های اجتماعی از جمله ایکس، به دروغ، اکسل روداکوبانا مسیحی انگلیسی قاتل سه دختربچه را علی الشکاتی نامیده و او را یک پناهنده مسلمان معرفی کرده که با قایق و به صورت غیرقانونی به انگلیس آمده است. با تداوم آشوب‌ها، کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس که در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ در این کشور دادستان ارشد انگلستان و ولز بود، اقدام قاطع و سریع به منظور جلوگیری از پیوستن دیگران به خشونت‌ها را بسیار مؤثر دانست. شورای ملی فرماندهان پلیس انگلیس هم اعلام کرد در دو هفته اخیر، ۹۲۷ نفر به ظن دست داشتن در اغتشاش‌های انگلیس بازداشت شده‌اند. همچنین استفان پارکینسون، رئیس دادستانی انگلیس هشدار داده است آشوبگران در دادگاه‌ها با شدیدترین مجازات‌ها روبه‌رو و شماری از آنان تا ۱۰سال زندانی خواهند شد. 

 مقامات از پاسخگویی طفره می‌روند
 رسانه‌ها در انگلیس چندان به اظهارات مقامات کشورشان خوش‌بین نیستند و می‌گویند نخست‌وزیر و دستیارانش از پاسخ دادن به پرسش‌ها درباره علل اساسی شورش‌ها اجتناب می‌کنند. دیلی‌میل نوشت که بسیاری از آشوبگرانی که در دو هفته اخیر بازداشت شده‌اند، متهم به «بی‌نظمی خشن شده‌اند که جرمی جزئی است و حداکثر تا پنج سال زندان برای مجرم به دنبال خواهد داشت و تاکنون سه سال زندان، بیشترین مجازات برای آنان بوده است. دکتر محمد عیسی با اشاره به تجربیاتش به عنوان یک مسلمان در جامعه انگلیس می‌گوید: «من به عنوان دبیرکل اتحادیه جهانی مسلمانان، سال‌ها نماینده منافع مسلمانان در سراسر جهان بوده‌ام. درباره بریتانیا نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود داشته است. به همین دلیل من صد‌ها رهبر مسلمان بریتانیایی را برای شرکت در اجلاسی مهم در سال ۲۰۲۳ گرد هم جمع کردم که نخستین کنفرانس رهبران مسلمان اروپایی – بریتانیایی محسوب می‌شد. در آن کنفرانس، آن‌ها از ترسی محسوس که درباره امنیت جوامع خود در برابر افزایش نفرت ضدمسلمانان احساس می‌کردند با من صحبت کردند. این ترس‌ها در آن زمان ممکن بود بی‌جهت هشدار‌دهنده تلقی شود، اما حالا دیگر این‌طور نیست و حتی سیاستمداران برجسته مسلمان بریتانیایی به دلیل افزایش نفرت علیه مسلمانان آشکارا برای امنیت خود می‌ترسند.» صادق خان، شهردار لندن یک نمونه بارز در این زمینه است. او روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت: «به وضوح، من در امنیت نیستم، به همین دلیل تحت حفاظت ۲۴ساعته پلیس زندگی می‌کنم.»

