شناسهٔ خبر: 68160932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جانشین مدیرعامل بنیاد علوی مطرح کرد؛ جانشین مدیرعامل بنیاد علوی مطرح کرد؛

حمایت از کسب‌وکارها در ۷۰ درصد شهرستان‌های کشور حمایت از کسب‌وکارها در ۷۰ درصد شهرستان‌های کشور

مردعلی گفت:در سال جاری بنیاد علوی در بیش از ۷۰ درصد شهرستان‌های کل کشور در حوزه حمایت از کسب و کار‌ها ورود کرده است.

صاحب‌خبر -

محسن مردعلی جانشین مدیرعامل بنیاد علوی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار، زحمات خبرنگاران را قابل تقدیر دانست و گفت: با مطالبه گری‌های شما موجب تحرک در دستگاه‌های اجرایی می‌شود و خدمات رسانی را به مردم بهتر می‌کند.

وی افزود: سنوات بسیاری است که بنیاد علوی در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند، اما هدف آن توانمندسازی محرومین است و بحث پیشرفت و آبادانی مناطق محروم نیز یکی دیگر از اقدامات است. مسئولیت این و وظیفه اصلی بر عهده بنیاد علوی است که ما متناسب با این ابلاغ‌ها باید فعالیت‌ها و برنامه‌ها را متناسب با آن‌ها دنبال کنیم، البته در این راستا از کمک‌های موردی به دور هستیم.

جانشین مدیرعامل بنیاد علوی ادامه داد: حیطه‌های بسیاری وجود دارد که محرومیت زدایی در آن باید شکل بگیرد، اما براساس وضعیت کشور حیطه‌هایی مانند پیشرفت اقتصادی مناطق محروم که از مسیر اشتغال پایدار است، را دنبال می‌کنیم، کشور ما در سال‌های اخیر خدمات بسیار زیای را در حوزه زیر ساخت‌ها و بهبود آنها را دنبال کرده است و بعضا در برخی از این حوزه‌ها، کیفیت جاده سازی و زیر ساخت‌ها تا ۹۹ درصد افزایش یافته و حتی نسبت به برخی کشور‌های منطقه برتری داریم.

وی افزود: بخش رسیدگی به سلامت جسمی مردم و بهبود سلامت مردم و محرومان مهم است و آن را دنبال می‌کنیم موسسه سلامت علوی برآیند کار‌های اجرایی ما را دنبال می‌کنند.

جانشین مدیرعامل بنیاد علوی یکی از موضوعات دنبال شده از سوی بنیاد را تمرکز بر حوزه آموزشی دانست و گفت: بحث عدالت آموزشی را ما دنبال می‌کنیم. در حوزه آموزش به دنبال شناسایی استعداد‌های برتر در مناطق محروم و ارتقا و پیشرفت تحصیلی مناطق محروم هستیم. تمام این پروسه‌ها در مناطق محروم کشور رخ می‌دهد. ما ۳۲۰ شهرستان را از ۴۰۰ شهرستانی که داریم که اینها اولویت دار هستند و ۲۰۰ منطقه در حوزه سلامت و نزدیک به ۷۰ منطقه در حوزه آموزش داریم که کار‌هایی اجرایی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: ما الگویی که در قلعه گنج داریم قرار است و براساس آن نقاط ضعف و قوت آن را بررسی می‌کنیم. الگویی در سنوات گذشته با مدل اجرایی آنجا اجرا شده و قرار است ارزیابی انجام شود و متناسب با آن مدل جدیدتری را ارائه دهیم و این قابل اجرا در سایر مناطق کشور نیز است.

مردعلی ادامه داد: در سه حوزه در جا‌هایی هستیم که یا دولت حضور دارد و حضور ندارد و ما آنجا حضور داریم و به دولت کمک می‌کنیم.

جانشین مدیرعامل بنیاد علوی با اشاره به برنامه سلامت بنیاد علوی، عنوان کرد: برای ارتقای سلامت کشور، براساس بررسی‌های انجام شده با همکاری‌های وزارت بهداشت و بدنه کارشناسی، سه حیطه را بررسی کردیم که یکی از ان‌ها بسته خدمات بیماری‌های چشمی است. بررسی‌ها نشان داد که در این حوزه ضعف وجود داشت و با همکاری بهزیستی ۷۰۰ هزار کودک بین ۳ تا ۶ سال تحت پوشش اقدامات خود قرار دادیم. 

وی یادآور شد: بیماری‌های دهان و دندان نیز مهم است. در برخی اقشار در برخی شاخص‌ها مانند پوسیدگی دندان نسبت به نرم جهانی بسیار بالاتر است و کار ویژه‌ای را شروع کرده ایم.

مردعلی ادامه داد: بسته حمایت از مادران نیز در مرحله اول مادر سالم و در انتها فرزند سالم را دنبال می‌کند. در این طرح ۳۳۰ هزار مادر را شناسایی کرده ایم که از آنها حمایت می‌شود.

