شناسهٔ خبر: 68159474 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه هفتم ماه صفر، روز بزرگداشت سلمان فارسی؛

چرا ساخت سریال «سلمان فارسی» مهم است؟

تهران- ایرنا- زندگانی سلمان فارسی با فراز و نشیب هایش، چنان جذاب بود که از سالها قبل، داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان کارکشته و مولف کشورمان را مجذوب خود کرده بود.

صاحب‌خبر -

ساخت سریال سلمان فارسی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. سریالی که مروج نگاه ملی و اسلامی در دوران گام دوم انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و جهانی بوده و می تواند تراز فرهنگی جمهوری اسلامی را به منصه ظهور برساند.
سریالی که با تلفیق ظرفیت های مطلوب جمهوری اسلامی مانند روحیه حق طلبی و حقیقت جویی ایرانیان و سابقه طولانی ارادت ایرانیان به امامان شیعه و جهان شمولی دین مبین اسلام در صدد معرفی الگویی از یک ایرانی مسلمان شیعی است.

عوامل هم اکنون در شاهرود حضور دارند و مشغول تصویربرداری سکانس های فصل ایران باستان هستند

سازمان صداوسیما با بیش از چهار دهه فعالیت هنرمندانه در عرصه نمایشی و با ساخت سریال های ماندگاری در این حوزه، در اوج بلوغ خود می بایست گام بلندتری بردارد که این گام با ساخت سریال سلمان فارسی برداشته شد.

شخصیت سلمان فارسی در تاریخ، واجد چنین ظرفیت هایی بود. یار ایرانی پیامبر اسلام که جایگاهی رفیع میان اصحاب کبار داشت و از یاران نزدیک امام علی(ع) محسوب می شد. روحیه حقیقت جویی اش، او را که روزبه و فرزند یکی از بزرگان جی اصفهان بود، شهر به شهر و دین به دین چرخاند تا با عبور از زرتشتیت، مسیحیت، یهودیت و مذاهب مانوی و مزدکی به ساحل آرامش اسلام برسد. مردی که در عمر طولانی خود هزاران کیلومتر را میان جی، دمشق، موصل، نصیبین و عموریه گذارند تا سرانجام در مدینه، پیامبر آخرالزمان را بیابد.

چرا ساخت سریال «سلمان فارسی» مهم است؟ نمایی از سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری

زندگانی سلمان فارسی با فراز و نشیب هایش، چنان جذاب بود که از سالها قبل، داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان کارکشته و مولف کشورمان را مجذوب خود کرده بود و همین تقارن باعث شد تا مقدمات ساخت این سریال ریخته شود. ساخته شدن این سریال با همه مشکلات و سختی های مسیر یکی از مسائل مهم در سازمان صداوسیما بود. بعد از پایان ساخت سریال مختارنامه اثر داوود میرباقری، حدود دو دهه فضای مناسبی هم برای سازمان صداوسیما و هم برای داوود میرباقری، به وجود نیامده بود تا با همتی عالی ساخت این سریال تراز آغاز شود.

نهایتاً فاز صفر، بزرگ ترین اثر نمایشی تاریخ سینما و تلویزیون ایران است که به سفارش سیما فیلم و توسط شرکت زلال فیلم به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه کنندگی حسین طاهری با برنامه ریزی دقیق آغاز شد. جمع بزرگی از کاربلدترین افراد حوزه نمایش در این گروه جمع شدند تا تحت نظارت و حمایت رسانه ملی، سریال سلمان فارسی را بسازند. استفاده از ظرفیت بالای کارگردان توانا، مولف و امتحان پس داده کشورمان، داوود میرباقری بعد از سال ها عدم فعالیت موثر در حوزه تاریخ اسلام و همین طور آزادسازی ظرفیت های تولیدی و پتانسیل های گوناگون در بخش های مختلف نیز از رویدادهای مثبتی بود که ساخت این سریال در پی داشت.

