شناسهٔ خبر: 68162505 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

وال استریت ژورنال: واشنگتن به مادورو پیشنهاد داده در صورت موافقت با خروج مسالمت‌آمیز از کشور و اذعان به پیروزی «ادموندو گونزالس اوروتیا»، مزایای خاصی به او اعطا خواهد شد

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مذاکراتی بین واشنگتن و کاراکاس برای ترتیب دادن کناره‌گیری مسالمت‌آمیز رئیس جمهوری ونزوئلا در ازای دریافت عفو و به شرط تایید پیروزی نامزد جریان اپوزیسیون در انتخابات در جریان است. به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا به نیکلاس مادورو پیشنهاد داده است که در صورت موافقت با خروج مسالمت‌آمیز از کشور و اذعان به پیروزی «ادموندو گونزالس اوروتیا» در انتخابات اخیر، مزایای خاصی به او اعطا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز: بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مذاکراتی بین واشنگتن و کاراکاس برای ترتیب دادن کناره‌گیری مسالمت‌آمیز رئیس جمهوری ونزوئلا در ازای دریافت عفو و به شرط تایید پیروزی نامزد جریان اپوزیسیون در انتخابات در جریان است.

به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا به نیکلاس مادورو پیشنهاد داده است که در صورت موافقت با خروج مسالمت‌آمیز از کشور و اذعان به پیروزی «ادموندو گونزالس اوروتیا» در انتخابات اخیر، مزایای خاصی به او اعطا خواهد شد.

عفو و تبعید برای رهبران چاوزگرا

به گفته منابع نزدیک به کاخ میرافلورِس (اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری ونزوئلا)، واشنگتن پیشنهاد عفو و تبعید به خارج از کشور را به مقامات ارشد دولت ونزوئلا داده است. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که مادورو این پیشنهاد را رد کرده است، اگرچه موضع کابینه وی مشخص نیست.

نیکلاس مادورو تنها ۲ روز پیش قبل از اینکه این اطلاعات فاش شود خطاب به جو بایدن اظهار داشت که «در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکنید، این تنها چیزی است که من می‌خواهم.»

نشست‌های مجازی

 به گزارش وال استریت ژورنال، گفتگوهای بین دو کشور به صورت مجازی انجام شده که در آن خورخه رودریگز، رئیس کنگره ونزوئلا و دانیل اریکسون، عضو شورای امنیت ملی کاخ سفید به عنوان مذاکره‌کنندگان اصلی حضور داشتند.

دوره ریاست جمهوری نیکلاس مادورو قرار است در ژانویه ۲۰۲۵ به طور رسمی به پایان برسد، اما بر اساس تحقیقات وال‌استریت ژورنال، واشنگتن او را تحت فشار قرار داده تا قبل از انتخابات آمریکا در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) قدرت را واگذار کند.

فشار بین المللی افزایش می یابد

این تحول در حالی رخ می‌دهد که فشارهای بین‌المللی بر ونزوئلا بخاطر وجود شواهدی مبنی بر تقلبی بودن نتایج انتخابات که از سوی شورای ملی انتخابات منتشر شده، افزایش یافته است.

گروه‌های مخالف نسخه‌هایی از نتایج انتخابات را منتشر کرده که نشان دهنده پیروزی قاطع ادموندو گونزالس، نامزد جریان اپوزیسیون است.

این ادعا برخلاف ادعای حزب حاکم مبنی بر پیروزی نیکلاس مادورو است که شواهد ارائه شده توسط جریان اپوزیسیون را غیرقابل استناد می‌داند.

دیوان عالی ادعاها را بررسی می‌کند

نیکلاس مادورو از دیوان عالی ونزوئلا درخواست کرده است تا آرای اخذ شده را مورد سنجش قرار دهد.

دیوان عالی، که توسط قضات وفادار به چاوزیسم (ایدئولوژی سیاسی مادورو) رهبری می شود، شامل افرادی می شود که قبلا در دولت های گذشته ونزوئلا خدمت کرده اند.

مادورو درخواست این دیوان مبنی بر حضور در جلسه دادگاه را اجابت کرده است، اما ادموندو گونزالس به دلیل نگرانی در مورد احتمال عدم بی‌طرفی تحقیقات این نهاد قضایی، ترجیح داد در جلسه احضار برای ادای شهادت شرکت نکند و به نوعی می‌توان گفت که از خطر دستگیر شدن هم دوری کرد.

 

ماریا کورینا ماچادو، رهبر جریان اپوزیسیون، آزار و اذیت و سرکوب شدید مردم از سوی رژیم مادورو را محکوم کرد. در حال حاضر، مادورو دسترسی به شبکه اجتماعی ایکس را در ونزوئلا ممنوع کرده است تا از انتشار تصاویر دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و قتل‌هایی که به گفته سازمان عفو ​​بین‌الملل در ونزوئلا انجام می‌شود، جلوگیری کند.

 

سازمان غیر دولتی «انجمن جزایی - Foro Penal» تاکنون بیش از ۱۳۰۰ بازداشت را گزارش کرده است. به گفته این منبع، ۱۱۷ نفر از بازداشت شدگان زیر سن قانونی هستند. علاوه بر این، گفته می‌شود که بیش از ۲۰ نفر در این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.

 

افزایش شمار زندانیان سیاسی

 

چند تن از سیاستمداران مخالف نیز در میان دستگیر شدگان هستند. خانواده‌های آن‌ها موارد تهدید به شکنجه و اخاذی کارکنان زندان از آن‌ها را محکوم کرده‌اند.

 

ونزوئلایی‌های در تبعید، از جمله نماینده سابق پارلمان اروپا، لئوپولدو لوپز گیل، به یورونیوز ابراز نگرانی کرده‌اند که هم ادموندو گونزالس اوروتیا و هم ماریا کورینا ماچادو ممکن است دستگیر شوند

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما