شناسهٔ خبر: 68160890 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سیر تا پیاز کشتی جنجالی امیرحسین زارع در المپیک پاریس

داور کشتی توضیحات جالب توجهی درباره مبارزه امیرحسین زارع در فینال المپیک پاریس داد.

صاحب‌خبر -

ورزشی جماران و به نقل از خانه کشتی، یکی از نکات مهم در مسابقات کشتی بازی های المپیک پاریس، مباحث داوری بود که در کشتی امیرحسین زارع و گنو پتریاشویلی در فینال وزن 125 کیلوگرم پیش آمد. خیلی ها معتقد بودند به دلیل ضربات متعدد کشتی گیر گرجستانی و استراحت های مدام او، باید تذکر داده می شد و اعتراض صورت می گرفت اما چنین نشد.

در همین راستا مهدی (سالار) آقاولی داور درجه یک بین اللملی کشتی و از داوران شناخته شده ایران در گفت و گو با خانه کشتی درباره مباحث داوری پیش آمده گفت: معمولا مربیان به صورت تخصصی به موضوعات داوری نگاه نمی کنند اما داورها پیچش مو را می بینند و بهتر می توانند یک موضوع را از زاویه دید خودشان بررسی کنند. ابتدا بگویم که به نظرم بهترین کوچینگ این مسابقات در مجموع همه مسابقات که من رصد کردم، برای آقای رنگرز بود و من بهترین نمره را به ایشان می دهم. واقعا بهترین کوچینگ را داشت، خیلی ریزقوانین داوری اتحادیه جهانی را می دانست و در کشتی سعید اسماعیلی هم دیدید که یک چلنج درست باعث شد روند کشتی عوض شود و به نظرم آن مدال طلا را دقیقا حسن رنگرز در آورد. بقیه مربیان هم همین طور که دیدیم طالب نعمت پور چه طور از ابتدا به صورت دقیق همه چیز را زیر نظر داشت و تا می دید یک کشتی گیر پایش را عقب می گذارد، به نشانه اعتراض دست هایش را باز می کرد و در کل به نظرم کادر فنی کشتی فرنگی جنگ روانی را خوب بلد بودند. در کشتی آزاد اما آقای اباذر اسلامی حتی یک بار از جایش در کشتی ها بلند نشد و اعتراض نکرد.

او درباره اتفاقات رخ داده در کشتی امیرحسین زارع و پتریاشویلی توضیح داد: به هرحال کشتی امیرحسین زارع سنگین بود و مربیان باید اعتراض می کردند. حتی اگر نمی خواستند چلنج کنند اما می شد یکی از مربی ها روی تشک بیاید و اعتراض کند که نهایتا یک کارت زرد می گرفت اما جنگ روانی را نمی باختند و باعث می شد داورها حواسشان را جمع کنند. در کشتی امیرحسین زارع با گنو پتریاشویلی به نظرم در بحث اشتباه داوری جای برنده و بازنده عوض شد. کاری به مسائل فنی و تاکتیکی ندارم که زارع چند امتیاز داد و چه طور شد. پتریاشویلی آمد و با رندی کشتی را برد. بارها تمارض پزشکی کرد و نشست که من اولین بار بود می دیدیم که کشتی گیر می نشست روی زمین و داور به پزشک می گفت چسب دستش را عوض کند در حالی که داور باید بلافاصله تذکر می داد و می خواست که کشتی را ادامه دهد. این کار تمارض بود و داور باید اخطار و امتیاز می داد اما متاسفانه هیچ کاری انجام نشد. دقیقا ثانیه 3 یا 4 بود که پتریاشویلی ضربه زد و داور تذکر داد. داور مگر چندبار تذکر می دهد؟ بار اول تذکر و بار بعدی باید اخطار و امتیاز داده شود و کشتی گیر خاطی را جریمه کنند.

آقاولی افزود: در اتحادیه جهانی یک قانون هست که دست گذاشتن در face(صورت) کشتی گیر خطا و قدغن است. این حرکت جزو فنون خطاست. اما پتریاشویلی از همان ابتدا چندین بار دستش را به حالت خطا روی صورت امیرحسین زارع گذاشت و یا در مواقعی که قوس می کرد، علنا ضربه می زد و کار از قوس کردن گذشته بود. در کلینیک های داوری همیشه این موارد را تذکر می دهند و می گویند که در چنین شرایطی باید کشتی قطع و تذکر داده شود. اینجا تشک کشتی است کیک بوکسینگ نیست که اینطور ضربه زنند. در واقع پتریاشویلی پکیج قوانین خطایی که وجود دارد را اجرا کرد. یک طرف این قضیه قطعا ضعف و اشتباه داوری است اما در طرف مقابل هم مربیان ما خیلی راحت نشسته بودند و هیچ اعتراضی نکردند.