چرا ساخت سریال «سلمان فارسی» مهم است؟ نمایی از سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری

بازبینی از ده ها لوکیشن داخلی و خارجی انجام و ظرفیت سنجی های مختلفی ثبت شد. به منظور بهره گیری از ظرفیت های بومی در بخش پیش‌تولید، گروه کارگردانی با حضور در تمامی استانها از حدود ۲۰ هزار نفر عوامل تئاتری تست گرفته و ثبت اطلاعات شده که با شش هزار نفر از آنها گفت‌وگو انجام شد که همگی به مرور برای حضور در جلوی دوربین فراخوانده می‌شوند.

در پشت دوربین، تاکید تیم سازنده بر استفاده از ظرفیت های ایرانی بود. چنانچه ده ها گروه تولیدی با ترکیبی از تجربه افراد کارکشته و جوانانی مستعد با نگاهی دانش بنیان دور هم جمع شدند تا در ساخت این اثر مهم، سهیم باشند. ساخت و ساز دکورها و تجهیزات ماندگار و تلفیق آنها با به روزترین جلوه های ویژه بصری و کامپیوتری از دیگر ویژگی های از دیگر ویژگی های خاص این طرح بزرگ بوده و هست. حدود ۲۴ کارگاه تخصصی در شهرک غزالی برپا شد تا متخصص ترین افراد در حوزه های مختلف وارد میدان شوند.

چرا ساخت سریال «سلمان فارسی» مهم است؟ نمایی از سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری

علاوه بر بیشتر از هنرنمایی بیشتر از ۷۰۰ بازیگر سطح اول کشورمان بیشتر ۴۰ بازیگر از کشورهای یونان، مراکش، ارمنستان و تونس جلوی دوربین رفته و می روند که مرحوم هشام رستم تونسی یکی از آنها بود. نکته حائز اهمیت اینکه تمام بازیگران خارجی هنگام حضور در ایران و پس از بازی در سریال سلمان فارسی به سفیران فرهنگی کشورمان در زادگاه شان بدل می شوند.

علاوه بر این حضور بازیگران خارجی به عرضه راحت تر سریال در عرصه جهانی و نفوذ بیشتر در گروه هدف مخاطبان بین المللی کمک خواهد کرد. تاکید سازندگان سریال سلمان فارسی حضور در لوکیشن های داخلی است که تاکنون مناطق مختلفی لوکیشن سریال بوده اند از جمله کویر شهداد کرمان که نقطه آغاز ساخت سریال سلمان فارسی بود.

حدود ۲۴ کارگاه تخصصی در شهرک غزالی برپا شد تا متخصص ترین افراد در حوزه های مختلف وارد میدان شوند

کویر خیال انگیز شهداد در اواخر آذر ۱۳۹۸ شاهد ضبط اولین سکانس های سریال بود که حرکت کاروان سلمان را در دل کویر ثبت می کرد. لوکیشن دیگر، جزیره قشم بود که تاکنون دو بار کاروان سلمان فارسی به سمت خود کشانده است. منطقه سمنان و شاهرود از مهم ترین لوکیشن ها بوده و هست. بخش های عمده ای از کار در این منطقه که زادگاه داوود میرباقری است، انجام شده و می شود.

در جلفا نیز از ظرفیت کلیساهای منطقه مانند کلیسای سنت است پانوس و ساحل رود ارس بهره برده شد. از ظرفیت های متعدد سه شهرک سینمایی غزالی، نور و دفاع مقدس نیز استفاده شد که ترکیبی جالب بین دکورها و جلوه های ویژه کامپیوتری شکل گرفت. با همه مشکلات مختلف مانند کرونا و گرانی و ...سریال سلمان فارسی با برنامه ریزی دقیق مشغول ساخت است.

عوامل هم اکنون در شاهرود حضور دارند و مشغول تصویربرداری سکانس های فصل ایران باستان هستند. بنا به برنامه ریزی های انجام شده این سریال در سال ۱۴۰۵ آماده پخش می شود. تاکید و اتکا و اعتماد کارگردان و تهیه کننده و صداوسیما به ظرفیت های بومی از ویژگی های این سریال است که پشت صحنه آن به یک دانشگاه تمام عیار می ماند که در آن احترام متقابل، تعهد و تخصص حرف اول را می زند.

نظر شما