شناسهٔ خبر: 68158416 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

تهیه کننده «خجالت نکش۲» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

اغلب «فیلم‌های کمدی» امروزه ساختار درست و «ارزش هنری» ندارند/ بسیاری از فیلم‌ها صرفاً برای فروش ساختته می شوند!

سینماپرس: سیدامیر پروین حسینی تهیه کننده فیلم سینمایی «خجالت نکش۲» به کارگردانی رضا مقصودی که به تازگی اکرانش در سینماهای سراسر کشور آغاز شده در خصوص این فیلم و وضعیت کلی سینمای کمدی با سینماپرس به گفتگو نشست.

صاحب‌خبر -

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اخلاقتو خوب کن» و «من سالوادور نیستم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بدیهی است که مقوله مهم اقتصاد برای ما بسیار مهم است و ما تنها دفتری هستیم که هر فیلمی ساختیم ۲-۳ برابر سرمایه ساختش بازگشت مالی داشتیم! خوشبختانه آثار کمدی که ما آن را تولید کردیم هم توانسته مورد توجه منتقدان و خواص سینما واقع شود هم نظرات مثبت مردم را به سوی خود جلب کند و گاهی اوقات فیلم های ما مانند «خجالت نکش»، «زاپاس» و... در جشن انجمن منتقدان، جشنواره فیلم فجر و... کاندید و یا برنده دریافت جوایز مختلف نیز شده اند.

پروین حسینی سپس در پاسخ به این پرسش که آیا تب کمدی سازی در امروز سینمای ایران شما را بر آن داشت که ورژن دوم «خجالت نکش» را برای فروش بیشتر تولید کنید تصریح کرد: اغلب فیلم های کمدی امروزه ساختار درست و ارزش هنری ندارند!؛ بسیاری از این فیلم ها صرفاً برای فروش ساختته می شوند و زبان هنر و سینما را در خدمت به مفاهیم عمیق استفاده نمی کنند اما ما این گونه نیستیم و نگاهی که به سینمای کمدی داریم بسیار متفاوت است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: «خجالت نکش۲» کمدی شیرینی است که ممکن است در لحظاتی برای مخاطب دلهره آور و یا متأثرکننده نیز باشد و گاهی هم به وقایع فیلم بخندد. مخاطب در این فیلم برخلاف برخی کمدی های رایج امروز سینمای ایران از اول تا آخر فیلم دیالوگ هایی نمی شنود که بخواهد به هر قیمتی بخندد!

وی تأکید کرد: بحمدالله عملکرد ما و دفترمان کاملاً روشن است. ما شاید جزو اندک تولیدکنندگان آثار هنری باشیم که منتقدان سینما هم به سمت فیلم های مان گرایش داشته اند. این اتفاق نشان از آن دارد که استاندارد در تولیدات مان به شدت برایمان مهم است. من همیشه به عنوان یک تهیه کننده پیشنهادات زیادی از سوی سرمایه گذاران داشته اما چون فیلمنامه مناسب و خوب در اختیارم نبوده صرفاً برای کسب درآمد مبادرت به تولید اثر نکردم. ما روی فیلمنامه های مان به شدت حساس هستیم و سال ها برای آن ها زحمت می کشیم مثلاً برای همین فیلمنامه «خجالت نکش۲» سال ها زمان صرف شده و بارها این فیلم بازنویسی شده و بر اساس شرایط و نیازهای روز جامعه آپدیت شده است تا بتواند با مخاطب امروزی سینما ارتباط برقرار کند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «دره ستارگان» و «زخم زیتون» ادامه داد: «خجالت نکش۲» در عین شادی و شیرینی که لحظات خوشی را دارد حرف های مهمی در لایه های زیرینش برای مخاطب به همراه دارد. ما معتقدیم که مردم به این تکات توجه می کنند و به فکر می روند؛ از جمله نکاتی که ما در این فیلم به آن اشاره کردیم تأثیر منفی شبکه های اجتماعی در زندگی های امروز بوده که چطور خانواده ها را به هم می ریزد.

وی متذکر شد: ما به هر قیمتی حاضر نیستیم که مردم را برای تماشای اثرمان به سالن سینما بکشانیم؛ اصولاً «خجالت نکش۲» فیلم ۱۰۰ درصد تجاری نیست. این فیلم اثری شیرین و قابل دیده شدن است و به هیچ وجه نمی توان آن را با کمدی هایی که در این سال های اخیر اکران شده اند قابل قیاس دانست. این فیلم به آن فیلم ها هیچ ربطی ندارد و ما اطمینان داریم که مردم و منتقدان این تفاوت را احساس خواهند کرد.

پروین حسینی در پاسخ به این پرسش که شما تأکید دارید که به هر قیمتی حاضر نیستید که مردم را برای تماشای این فیلم به سالن های سینما بکشانید اما تبلیغی که برای فیلم با گرته برداری از روی عنوان فیلم مطرح و معروف «جدایی نادر از سیمین» انجام داده اید خلاف این مدعا را ثابت می کند گفت: خیر این گونه نیست؛ اصولاً مرسوم است که برای قسمت های دوم و سوم فیلم ها عناوین جدیدی را انتخاب می کنند و عنوان «جدایی قنبر از صنم» نیز بر این اساس انتخاب شده که در کل فیلم مفهوم آن نیز احساس می شود چرا که کل فیلم در مورد جدایی قنبر از صنم است!

این سینماگر افزود: کانسپت اصلی فیلم «خجالت نکش۲» مربوط به یک رمال اینترنتی است که از طریق اینستاگرام خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهد و همه فیلم حول جدایی زوج اصلی فیلم قرار می گیرد. تشابه عنوان این فیلم با یکی از فیلم های بزرگ سینمای ایران ادای می تواند به نوعی ادای احترام ما به آن اثر باشد؛ ضمن اینکه خود اسم «خجالت نکش» برای مخاطب عام سنگین تر است و بیش از فیلم آقای فرادی می تواند برای مردم برندی محبوب باشد و آن ها را به سینما بکشاند. به هر صورت این تئوری از نظر من رد است که اسم یک اثر بخواهد برای من مخاطب بیاورد.

پروین حسینی در خاتمه این گفتگو در خصوص دلیل عدم امکان خرید بلیت فیلمش در روزهای ابتدایی اکران توسط یکی از مهمترین و قدیمی ترین پایگاه های خرید بلیت سینما نیز عنوان کرد: بنده از این اتفاق به شدت غافلگیر شدم! من حتی نمی دانستم مالک این سایت کیست؟ آن ها سال ها کارشان را انجام می دادند و وقتی ما متوجه شدیم امکان خرید برای بلیت فیلم ما را نگذاشته اند با آن ها جلسه ای گذاشتیم و متوجه شدیم که سوءتفاهماتی در سطح بالاتر میان پلتفرم ها و این سامانه وجود دارد که خوشبختانه این سوءتفاهمات حل شد. اما در کل برای من اتفاق خوشایندی نبود و این کار اشتباه بود و روی فروش حتماً اثر سوء می گذارد. مردم عادت کردند سال ها از یک سامانه خرید کنند و وقتی مراجعه می کنند و می بینند لینک خراب است، پوستر نیست و نمی توانند خرید کنند فکر می کنند اصلاً فیلم در حال اکران نیست!

نظر شما