شناسهٔ خبر: 68160229 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ناکامی نا امید کننده وزنه برداری ایران در پاریس

ناکامی وزنه‌برداری در المپیک پاریس بدجوری توی ذوق زد، با خارج شدن مدال از دسترس ایرانی‌ها.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا،  در حالی که غول گرجستانی با هت‌ تریک مدال طلای المپیک پاریس، اسمش را در لیست اسطوره‌های وزنه‌برداری نوشت، رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک 2024 با زورآزمایی فوق سنگین‌ها تمام شد. علی داودی وزنه‌بردار ایرانی در این دسته، رقابت سختی با چهره‌های برترجهان و المپیک داشت، مقامی بهتر از چهارمی نگرفت. آن هم با اختلاف رکورد 20 کیلوگرمی با تالاخادزه. تالاخادزه گرجستانی، در دسته به اضافه ۱۰۲ کیلوگرم قهرمان جهان و المپیک، گورمیناسیان بحرینی نایب قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیک و لالایا ارمنستانی قهرمان اروپا مدعیان اصلی سکو بودند. مان اسعد سوریه‌ای و دارنده مدال برنز المپیک توکیو هم برای مدال المپیک تلاش کرد.

لاشا تالاخادزه که از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۳ طلای المپیک و ۷ طلای جهان را گرفته، با سومین مدال طلای المپیک پاریس تعداد طلاهای المپیک و جهانش را ۲ رقمی کرد تا اسطوره وزنه‌برداری شود و دست نیافتنی.

تالاخادزه در دسته فوق سنگین با مهار ۲۱۵ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۵۵ کیلوگرم دوضرب و ثبت مهار مجموع ۴۷۰ کیلوگرم هت‌تریک طلا کرد. در حالی که کارشناسان بعد از افتش در مسابقات جهانی 2022 کلمبیا، خداحافظی او را پیش‌بینی می‌کردند.

اوج قدرتنمایی او به سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد که رکورد بی‌نظیر ۲۲۵ کیلوگرم یک ضرب، ۲۶۷ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۴۹۲ کیلوگرم را ثبت کرد. علی داودی کارش را با ناکامی مهار وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی شروع کرد، سجاد انوشیروانی و نواب نصیرشلال برای وزنه دوم داودی درخواست وزنه ۲۰۱ کیلوگرمی را دادند که نایب قهرمان المپیک در مهار آن مشکلی نداشت.

داودی وزنه ۲۰۵ کیلوگرمی را هم بالا برد و با چهارمی حرکت یک ضرب کارش را تمام کرد. با بهترین رکورد شخصی یک ضرب. در پایان حرکت یک ضرب این دسته گورمیناسیان بحرینی با ۲۱۶ کیلوگرم اول شد و لاشا تالاخادزه با ۲۱۵ کیلوگرم دوم و لالایا ارمنستانی هم با همین وزنه سومی را گرفت.

او اما در حرکت دوضرب هم عملکرد مناسبی نداشت. داودی وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی را زد اما از پس وزنه 257 کیلویی برای جبران اختلاف ۱۰ کیلوگرم حرکت یک ضرب برنیامد و بار سوم هم زورش نرسید تا در نهایت با مجموع ۴۴۷ کیلوگرم و چهارمی کارش تمام شود. لاشا تالاخادزه با مهار ۲۵۵ کیلوگرم و مجموع ۴۷۰ کیلوگرم به مدال طلا رسید و لالایان هم با ۴۶۷ کیلوگرم دوم شد. مدال برنز دسته فوق سنگین نیزبا مجموع 461 کیلو گرم به گورمیناسیان ارمنی رسید. علی داودی بعد از ناکامی در المپیک پاریس با شرمندگی گفت: «برای المپیک خیلی آماده بودم اما متأسفانه نشد و شرمنده مردم هستم. امیدوارم در آینده جبران کنم تا بار دیگر بتوانم دل مردم را شاد کنم.»

نواب نصیر شلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بعد از چهارمی علی داودی گفت: «داودی تلاش خود را کرد. حرکت دوم دو ضرب علی داودی می‌توانست مثل حرکت آخر میرمصطفی جوادی مدال بگیرد، ولی خیلی فاصله افتاد و شرایط رقابت خیلی حساس بود و نتوانست این وزنه را بزند و چهارم شد.»

سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری با دفاع تمام قد دو ملی‌پوشش در پاریس گفت: «از روز اول حضورم در فدراسیون اعلام کردم برنامه ما برای المپیک ۲۰۲۸ هست و قطعاً روزهای خوب وزنه‌برداری از سال آینده با نسل جدید آغاز خواهد شد. وزنه‌برداری ایران در شرایط خوبی نبود اما تغییر نسل در راه هست. در مجموع نمایندگان ما بد کار نکردند.»

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما