شناسهٔ خبر: 68161742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی:

قدرت رسانه‌ای نظام سلطه شکاف برداشته است + فیلم

تبریز- ایرنا- مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت های مناسب رسانه های داخلی و حامی آزادی خواهان، گفت: بر اثر همین فعالیت ها امروز شاهدیم که قدرت رسانه ای نظام سلطه شکاف برداشته و در حال افول است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اکبر رضایی تبریزی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار، درخشش رسانه های گروهی کشور و به خصوص آذربایجان شرقی در جریان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و نیز حادثه شهدای خدمت و سقوط بالگرد را نشانه ای از توسعه فعالیت های رسانه ای دانست و افزود: این نوع عملکرد به میزان قابل توجهی قدرت رسانه ای گذشته نام استکبار و جوسازی های آنها علیه جمهوری اسلامی را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی از رسانه های گروهی ایران به شدت در هراس است، اظهار کرد: امروز دیگر آنها نمی توانند بر حقایق موجود در تحولات جهانی و منطقه ای پرده پوشانده و حوادث را وارونه به مخاطبان ارایه کنند که البته تمام خبرنگاران در به وجود آمدن این شرایط سهم دارند.

رضایی تبریزی تلاش های شبانه روزی خبرنگاران آذربایجان شرقی در موضوعات مختلف را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و ادامه داد: امروز اعتماد عمومی به رسانه های داخلی بیش از گذشته نمود و بروز دارد.

وی حمایت های متعدد مردم در اقصی نقاط جهان از مردم غزه و مبارزات مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی را نشانه ای از حاصل تلاش های رسانه های داخلی برشمرد و یادآور شد: اینکه در دانشگاه های ایالات متحده آشکارا و با پرچم های فلسطین از مردم غزه حمایت می کنند، برای ما تازگی دارد و موضوع بسیار مهم و تعیین کننده در معادلات سیاسی جهان است.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی تلاش برای جذب و جلب مخاطبان و حفظ آنها را یکی از سیاست های مهم این مجموعه بیان کرد و گفت: امروز به دلیل بروز و ظهور رسانه های مختلف غیر رسمی و شبکه های اجتماعی با کاهش میزان مخاطبان این رسانه ملی مواجهیم، اما با برخی اقدامات باید نسبت به این موضوع مهم حساس بود تا به هر میزان تعداد مخاطبان روز به روز افزایش یابد.

حفظ زبان، فرهنگ، موسیقی و آداب و سنن آذربایجان جزو اهداف شبکه استانی آذربایجان شرقی است

رضایی تبریزی پرداخت دقیق، حساب شده و علمی به زبان و فرهنگ بومی را یکی از رسالت های اصلی شبکه های استانی برشمرد و با تاکید بر اینکه حفظ زبان، فرهنگ، موسیقی و آداب و سنن آذربایجان جزو اهداف شبکه استانی آذربایجان شرقی است.

وی رعایت کامل زبان ترکی آذربایجانی با گویش تبریز را جزو اصول و سرفصل های برنامه های شبکه استانی سهند عنوان و اضافه کرد: اینکه در استفاده از زبان بومی و محلی سراغ لهجه های کشورهای همسایه برویم مسیری بسیار اشتباه و نادرست است و ملاک اصلی ما زبان ترکی آذربایجان با لهجه تبریزی است.

رضائی تبریزی یکی از چالش های مهم برنامه های صدا و سیما را مربوط به تهیه و پخش برنامه های طنز بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه در این زمینه با مشکل نویسندگی مواجه هستیم که این چالش با یکی ۲ روز قابل حل و فصل نیست و باید اقدامات اساسی و فرهنگی و آموزشی در این رابطه صورت بگیرد.

وی یکی از نیازمندی های شبکه استانی سهند و شبکه های سراسری را طنزهای فاخر دانست و با تاکید بر اینکه در این زمینه نباید به سمت لودگی و برنامه های سطحی رفت، افزود: ما از اهالی قلم که در حوزه های طنز قلم فرسایی می کنند به شدت استقبال می کنیم.

برای زیر پوشش قرار دادن نقاط مرزی به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است

رضائی تبریزی نبود آنتن دهی صدا و سیما در بخش های مرزی آذربایجان شرقی را از مشکلات مهم و اساسی این رسانه ملی بیان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل شرایط اقلیمی استان و کوهستانی بودن منطقه پوشش کامل رسانه ملی مستلزم صرف هزینه های بسیار بالاست به گونه ای که بر اساس برآوردهای اولیه برای زیر پوشش قرار دادن نقاط مرزی به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی میزان پوشش صدا و سیما در آذربایجان شرقی را به ترتیب ۹۹ و ۹۷ درصد در حوزه جمعیتی اعلام کرد و ادامه داد: اکنون تعداد ۵۰۰ ایستگاه رادیویی و تلویزیونی در استان وجود دارد که حدود ۶ مورد از آنها پرقدرت بوده و بقیه ایستگاه های کوچک را شامل می شود.

رضائی تبریزی مشکل اصلی نبود آنتن سیمای جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی را مربوط به روستاهای کمتر از یکصد نفر و نقاط مرزی بیان کرد که به دلیل سیگنال های قوی کشورهای همسایه، ادامه این وضعیت به جهت فرهنگی و اجتماعی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

در جریان سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی ۹۰۰ میلیارد ریال برای توسعه پوشش آنتن دهی در نقاط مرزی تخصیص یافت که تاکنون ریالی از این اعتبار جذب نشده است.

به گفته وی در جریان سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی ۹۰۰ میلیارد ریال برای توسعه پوشش آنتن دهی در نقاط مرزی تخصیص یافت که تاکنون ریالی از این اعتبار جذب نشده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی میزان مخاطبان شبکه های سراسری در این استان ۶۳ درصد و شبکه استانی را ۶۱ درصد اعلام و اضافه کرد: بر اساس آخرین نظرسنجی ۳۵ درصد مردم نداشتن وقت کافی، ۱۶ درصد بی علاقگی و حدود ۱۰ درصد نیز متنوع نبودن برنامه ها را دلیل عدم تماشای صدا و سیما عنوان کرده اند.

رضائی تبریزی بیشترین مخاطبان برنامه های شبکه سهند را به ترتیب با ۷۲ درصد " کندیمیز" ، ۶۷ درصد " راستا کوچه" و ۳۶ درصد " حرکت" اعلام کرد و افزود: با تغییرات انجام شده در ساعات پخش اخبار استانی، شاهد رشد نسبی تعداد مخاطبان در این زمینه بودیم.

نظر شما