شناسهٔ خبر: 68159509 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

«صنایع فرهنگی» احتیاج به حمایت ساختاری و پشتیبانی در «بودجه» دارد

سینماپرس: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه صنایع فرهنگی نیازمند توجه قوه مجریه است، افزود: در آینده وضعیت صنایع فرهنگی باید تعیین تکلیف شود، در سطوح بالاتر نیاز به ایجاد ستاد هماهنگی و تعریف ماموریت ویژه است. به نظرم بهترین بخش دولت که می‌تواند این مساله را مدیریت کند، معاونت فرهنگی است. صنایع فرهنگی احتیاج به حمایت ساختاری و پشتیبانی در بودجه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از پوسترهای نهمین دوره جایزه فیروزه و پایتخت کتاب ایران دوشنبه ۲۲ مرداد در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ، سعید مجیدی مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و مدیران فرهنگی این وزارتخانه حضور داشتند.

در نتیجه برنامه‌ریزی موفقی که در طول دوره سیزدهم جریان داشت، تاثیر جایزه فیروزه بر بازار اقتصادی بیشتر شد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جایزه فیروزه و پایتخت کتاب تهران هر دو در دوره‌های قبل از دولت سیزدهم هم برگزار می‌شدند، گفت: تلاش بود که هر دو ادامه داشته باشند و کار آمد باشند، مسیری که دو رویداد طی کردند مسیر رو به رشد و کمال بود. هرچند ممکن است به همه اهداف نرسیده باشیم، اما در این چند سال مسیری قابل تقدیر طی شد.

یاسر احمدوند درباره تاثیر اقدامات جایزه فیروزه بر اقتصاد فرهنگ، توضیح داد: در نتیجه برنامه‌ریزی موفقی که در طول دوره سیزدهم جریان داشت، تاثیر جایزه فیروزه بر بازار اقتصادی بیشتر شد و این روند بر اقتصاد فرهنگ موثر بود.

او با تاکید بر اینکه نیاز به توجه قوه مجریه به صنایع فرهنگی وجود دارد، افزود: در آینده وضعیت صنایع فرهنگی باید تعیین تکلیف شود، در سطوح بالاتر نیاز به ایجاد ستاد هماهنگی و تعریف ماموریت ویژه است. به نظرم بهترین بخش دولت که می‌تواند این مساله را مدیریت کند، معاونت فرهنگی است. صنایع فرهنگی احتیاج به حمایت ساختاری و پشتیبانی در بودجه دارد. در این دوره مصوبات خوبی تصویب شد؛ البته کار دولت به پایان نرسیده است. انشاالله دولت آینده بتواند این مساله را دنبال کند و آینده فرهنگ با صنایع فرهنگی گره خورده است.

احمدوند با ابراز امیدواری از توجه دولت آینده به پایتخت کتاب، گفت: در دو یا سه سال گذشته شهرهای علاقه‌مند به فعالیت در رویداد پایتخت کتاب مشخص شدند. امید است جایگاه این رویداد فرهنگی با قوت تثبیت شود.

از چپ: یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی

گره گشایی از جامعه فرهنگی صنایع دستی کار سختی نیست

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی نیز با اشاره به اینکه جشنواره فیروزه میدان جدید سیستم کسب و کار صنایع دستی است، گفت: با اینکه جامعه بومی همواره فعال بودند، جامعه فعال زیست بوم و بدنه جامعه مردمی تا به حال به خوبی مورد حمایت دولتی قرار نگرفته بود.

جامعه فعال زیست بوم و بدنه جامعه مردمی تا به حال به خوبی مورد حمایت دولتی قرار نگرفته بود

اسماعیل جانعلی‌پور درباره چالش‌های این بخش توضیح داد: همواره مشکلاتی وابسته به صادرات و مسائل بین‌المللی، مطرح بود و تولیدکنندگان این حوزه را تحت تأثیر قرار می‌داد. جایزه فیروزه در سال‌های اخیر توانست چند هزار عضو جذب کند، گره گشایی از مشکلات آن‌ها کار سختی نیست و دولت می‌تواند از این گروه حمایت کند.

او یکی از دستاوردهای این جایزه را رفع مشکلات در مساله دریافت مجوز صنایع دستی برای فعالان این حوزه اعلام کرد و افزود: رفع مشکلات صدور مجوز نکته مهمی بود که ممکن شد. در نتیجه همکاری معاونت فرهنگی در روزهای گذشته سه مجوز صادر شد. همچنین اقداماتی برای نمایش آثار انجام شد و صنایع دستی در ماه‌های آینده می‌توانند به نمایش گذاشته شوند.

رفع مشکلات صدور مجوز نکته مهمی بود که ممکن شد. در نتیجه همکاری معاونت فرهنگی در روزهای گذشته سه مجوز صادر شد

جانعلی‌پور با اشاره به حمایت مالی معاونت فرهنگی از صنایع دستی، افزود: توانستیم به فعالان تسهیلات ارایه دهیم و اگر ساز و کار بهتری فراهم شود کسب و کار می‌تواند مورد حمایت بهتر قرار بگیرد. در موضوع حمایت، «عروسک‌ها» مورد توجه بیشتر قرار گرفتند، زیرا آن‌ها دارای ابعاد تربیتی هستند و همچنین با سنت‌های بومی ارتباط دارند، به همین دلیل به موضوع عروسک جداگانه پرداخته شد. مجموعه شبکه عروسک‌سازان در مرحله تحقق متوقف ماند اما پر ظرفیت و قابل توجه است. شبکه‌سازی در دست اقدام است و این مجموعه را در سال‌های آینده خواهیم داشت.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی با اشاره به اینکه پایان جایزه فیروزه در ماه‌های آینده با تاخیر برگزار خواهد شد، گفت: بخش بین‌الملل این جایزه می‌تواند اقدامات قابل توجهی داشته باشد.

جایزه‌ای با توجه به کارهای مردمی در حوزه کتاب

جانعلی‌پور با اشاره به وقفه‌ای که پیش از این در رویداد پایتخت کتاب اتفاق افتاده بود، گفت: پایتخت کتاب ایران رویدادی برای انگیزه بخشی به نگاه مردم و فعالان مردمی است. برای اینکه مسئولان بتوانند با نگاه به ظرفیت‌های مردمی به مساله کتاب بپردازند. مردم گاهی کارهای کوچک و جزئی و از روی دلسوزی برای کتاب انجام می‌دهند که ارزشمند است.

«اوز» و «نیشابور» برای شرکت در پایتخت کتاب جهان نام نویسی کردند

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی با بیان اینکه در دوره‌های قبل دولت هم رویداد پایتخت کتاب برگزار می‌شد، گفت: از میان ۱۰۵ شهر ۱۲ شهر انتخاب شدند و توسط کارشناسان بازدید میدانی اتفاق افتاد و ظرفیت مردمی آن‌ها مورد توجه قرار گرفت که ناظر به ظرفیت آن‌ها روند پایتخت کتاب فراهم شد.

به گفته او شهرهای «اوز» (اوز شهری در جنوب استان فارس) و «نیشابور» از ایران برای شرکت در رویداد بین المللی پایتخت کتاب جهان نام نویسی کردند.

در این آیین از پوستر نهمین دوره جایزه فیروزه و پایتخت کتاب ایران رونمایی شد.

نظر شما