شناسهٔ خبر: 68162866 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

۴ نکته مهم درباره رنگ‌آمیزی سطوح فلزی که باید بدانید

رنگ‌آمیزی سطوح فلزی یکی از مهم‌ترین مراحل در هر پروژه‌ای است. با رنگ‌زدن فلزات، آن‌ها ظاهر زیباتری پیدا می‌کنند و در برابر زنگ‌زدگی و آسیب‌های محیطی نیز محافظت می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، رنگ‌آمیزی سطوح فلزی یکی از مهم‌ترین مراحل در هر پروژه‌ای است. با رنگ‌زدن فلزات، آن‌ها ظاهر زیباتری پیدا می‌کنند و در برابر زنگ‌زدگی و آسیب‌های محیطی نیز محافظت می‌شوند. با این‌حال، رنگ‌آمیزی فلزات می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ چراکه این کار نیاز به دقت و استفاده از مواد و روش‌های خاص دارد.

اگر شما هم قصد دارید در فرایند رنگ آهن و یا سایر فلزات به نتیجه مطلوبی دست یابید، باید با نکات مهم این فرایند آشنا شوید. در این مقاله، قصد داریم درباره ۴ نکته مهم در رنگ‌آمیزی سطوح فلزی صحبت کنیم تا شما یک تصویر کلی درباره این فرایند به دست آورید. 

آماده‌سازی سطح

آماده‌سازی سطح فلز یکی از مراحل مهم و اولیه در رنگ‌آمیزی است، تا رنگ به‌خوبی به سطح چسبیده و دوام طولانی‌مدتی داشته باشد. در ابتدا، باید سطح فلز را با دقت بررسی کرد تا هرگونه ترک، زنگ‌زدگی و پوسته باقی‌مانده از رنگ قبلی شناسایی شوند. توصیه می‌شود که قطعات فلزی را به فضایی با تهویه مناسب انتقال دهید. سپس با استفاده از پارچه یا روزنامه، اطراف کار را پوشش دهید. پس از بررسی سطح، از ابزارهای مناسب مانند فرچه سیمی و سنباده استفاده نمایید و سطح فلز را تمیز کنید. لازم به ذکر است که استفاده از ماسک و عینک کار ضروری است. 

بعد از پاک‌کردن زنگ‌زدگی‌ها و رنگ‌های کهنه، باید سطح را با بتونه صاف کرد. درصورتی‌که سطح دارای ترک زیادی است، بتونه فلز می‌تواند به ترمیم آن کمک کند. بعد از اعمال بتونه و خشک‌شدن آن، سطح باید با سنباده نرم و صاف شود، سپس با پارچه کتان و تینر فوری تمیز گردد. در پایان، برای افزایش چسبندگی و محافظت از سطح فلز، استفاده از پرایمر مناسب بسیار مهم است. پرایمر یا آستر باید به طور یکنواخت روی سطح اعمال شود تا رنگ نهایی بهتر به سطح بچسبد. 

انتخاب رنگ مناسب

انتخاب رنگ مناسب برای فلزات از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که علاوه بر زیبایی سطح، بر محافظت از آن نیز تأثیرگذار است. رنگ‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند که باید باتوجه‌به نیاز پروژه انتخاب شوند. برای مثال، رنگ‌های اکریلیک به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و استحکام در دماهای بالا، گزینه‌ای مناسب برای رنگ‌آمیزی فلزات مورد استفاده در رادیاتورها هستند. این رنگ‌ها همچنین بوی نامطبوعی ندارند و به‌راحتی می‌توان در محیط‌های داخلی از آن‌ها استفاده کرد. همچنین، رنگ‌های رزینی الکید به‌خاطر چسبندگی بالا و قیمت مناسب، برای رنگ‌آمیزی ورق‌های گالوانیزه و سایر سطوح فلزی استفاده می‌شوند، اما باید از استفاده آن‌ها در جاهایی که دماهای بالا است، اجتناب کرد. 

