شناسهٔ خبر: 68158256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ درصد مجتمع‌های تجاری در مشهد مدیریت مصرف برق را رعایت کردند

مشهد-ایرنا- رییس اتاق اصناف مشهد گفت: ۱۰۰ درصد مجتمع‌های تجاری و پاساژهای این شهر مصوبه مدیریت مصرف برق پیرامون تعطیلی واحد صنفی از ساعت ۱۳ تا ۱۷ را رعایت کردند.

صاحب‌خبر -

هادی مخملی روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خراسان رضوی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار با اشاره به نقش رسانه در فرهنگ سازی مدیریت مصرف و آگاهی بخشی به افراد جامعه افزود: همزمان با افزایش گرما در این استان، دادگستری استان ابلاغیه‌ای مبنی بر تعطیلی فعالیت اصناف در ساعات مزبور را ارسال کرده است که بر طبق پایش به عمل آمده ۱۰۰ درصد مجتمع های تجاری مشهد به آن عمل کرده اند.

وی بیان کرد: بدین منظور بسیج همگانی در سطح بازارها بویژه مجتمع های تجاری و پاساژهای مشهد در راستای مدیریت مصرف برق و کمک به عبور از بحران کمبود و قطعی این انرژی بوجود آمد.

رییس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: طبق بررسی انجام شده از سوی بازرسان و ناظران بر اصناف، در مجموع ۵۰ درصد از واحدهای صنفی مشمول این مصوبه الگو را رعایت کردند که این رعایت در حوزه مجتمع‌های تجاری و پاساژها ۱۰۰ درصد بوده است.

وی اظهار کرد: البته بیشتر مقاومت اصناف در رعایت الگو الزام به خاموشی تابلوهای سر در مغازه‌ها بود که در واقع معرف آن واحد است، اما واحدهای صنفی در حوزه کاهش مصرف برق، تنظیم کولرها روی دور کند و خاموش کردن لامپ های اضافی همکاری خوبی داشته اند.

مخملی گفت: ساعت تعیین شده برای تعطیلی واحدهای صنفی در مدیریت مصرف برق، ساعت استراحت اغلب اصناف بوده و پاسخگویی به مشتریان در این ساعات به جز واحدهای صنفی خاصی مانند رستوران ها و فست فودی ها کمتر است.

وی افزود: الزام به تعطیلی اصناف در ساعات ۱۳ تا ۱۷ بعد ازظهر منجر به فرهنگ سازی در حوزه مدیریت مصرف برق برای صنوف نیز شده و در حال نهادینه شدن است و صنوف از این تعطیلی به دلیل حضور کمتر مشتریان متضرر نشده‌اند.

۱۰۰ درصد مجتمع‌های تجاری در مشهد مدیریت مصرف برق را رعایت کردند

نخستین کارگروه تخصصی فرش در اتاق اصناف ایران تصویب شد

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران از تشکیل نخستین کارگروه تخصصی فرش در این اتاق خبر داد و گفت: این کارگروه متشکل از روسای اتحادیه‌های فرش دستباف در استان ها خواهد بود و به صورت تخصصی مشکلات تولید و بازار فرش دستباف را پیگیری می‌کند.

مخملی افزود: کاهش صادرات فرش و همچنین وجود تقلب از جمله «بی‌گره بافی» و «رباط بافی» لطمه زیادی به بازار فرش دستباف زده است، دست اندرکاران در کمیسیون مزبور تلاش می‌کنند راهکاری برای حل مشکلات این صنعت پیدا کنند.

وی به دغدغه دیگر اصناف بویژه مشهد مبنی بر وجود اتباع بیگانه غیرمجاز در حوزه کسب و کار پرداخت و ادامه داد: این موضوع مشکلات زیادی در حوزه امنیت اجتماعی و امنیت اقتصادی کسبه بوجود آورده و روی اقتصاد و شرایط بازار نیز اثرگذار بوده است.

رییس اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: حضور اتباع بیگانه غیرمجاز و ورود غیرقانونی آنان به بازار بر افزایش اجاره بهای مغازه‌ها، افزایش اجاره واحدهای مسکونی، قاچاق کالا بویژه قاچاق فرش دستباف و ایجاد رقابت منفی در بازار اثرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح ویژه ممنوعیت بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز تاکنون بیش از پنج هزار واحد صنفی در مشهد بازرسی شده که تشکیل ۳۴۸ پرونده تعزیری و پلمب ۴۱ واحد متخلف را به همراه داشته است.

مخملی خاطر نشان کرد: برخی واحدهای صنفی به دلیل منابع شخصی، سودجویی و فرار از پرداخت حقوق و دستمزد واقعی به نیروی کار ایرانی، از نیروی کار افغانستانی غیرمجاز استفاده می کنند.

به گفته وی، واحدهای صنفی در شعاع سه کیلومتری حریم رضوی مجاز به استفاده از اتباع بیگانه فاقد پروانه کار یا دارای پروانه منقضی کار نیستند که با آنها برخورد قانونی می شود.

۱۰۰ درصد مجتمع‌های تجاری در مشهد مدیریت مصرف برق را رعایت کردند

عملیاتی شدن سه شهرک صنفی در مشهد

رییس اتاق اصناف مشهد به تصویب پنج شهرک صنفی در این شهر اشاره کرد و گفت: تاکنون سه شهرک صنفی شامل آجیل و خشکبار، آهن و پروفیل و جعبه سازان عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: دو شهرک صنفی دیگر شامل شهرک‌های پلاستیک و پوشاک است که اقدامات مربوط به تملک زمین آن انجام گرفته است.

مخملی گفت: شهرک‌های صنفی آورده زیادی از واحدها دارند، به طوری که علاوه بر تجمیع در این منطقه، ارزش افزوده بیشتری نصیب آنها شده و می‌توانند از معافیت ها و تسهیلات بیشتری بهره گیرند.

۲۹۳ هزار و ۱۰۴ واحد صنفی دارای پروانه کسب در بخشهای تولیدی، توزیعی، خدماتی، خدمات فنی زیر نظر ۲۶ اتاق اصناف و ۴۶۹ اتحادیه صنفی در خراسان رضوی فعالیت دارند.

نظر شما