مردعلی یکی از اشکالات حوزه سلامت را تمرکز متخصصان زنان و زایمان در کلانشهر‌ها عنوان کرد و گفت: بیش از ۴۲ درصد متخصصان زنان و زایمان در ۵ استان کشور حضور دارند و ۴۷۰ شهر ما از خدمات سایر شهر‌ها و استان‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش ارتقای علمی و تربیتی دانش آموزان مستعدی در مناطق محروم زندگی می‌کنند، اما با این حال تنها ۲درصد از قبولی‌های کنکور در مناطق محروم زندگی می‌کنند. براساس همین مدل ما تلاش کردیم تا اموزش‌هاس با کیفیت و آنلاین و فراگیر را به این مناطق ببریم و تلاش کنیم تا دانش آموزان این مناطق هم سهمی در قبولی‌های کنکور داشته باشند.

وی افزود: در سال جاری، بیش از ۶۰ درصد امتیاز برای ورود در کنکور به دلیل امتحانات نهایی لحاظ شده که ۱۰ درصد آن مربوط به سال دهم، ۲۰ درصد سال یازدهم و ۳۰ درصد سال دوازدهم است که در مجموع به ۶۰ درصد می‌رسد. در مناطق محروم به خاطر اینکه دسترسی لازم به محتوا‌های باکیفیت وجود ندارد، تلاش می‌کنیم از طریق خدماتی که با همکاری گروه‌های جهادی و پلتفرم‌های آنلاین فراهم می‌کنیم، کمک می‌کنیم نمرات دانش آموزان در مناطق محورم ارتقاء یابد.

جانشین مدیرعامل بنیاد علوی تأکید کرد: پیش‌بینی ینی کرده‌ایم جمع خدمات گیرندگان سلامت ۸۴۶ هزار نفر. آموزش ۴۴۷ هزار نفر و در حوزه سایر برنامه ۱۸۹۰ طرح عمرانی مردم در ۱۷۱ شهرستان به شکل مستقیم و غیر مستقیم بهره‌مند می‌شوند. در حوزه اشتغال نیز ۹۰۲ هزار از خدمات بهره‌مند می‌شوند. همچنین تعداد کسانی که از خدمات حمایتی ما در قالب ودیعه مسکن و طرح خانواده‌های پر نوزاد بهره‌مند خواهند شد به ترتیب ۱۵۷ هزار نفر و ۲۲ هزار نفر است. انتظار داریم که امسال به ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد در مناطق خدمات بنیاد علوی ارائه شود.

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره وجود برخی موازی‌کاری‌های برای خدمت دهی به مناطق محروم نیز گفت: ایراد درست و کارشناسی شده‌ای است، اما ما در تلاشیم تا این موازی کاری‌ها از طریق سامانه‌های برخط میان بهزیستی و کمیته امداد حل شود و تلاش می‌کنیم با همکاری وزارت بهداشت نیز برخی از اشکالات پیش روی را از بین ببریم.

مسعود پناهی مدیرعامل مؤسسه توانمندسازی اقتصادی علوی نیز در این نشست، اظهار کرد: سامانه برخط اهلیت سنجی یا همان سامانه هوشمند حمایت یکپارچه اشتغال و تولید مردمی (حیات) راه اندزای شده است که براساس آن تمامی اطلاعات مربوط به اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های کمیته‌های اشتغال و فرآیند توانمدسازی اقتصادی در سطح استان، شهرستان یا حتی روستا‌ها در لحظه قابل رهگیری است که سرعت اعطای تسهیلات، تولید، و به سرانجام رسیدن پروژه‌ها در سطح کشور افزایش قابل توجهی می‌یابد.

وی افزود: امسال بنیاد علوی در ۷۰ درصد شهرستان‌های کشور در حوزه اقتصادی مداخله کرده است و در سال آینده به تمام شهرستان‌های کشور می‌رود.

پناهی ادامه داد: ابزار اجرایی ما مردم هستند و در حال حاضر بزرگترین شبکه مجری و تسهیل گر را در حوزه مناطق محروم داریم. تمام شبکه اجرایی ما که بالغ بر ۵۰۰ نفر هستند فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.

وی افزود: در حوزه کسب و کار‌های خرد و خانگی برنامه ریزی کوتاه مدت بنیاد تا پایان سال جاری مداخله و حمایت از بیش از ۷۲ هزار اشتغال در کشور است. برنامه بنیاد در حوزه کسب و کار‌های کارگاهی مداخله و حمایت از بیش از ۲۰۰۰ کارگاه در سطح کشور و در حیطه بنگاه‌های کوچک و متوسط مداخله و حمایت از بیش از ۱۵۰ بنگاه در حوزه کسب و کار مختلف است.

به گفته وی، در سال جاری بنیاد علوی در بیش از ۷۰ درصد شهرستان‌های کل کشور در حوزه کسب و کار‌ها مداخله کرده است.

وی ادامه داد: برای پنج سال آتی برنامه ریزی شده که در بیش از ۴۰ درصد روستا‌های کشور در حوزه توانمندسازی و اشتغال ورود و مداخله کنیم.

پناهی خاطرنشان کرد: راهبرد اصلی اجرایی بنیاد در مدیریت طرح‌های اشتغال مردم هستند و در حال حاضر بزرگترین شبکه فعال تسهیلگران را در کل کشور داریم. با در نظر گرفتن مدل‌های مختلف توانمندسازی در سال‌های اخیر، آیین نامه جامع‌ترین مدل توانمندسازی اقتصادی را با نام حیات طراحی کردیم و در کل روستا‌ها از طریق این آیین نامه فعالیت‌های توانمندسازی خود را انجام می‌دهند.

نظر شما