رنگ‌های اپوکسی نیز به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و شرایط سخت، برای فلزات خارجی و سطوح با دمای بالا مناسب هستند. این رنگ‌ها سطح فلز را جلا داده و فلز به‌راحتی تمیز می‌شود. اما رنگ‌های روغنی، بیشتر برای تزیینات داخلی و در محیط‌های بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌خاطر آسیب‌پذیری در برابر تابش آفتاب و رطوبت، برای استفاده در فضای باز مناسب نیستند. رنگ‌های چکشی و پلی‌یورتان نیز هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای مثال رنگ‌های چکشی باعث ایجاد یک لایه سخت می‌شوند و رنگ‌های پلی‌یورتان در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند. انتخاب درست رنگ باتوجه‌به شرایط محیطی، نوع فلز و نیازهای خاص پروژه، نتیجه نهایی کار را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. 

رنگ آمیزی سطح فلزی 2

روش صحیح رنگ‌آمیزی

در فرایند رنگ‌آمیزی فلزات، انتخاب مواد و ابزار مناسب بسیار مهم است. ابتدا باید نوع فلز را شناسایی کنید، زیرا نوع فلز می‌تواند تأثیر زیادی بر روی انتخاب رنگ داشته باشد. فلزات به دو دسته آهنی و غیرآهنی تقسیم می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، فولاد گالوانیزه که با لایه‌ای از روی پوشانده شده است، نیاز به رنگی دارد که با این ساختار فلزی سازگار باشد. 

پس از خشک‌شدن آستر، نوبت به رنگ‌آمیزی نهایی می‌رسد. برای رنگ‌آمیزی با رنگ‌های پایه آب، باید از برس‌هایی با الیاف مصنوعی استفاده کنید؛ درحالی‌که برای رنگ‌های آلکیدی، برس‌های با الیاف طبیعی مناسب‌ترند. اجرای رنگ اپوکسی بر روی فلز، نیاز به آماده‌سازی دقیق دارد. رزین اپوکسی و عامل اتصال باید به طور صحیح مخلوط شوند و این مخلوط با استفاده از برس به طور یکنواخت بر روی سطح فلز اعمال شود. پس از رنگ‌آمیزی، سطح فلز در مدت حداقل ۲۴ ساعت خشک می‌شود. در این مدت باید از تماس با برخورد با آن جلوگیری کرد تا پوشش نهایی به‌خوبی سخت شود. 

مرحله پس از رنگ‌آمیزی

پس از اتمام فرایند رنگ‌آمیزی فلزات، وارد مرحله مراقبت و نگهداری می‌شویم. این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ چراکه باعث می‌شود رنگ به‌خوبی حفظ شود و دوام لازم را داشته باشد. ابتدا باید از هرگونه آسیب فیزیکی به سطح رنگ‌آمیزی جلوگیری کرد و تا زمانی که رنگ کاملاً خشک نشده است، از تماس با آب یا مواد شیمیایی پرهیز کرد. همچنین، برای حفظ زیبایی و کیفیت رنگ، باید از قراردادن فلز در معرض باران، برف و تابش مستقیم خورشید خودداری کرد. در صورت نیاز به تمیزکردن، باید از پارچه نرم و مواد شوینده ملایم استفاده نمود و از مواد ساینده یا شیمیایی قوی که می‌توانند به رنگ آسیب برسانند، خودداری کرد. 

رنگ آمیزی سطح فلزی 3

جمع‌بندی

رنگ‌آمیزی سطوح فلزی زمانی به‌خوبی انجام می‌شود که تمام نکات لازم در این باره رعایت شود. در نظر داشته باشید دوام رنگ پس از رنگ‌آمیزی نیز به رعایت همین نکات بستگی دارد. از همین رو حتما پیش از شروع رنگ‌آمیزی یک سطح آهنی را آماده کنید و سپس با انتخاب رنگ مناسب، کار رنگ‌آمیزی را به صورت صحیح انجام دهید.

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما