شناسهٔ خبر: 68162838 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

رئیس انجمن عکاسان سینما:

هر کسی که «دوربین» به دست گرفت «عکاس» نیست و نمی‌تواند راوی واقعیت و ثبت کننده لحظه مهم باشد

سینماپرس: محمد فوقانی رئیس انجمن عکاسان سینما بیان کرد نباید آثار حاضر در بخش عکاسی مستند جشنواره «سینماحقیقت» براساس سلیقه انتخاب شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، محمد فوقانی عکاس باسابقه و رئیس انجمن عکاسان سینما درباره وجوه تمایز عکاسی مستند و سینمای داستانی گفت: عکاسی مستند به نوعی مانند عکاسی اجتماعی است، در سینمای داستانی نورپردازی وجود دارد و بازیگر باید در حس و حال خودش فرو برود و درنهایت به فکر و خواسته کارگردان نزدیک می‌شود، ولی در عکاسی مستند، عکاس نگاه و تفکر خود را دارد.

وی درباره اوضاع و احوال امروز عکاسی در ایران توضیح داد: من رئیس صنف هستم و هفته گذشته اساسنامه انجمن را با همراهی و کمک دوستان بروز کردیم و در حال نوشتن آیین نامه‌ای برای بحث امنیت شغلی همکاران هستیم. در بحث ورود افراد نامرتبط و یا کم دانش و آموزش ندیده هم باید جلوی این اتفاق گرفته شود. باید آموزش را جدی گرفت. ورود جوانان اتفاق خوبی است ولی باید آموزش داده شوند، در کار اغلب جوانان می‌بینیم که نگاه‌ها خام است. بخشی از این اتفاق هم با اشتباه تهیه کنندگان رقم خورده و می‌خورد. از آنجا که می‌خواهند پول کمتری به عنوان دستمزد بدهند، سراغ افراد غیر حرفه‌ای می‌روند.

رئیس انجمن عکاسان سینما در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: در فیلم سینمایی «محمد» (صلی الله علیه و آله) ساخته آقای مجیدی، با حضور ویتوریو استورارو به عنوان مدیر فیلمبرداری، از ابتدا تا انتها در کنار این پروژه بودم و در طول یکسال و خرده‌ای حدود ۷ هزار عکس گرفتم که این عدد برای عکاس دیگری می‌توانست ۵ برابر همین عدد باشد. باید در پشت عکسی که گرفته می‌شود، فکر وجود داشته باشد و به اصطلاح دکوپاژ شده باشد. امروز می‌بینیم بسیاری از عکاسان جوان ما انگار فیلمبرداری می‌کنند. صد فریم می‌گیرند تا شاید بین آن‌ها یکی خوب از آب دربیاید. باید آموزش و نگاه درست و خاص مدیران به این هنر جدی گرفته شود تا هویت عکاس و عکاسی به جایگاه درست خود بازگردد.

عکاس «کاغذ بی‌خط» افزود: در بخش عکاسی مطبوعات هم اگر نگاهی داشته باشید، می‌بینید که خیلی کیفیت‌ها پایین آمده است. اوضاع و احوال را با کشورهای دیگر مقایسه کنید. در بحث ترور ترامپ عکس‌ها را ببینید. ماجرا را عکس‌های خوب از این واقعه، عیان می‌کند. هر کسی که دوربین به دست گرفت، عکاس نیست و نمی‌تواند راوی واقعیت و ثبت کننده لحظه مهم باشد. متاسفانه این اتفاق در عکاسی سینمای مستند نفوذ کرده است.

عکاس فیلم سینمایی «پارک وی» درباره بخش عکاسی مستند در جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» توضیح داد: این اتفاق به خودی خود خیلی عالی و جذاب است و قطعا با اقبال جوان‌ها و حتی پیشکسوتان مواجه می‌شود و خود من هم اگر بعضی اتفاق‌ها آن طور که باید، پیش برود، در این بخش شرکت خواهم کرد. ولی نکته بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن توجه ویژه کرد و آن هم بحث داوری آثار است. این ضعف در سینمای داستانی هم وجود دارد که براساس سلیقه آثار انتخاب می‌شوند. این در حالی است که سینما چارچوبی دارد و داوران باید طبق آن پیش بروند. دقیقا عکاسی مستند هم تعریف دارد و بزرگوارانی که به عنوان داور حضور خواهند داشت باید طبق آن تعاریف پیش بروند و آثار را انتخاب کنند.

محمد فوقانی در پایان گفت: یکی از ملزومات این بخش، استفاده از داوران باتجربه و باسابقه است. به دبیر این بخش پیشنهاد می‌کنم تا برای هرچه بهتر شدن، از انجمن ما هم کمک بگیرند.

نظر شما