 جولان سیاستمداران افراطی در مناصب بالای انگلیس
آشفتگی اوضاع، مقامات را هم به زبان آورده است، شعبانه محمود، وزیر دادگستری انگلیس در مقاله‌ای در آبزرور نوشت پیامد‌های آشوب‌هایی که در پی اخبار دروغ درباره قتل دو هفته پیش سه دختربچه، می‌تواند تا ماه‌ها و بلکه سال‌ها حس شود. پولیتیکو چندین دهه لفاظی خصمانه رسانه‌ای و سیاست تبعیض‌آمیز دولت را عامل عادی‌سازی اسلام هراسی می‌داند. در گزارش پولیتیکو آمده است: «اطلاعات نادرست در بستر‌های برخط، نقش مهمی در تحریک این شورش‌ها ایفا کرد. سهولت انتشار این ادعا‌های نژادپرستانه چیز دیگری را نشان می‌دهد و آن هم این است که در عادی‌سازی اسلام‌هراسی در جامعه بریتانیا، فقط رسانه‌های اجتماعی مقصر نیستند.»
 پولیتیکو به گزارش سال ۲۰۱۹ یک گروه ضد نژادپرستی موسوم به «Hope Not Hate» اشاره کرد مبنی بر اینکه بیش از یک سوم مردم در بریتانیا معتقدند که اسلام تهدیدی برای سبک زندگی انگلیس است و حدود یک سوم مردم (۳۲ درصد) به تئوری‌های توطئه ضد مسلمانان اعتقاد دارند. در واقع تعصبات ضدمسلمانان عامل اصلی رشد راست افراطی است. دلایل این امر دو مورد است: یکی، رسانه‌های بریتانیا که مدت‌هاست روایتی ساختگی را منتشر کرده‌اند و دیگری به سیاستمداران بریتانیایی مربوط می‌شود که در این مورد هم وضعیت بهتر نیست. طی سالیان سال، سراسر طیف سیاسی مملو از شعار‌های ضد مسلمانان بوده است. هفته گذشته، اوباش ضد مسلمانان شعار‌هایی سر دادند که همان شعار‌ها را سیاستمداران جریان اصلی در پارلمان استفاده کرده‌اند: «قایق‌ها را متوقف کنید.» این شعار به سیاست مهاجرتی ریشی سوناک، نخست وزیر محافظه کار قبلی اشاره دارد. سوئلا براورمن، وزیر کشور او که لایحه مهاجرت غیرقانونی را رهبری می‌کرد، تأکید داشت که مهاجران غیرقانونی دارای ارزش‌هایی هستند که با کشورش در تضاد است. او تلاش کرد افرادی که با قایق به انگلیس می‌آیند را به فروش مواد مخدر، استثمار و فحشا متهم کند. در سال ۲۰۲۲ هم پریتی پاتل، وزیر کشور محافظه‌کار وقت هم رویکرد مشابهی داشت و پناهجویان را در رده متجاوزان قرار داد. اما این همه ماجرا نیست. حساب‌های رسانه‌های اجتماعی برخی اعضای حزب محافظه‌کار از پروفایل‌های راست افراطی فرق چندانی ندارند. یکی از اعضای حزب نوشته است که می‌خواهد همه مسلمانان را از مناصب دولتی بیرون کند و دیگری از ابراز تمایل به «خلاص شدن از شر همه مساجد» صحبت کرده است. دیگران از مسلمانان به عنوان «غارنشینان» یاد کرده‌اند و حتی پا را فراتر گذاشته و مدعی شده‌اند که بیشتر مسلمانان متخلفان جنسی هستند. هفته پیش رابرت جنریک، نامزد رهبری حزب محافظه‌کار خواستار دستگیر شدن افرادی شد که فریاد می‌زنند «الله اکبر». در ماه مه امسال هم لی اندرسون، معاون سابق حزب محافظه‌کار از صادق خان به عنوانی فردی نام برد که تحت کنترل «اسلام‌گرایان» قرار دارد و از انگلیس و میراث آن متنفر است. پولیتیکو تصریح کرد: «رسانه‌ها و سیاستمداران بریتانیایی بذر این بی‌نظمی خشونت‌آمیز را کاشتند و سال‌ها را صرف تحقیر و قربانی کردن مسلمانان کردند تا توجه را از شکست‌های سیاست منحرف کنند و آرا و دیدگاه‌ها را به دست آورند. عدم تصدیق و رسیدگی به این امر در اتاق‌های خبر و تالار‌های مجلس تضمین می‌کند که بار دیگر شاهد تکرار شورش‌های زشتی مشابه مورد اخیر باشیم.»

نظر شما