شناسهٔ خبر: 68160701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبرداد؛

میانگین بارندگی فارس در سال آبی جاری متوسط ۲۵۷ میلیمتر بوده است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبرداد؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: پنج خط تامین آب دریا پس از شیرین سازی در کشور در حال احداث است که سهم استان فارس به میزان ۱۴۵ میلیون متر مکعب به مشاور پروژه تخصیص داده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سیاوش بدری افزود: در حال حاضر تعداد سد در استان فارس در دست بهره‌برداری است که این سد‌ها امکان ذخیره‌سازی ۲ میلیارد و ۹۳۶ میلیون مترمکعب آب را دارند.

بدری افزود : بیشترین آمار آب موجود در پشت سد‌ها را مربوط به سد‌های درود زن، سلمان فارسی و ملاصدرا دانست و گفت: تا صبح امروز درصد حجم آب موجود سد نسبت به حجم کل بیش از 40 درصد است ولیکن درصد حجم آب مفید سد‌ها نسبت به حجم مفید مخازن ۳۰ درصد است. وی همچنین به وضعیت ساخت سد هایقر در شهرستان فیروزآباد اشاره کرد و گفت: این سد مراحل نهایی تکمیل را می گذراند در زمستان گذشته آبگیری انجام شده است و هم اکنون ۱۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ادامه داد: میانگین بارندگی در استان فارس در سال آبی جاری که از مهرماه آغاز می‌شود به طور متوسط ۲۵۷ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته یعنی ۲۶۲ میلیمتر؛ ۱.۸ درصد منفی شده و نسبت به بلند مدت ۵۵ ساله هم ۱۴.۶ درصد منفی است. بدری اضافه کرد بیشترین بارندگی مربوط به سپیدان با میزان ۵۹۴ میلیمتر است و کمترین بارندگی هم مربوط به بخش فورگ شهرستان داراب به میزان ۱۲۷ میلیمتر است؛ البته این آمار مربوط به ۳۱ ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف استان است؛ در استان فارس کمینه بارش باران ۱۰۰ میلی متر و بیشینه ۶۰۰ میلی متر است. 

وی مسئله کمبود آب در دنیا را یکی از چالش‌های بزرگ جوامع بشری دانست، گفت: استان پهناور فارس نیز به دلیل قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک و عدم توازن بارش‌ها به جهت مکانی و زمانی با کمبود آب و تنش آبی مواجه است و همین مسئله اندیشیدن و تمهیدات خاص برای مدیریت منابع موجود را ضروری می‌سازد. 

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس یادآور شد: بر اساس آخرین آماربرداری سال ۹۸، بیش از ۱۰۰ هزار منبع آبی شامل چشمه، قنات، چاه و ایستگاه‌های پمپاژ در استان وجود دارد که در طول سال حدود هفت میلیارد مترمکعب از این منابع برداشت می‌شود. 

بدری ادامه داد : از این میزان حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود، این مصارف بیانگر این موضوع است که استان فارس استانی صنعتی نیست، اما از آنجا که صنعت مصرف آب کمتر و درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتری دارد بهترین راهکار صرفه جویی و تغییر کاربری از کشاورزی به صنعت همچنیم بهره بردن از پتانسیل گردشگری استان می باشد.

وی با اعتقاد به اینکه مصرف بهینه در بخش کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: برای تحقق این مهم اصلاح الچوی کشت یعنثنی بهره بردن از محصولات کم آب بر سازگار با اقلیمی که در آن قرار گرفته اند؛ نصب ابزار اندازه‌گیری و کنتور‌های هوشمندی روی همه چاه‌ها باید در دستورکار باشد؛ البته استان فارس از وضعیت مطلوبی در این بخش بهره می‌برد، در حال حاضر استان فارس از ۶۴ هزار حلقه چاه مجاز برخوردار است که تاکنون ۲۶ هزار کنتور بر روی برخی از این چاه‌ها نصب شده که معادل ۴۱ درصد است، برنامه زمان‌بندی جهت نصب کنتور بر روی تمامی چاه‌ها تعریف شده است. 

بدری گفت: تعداد ۵خط شیرین سازی و انتقال آب دریا برای مصارف شرب نقاط جمعیتی و مصارف صنایع کشور درحال انجام است که یکی از این خطوط با تخصیص ۱۴۵میلیون مترمکعب درسال در اختیار سرمایه گذار قرار داده شده است، که تاکنون بیش از ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دارای ۱۰۵۰ کیلومتر خط انتقال است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس عنوان کرد: اجرای طرح انتقال آب دریا به فارس، از شهرستان‌های پارسیان، لامرد، جویم و شهرستان‌های جنوب فارس و سروستان می‌گذرد و نهایتا به آباده می‌رسد.

بدری، فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی در زمینه مصرف بهینه آب و سازگار شدن با واقعیت کم آبی استان را موثر دانسته به اصحاب رسانه توصیه کرد موضوع جدی گرفته شود. 

لازم به ذکر است برداشت های آبی از آبخوان‌های زیرزمینی از سه طریق صورت میگیرد یکی برداشت مجاز از چاههای پروانه دار دوم  برداشت های غیر مجارز از چاههای بدون پروانه که تعیین تکلیف آنها در دست اقدام می باشد و سومین آنها  برداشت های غیر مجاز از چاه های پروانه دار است  که تمهیداتی اندیشیده شده این برداشت ها از طریق تحویل حجمی آب پس از تجهیز چاه ها به کنتور های هوشمند مدیریت شود.

انتهای پیام/

نظر شما