داور درجه یک بین المللی کشتی ایران ادامه داد: روی هم رفته به نظرم در کشتی امیرحسین زارع و کاویانی نژاد صرفا اشتباهاتی وجود داشت. در کشتی کاویانی نژاد با آمویان هم در تایم دوم شرایط نرمال بود و طوری نبود که رقیب برتری فنی یا عکس العمل خاصی داشته باشد و فن اجرا کند. همه چیز در وسط تشک پیگیری می شد و داور می توانست اخطار کم کاری بدهد و آمویان در خاک قرار بگیرد و با توجه به سبک کشتی کاویانی نژاد می توانست با بارانداز روند کشتی را عوض کند اما آنجا هم کشتی از دست داور خارج شد. در کل به جز این موارد داوری ها خوب بود و من همه داوری ها را رصد می کردم که به جز این 2 مورد که مهم ترین آن کشتی امیرحسین زارع بود، مشکل داوری خاصی وجود نداشت.

آقاولی افزود: در کشتی حسن یزدانی دیدیم که 4 بار کتف حسن یزدانی در رفت اما داور باز هم از او می خواست بلند شود در حالی که مشخص بود کتف ورزشکار در آمده و مدام دکتر شادگان کتفش را جا انداخت. اما در این شرایط باز هم داور تذکر می دهد اما آقای عاصف شیرعلیف داور آذربایجانی خیلی بی تفاوت نسبت به خطای گنو پتریاشویلی گذشت و باعث شد جای برنده و بازنده در کشتی عوض شود.

آقاولی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در کشتی علیرضا مهمدی با نویکوف در فینال وزن 87 کیلوگرم نیز داوران می توانستد در تایم دوم به رقیب مهمدی اخطار کم کاری بدهند، اما این موضوع صورت نگرفت، گفت:

در کشتی به خصوص کشتی فرنگی ثانیه ها تاثیرگذارند. در قانون اتحادیه جهانی آمده که در تایم دوم در 30 ثانیه تا 1 دقیقه باید اخطار دوم به کسی داده شود که در تایم اول اخطار نگرفته. یعنی به رقیب مهمدی. نوبتی نیست اما در حالت نرمال باید اینطور باشد. دقیقا در تایمی که باید اخطار می داد، اخطاری نداد و بعد آن بازه که گذشت کشتی گیر مدافع به مهاجم تبدیل شد و در این حالت داور به دلیل تعللی که داشت اخطار نداد و نهایتا روند کشتی عوض شد. در کشتی امین کاویانی نژاد اما به کشتی گیری که در تایم اول اخطار داده بودند یعنی امین کاویانی ژاد، باز هم اخطار دادند که رئیس تشک آن را رد کرد اما به هرحال آن کشتی هم با شکست ملی پوش ایران تمام شد.

داور بین المللی کشتی ایران که سابقه قضاوت در مسابقات قاره ای و بین المللی مختلف را دارد در پاسخ به این سوال که چرا در اردوهای تیم های ملی از آنالیزورهای داوری برای افزایش آگاهی مربیان و کشتی گیرها از قوانین روز دنیا استفاده نمی شود، گفت: متاسفانه این اقدام صورت نمی گیرد. من سال 2019 در مسابقات جهانی نورسلطان قزاقستان آنالیزور داوری تیم ملی کشتی فرنگی بودم و 8 ماه در اردوها بودم که این نکته ای بود که آقای بنا باب کرد و به نظرم یک دید وسیع نسبت به کشتی داشت که باعث شد هم کشتی گیر و هم کادرفنی مقررات را به خوبی یاد بگیرند. به نظرم جا دارد داورها در اردوها حضور داشته باشند و فرقی هم نمی کند چه کسی باشد. اما یک داور به عنوان آنالیزور داوری می تواند در اردوها حاضر شود و در کشورهای خارجی هم همین اتفاق می افتد. قوانین کشتی آنقدر ریزه کاری و پیچیدگی دارد که یک سوت اشتباه داور باعث می شود زحمت چندین ساله یک کشتی گیر، خانواده، مربی و حتی یک کشور هدر برود

او افزود: شما ببینید اگر رنگ مدال زارع طلا بود، ایران در رتبه بندی کلی المپیک تا رده 14 و 15 بالا می آمد پس ببینید چقدر تاثیرگذار است. من معتقدم در جنگ روانی هم حتی باختیم. درست است داور اشتباه کرد اما مربیان هم هیچ عکس العملی نداشتند. شما ببینید در کشتی امین کاویانی نژاد، آقای رنگرز تا کنار میز ژوری دوید و اعتراض کرد که چرا اخطار دادید که به ایشان تبریک می گویم چون به نظرم بهترین کوچینگ را داشت و در سطح یک داور بین المللی از مقررات آگاهی داشت و نتیجه آن را هم گرفتند.

وی در پایان گفت: امیدوارم در کشتی آزاد هم این اتفاق ها بیفتد تا کادرفنی و کشتی گیرها به قوانین داوری مسلط شوند. هرچند کشتی گیرها روی تشک ممکن است کمتر به این موارد فکر کنند اما کسی که کنار تشک است و از بیرون نظاره گر کشتی است، قطعا می تواند کمک کند تا روند کشتی به صورت درست سپری شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما