شناسهٔ خبر: 68161796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد:

نمایشگاه‌ها؛ کانون پیوند فرهنگ و اقتصاد

زهره ابراهیمی

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: نمایشگاه‌ها به دلیل تاثیرات بسیار خوبی که در رشد اقتصادی دارند، نقطه اتصال و کانون پیوند فرهنگ و اقتصاد محسوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

فرزین سلطانی در نشست خبری سنگ که امروز، ۲۲ مرداد ماه در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: چهارمین رتبه تولید سنگ در جهان و رتبه دوم سنگ‌های تزئینی جهان به کشور ایران اختصاص دارد و اشتغال ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشاهده می‌شود. تعداد پروانه‌های صادر شده در معادن سنگ کشور ایران ۲۱۱۲ فقره است و ۷۰۰۰ واحد فرآوری در کشور ایران وجود دارد. سهم بخش سنگ در بازار جهانی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این بازار حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که به صورت عمده و فرآوری نشده است.

وی در خصوص نمایشگاه سنگ آسیای میانه گفت: امروز در راستای برگزاری سومین نمایشگاه سنگ هستیم که مهم‌ترین هدف برگزاری آن، توجه به صنعت ساختمان استان، همچنین افزایش و رونق صادرات کشور ترکمنستان است. نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد با عنوان نمایشگاه سنگ آسیای میانه امسال برای سومین دور متوالی در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اهدافی چون ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، معرفی ظرفیت‌های سنگ کشور، توسعه صادرات غیرنفتی از ناحیه شرقی کشور، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی در سطح بین‌الملل و افزایش سهم در تجارت بین‌المللی برگزار می‌شود.

خراسان رضوی رتبه اول ذخایر سنگ در کشور

سلطانی یادآور شد: صنعت سنگ ساختمان در استان خراسان رضوی از جایگاه و موقعیت خوبی برخورد دار است و رتبه اول ذخایر سنگ را در کشور به خود اختصاص داده است و ظرفیت بسیار خوبی در زمینه مصرف سنگ دارد که باعث شده است موقعیت خوبی برای فعالان این حوزه ایجاد شود. باتوجه به ظرفیت‌های اثرگذار استان خراسان، یکی از اقدامات مهم برای گسترش صنعت سنگ در این استان برگزاری نمایشگاه با رویکردی هدفمند است، به همین منظور تمرکز در حوزه صادراتی و جذب تجار و هیأت‌های مختلف خارجی به عنوان یکی از راهبردها در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد بیان کرد: امسال هیأت‌های تجاری کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، پاکستان و ترکیه در نمایشگاه حضور خواهند داشت. حضور غرفه‌داران در سومین دوره نمایشگاه سنگ مشهد نسبت به دوره‌های گذشته با رشد خوبی همراه بوده است. بنابراین امیدوار هستیم با توجه به ظرفیت شهر مشهد و فعالیت معادن و واحدهای متعدد فرآوری سنگ و وجود شرکت‌های بین‌المللی بزرگ ساختمانی در این شهر، مخاطبان به صورت تخصصی از نمایشگاه بازدید کنند و انتظار می‌رود که رونق صادرات سنگ‌های ساختمانی به کشورهای آسیای میانه، همچنین برقراری ارتباط موثر و سازنده به وسیله این نمایشگاه مهم به ارمغان آید.

وی افزود: باتوجه به اهداف ذکر شده و مزیت‌های استان خراسان رضوی در حوزه صادراتی و سهولت در برقراری ارتباط با جامعه هدف نمایشگاه، این رویداد می‌تواند فرصت مناسبی را برای فعالان عرصه سنگ برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده فراهم کند. نمایشگاه‌های مختلف به دلایل مختلفی از قبیل برقراری ارتباط مناسب با مشتریان، توسعه مناسبات اقتصادی، همچنین تامین منافع افراد حاضر در نمایشگاه، تاثیرات بسیار خوبی در رشد اقتصادی دارند و نقطه اتصال و کانون پیوند فرهنگ و اقتصاد محسوب می‌شوند.

سلطانی تصریح کرد: این نمایشگاه‌ها می‌توانند منجر به رونق کسب‌وکار حاضران در نمایشگاه شود و هرچه رویکرد نمایشگاه‌ها تخصصی‌تر باشد، تحقق هدف رشد اقتصادی گسترده‌تر و با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

نمایشگاه بین‌المللی مشهد می‌تواند محور توسعه تجارت داخلی و خارجی استان باشد

وی بیان کرد: فعالان صنعت سنگ از طریق حضور در نمایشگاه‌های مختلف ملی و بین‌المللی و ارتباط با حاضران در نمایشگاه می‌توانند در ارتقای سطح کیفی نمایشگاه‌ها اثرگذار باشند. نمایشگاه بین‌المللی مشهد، به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ با فضای ۵۰ هزار متر مربع در فضای بسته و باز، دومین سایت نمایشگاهی کشور بعد از تهران محسوب می‌شود که در تمامی رویدادهای تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی و تخصصی نقش فعالی داشته است و می‌تواند محور توسعه تجارت داخلی و خارجی استان باشد.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در خصوص افزایش تجارت به وسیله نمایشگاه بین‌المللی گفت: حضور نمایشگاه در بازارهای بین‌المللی یکی از اهداف مهم این نمایشگاه در زمینه تجارت خارجی بوده است و در سه دهه گذشته در افزایش مهم تجارت خارجی و به ویژه صادرات و بازاریابی محصولات استان و کشور در حوزه کشورهای آسیای میانه و افغانستان نقش‌آفرینی کرده است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی با تاکید بر عرضه تولیدات داخلی و حمایت از آن‌ها مورد توجه کارشناسان و فعالان بخش خصوصی، خدمات و بازدیدکنندگان قرار گرفته است و حداکثر صادرکنندگان کشور که تعداد آن‌ها بالغ بر ۱۰۰۰ نفر است با شرکت در نمایشگاه‌هایی به این شکل ضمن کسب تجربه، هم‌ اکنون در بازارهای هدف حضور فعال و جدی دارند. بنابراین امیدوار هستیم با کمک رسانه‌های عمومی و تخصصی بتوانیم نقش خود را به عنوان حلقه واسط بین تجار، سرمایه‌گذاران، فعالان حوزه معدن، مردم و سازندگان داشته باشیم.

تعداد پروانه بهره‌برداری معادن استان در صدر است

در ادامه ابراهیمی، رئیس اداره معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن تبریک روز خبرنگار به تمامی حضار، بیان کرد: خراسان رضوی از وسیع‌ترین استان‌های کشور است که منابع طبیعی و منابع معدنی عظیمی دارد و از لحاظ تعداد پروانه بهره‌برداری معادن از اولین استان‌ها در سطح کشور هستیم. همچنین در قسمت سنگ‌های طبیعی که شامل سنگ‌های تزیینی و ساختمانی می‌شود، خراسان رضوی دارای تنوع بسیاری است.

وی اظهار کرد: نمایشگاه تخصصی، ویترین واقعی همان صنعت است و تقویت نمایشگاه‌های تخصصی برای معدن در توسعه بازار داخلی و خارجی اثرگذار است. درحال حاضر ۱۰۷ میلیون تن ذخیره وجود دارد که بهره‌برداران ما آن‌ها را اکتشاف کرده‌اند. این تعداد در صورتی است که در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن استخراج شده است که برگزاری همین نمایشگاه‌های تخصصی، ایجاد شهرک سنگبری و ... می‌تواند مابقی معادن را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند.

ابراهیمی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی در خصوص اولویت‌بخشی به صادرات غیرنفتی به‌خصوص معدن ادامه داد: در اولویت گذاشتن صادرات معدن مستلزم ایجاد نمایشگاه‌ها است.

وی گفت: یکی از رویکردهایی که امروز به دنبال آن هستیم، فعال‌سازی شهرک سنگبری با کمک خانه معدن و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است. همچنین خراسان رضوی می‌تواند برای گسترش فعالیت خود از ظرفیت‌های استان‌های خراسان جنوبی و شمالی استفاده کند و به ظرفیت همسایه‌های کشور توجه کند.

حدود ۵۰ درصد معادن کل کشور فعال هستند و فعالیت معادن استان خراسان رضوی از دیگر استان‌ها به مراتب بهتر است؛ البته نکته حائز اهمیت در این قسمت کیفیت سنگ‌های معادن است که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام

نظر شما