شناسهٔ خبر: 68158138 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رئیس سازمان سینمایی:

سینمای پر از بحران تحویل گرفتیم، در آرامش تحویل می‌دهیم

محمد خزاعی تاکید کرد که سینمای پربحرانی را تحویل گرفته است و سینمای با آرامشی را تحویل می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس سازمان سینمایی در مراسم تقدیر از مدیران و کارکنان موسسه سینماشهر با اشاره به اینکه تغییر و تحول همیشه در جریان است، اظهار کرد: مدیرعامل موسسه سینما شهر انسانی کوشا، عمل‌گرا و با پشتکار است که در تمامی مناصب خود این مهم را نشان داده است. چه زمانی که در انجمن سینمای جوان ایران فعالیت می‌کرد و چه زمانی که مدیر عامل موسسه تصویر شهر بود.

خزاعی با بیان اینکه امروز اتفاقات بزرگی در سینما افتاده است که نمی‌توان فراموش کرد، عنوان کرد: توسعه زیرساخت‌ها از جمله مهم‌ترین اقداماتی بود که در سازمان سینمایی اتفاق افتاد؛ شاید با توسعه زیرساخت یاد سالن‌های سینما بیفتیم اما باید بدانیم که توسعه زیرساخت‌ها فقط محدود به سالن‌های سینما نمی‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان ریاستش بر سازمان سینمایی، تصریح کرد: یکی از اولین اقداماتی که زمان استقرار در سازمان سینمایی انجام دادیم این بود که تعداد سالن‌های ایران چقدر است، چه شهرهایی فاقد سالن سینما هستند، کدام یک از شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت سالن سینما ندارند و نقشه راه سازمان سینمایی کشور به چه شکل خواهد بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۲۲۰ سالن سینما وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: با این تفاسیر انتظار داریم که چرخه اقتصادی سینما خوب بچرخد، دعواهای اکران مرتفع شود و اختلاف‌ها برطرف اما تا زمانی که توسعه وجود نداشته باشد با این تعداد پایین سالن سینما نمی‌توانستیم موفق شویم.

خزاعی با بیان اینکه استاندارد جهانی سالن سینما به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن است، گفت: در حال حاضر با مجموع اقداماتی که انجام شد تعداد سالن‌های سینمای ایران به ۹۰۰ سالن نزدیک شده و تقریبا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک سالن وجود دارد که تا استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم.

وی بیان کرد: کشورهای همسایه که به این صورت صاحب صنعت سینما نیستند، افتخارات جهانی چندانی ندارند و تا این میزان در سینمای جهان مطرح نیستند، وضعیت توسعه زیرساخت‌های خیلی بهتر از ایران است.

این مقام مسئول ادامه داد: سال ۱۳۹۰ و ۱۴۰۱ به روسیه سفرهایی داشتم و متوجه شدم که بین این سال‌ها تعداد سالن‌های آن‌ها افزایش یافته و به ۳ هزار سالن رسیده است. ترکیه نیز همین گونه است اما تعداد سالن سینما در چین اصلا قابل مقایسه با ایران نیست.

خزاعی به سفر رئیس سازمان سینمایی روسیه به ایران اشاره کرد و گفت: طی این سفر برای آن‌ها این سوال ایجاد شده بود که چگونه ظرف مدت دو سال ۳۰۰ سالن به تعداد سالن‌های سینمای ایران اضافه شده است؛ در حقیقت این میزان سرعت توسعه برای آن‌ها جذاب بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور اظهار کرد: افزایش تعداد سالن‌های سینمای ایران به هزار سالن پیش‌بینی شده بود که در حال حاضر در آستانه ۹۰۰ سالن هستیم و اگر دولت ادامه پیدا می‌کرد، در سال آینده ۱۰۰۰ سالن به مردم تحویل داده می‌شد.

خزاعی با بیان اینکه وضعیت نمایش سالن‌های سینمای ایران خیلی استاندارد نبود و شیوه نمایش در سالن‌ها حتی ۲k هم نیست، خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان سینمایی این بود که سطح کیفی نمایش را ارتقا دهد؛ هاشم میرزاخانی، مدیرعامل موسسه سینما شهر طرحی ارائه کردند و مذاکراتی نیز انجام شد.

این مقام مسئول ادامه داد: مصوبه ارتقای سطح کیفی نمایش در سالن‌های کشور نیز پیشنهاد شد و قرار بود حداقل سطح کیفی نمایش با تغییر سرورها به ۲K برسد؛ اگر دولت سیزدهم به سال بعد می‌رسید این اتفاق ۱۰۰ درصد محقق می‌شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان افزایش تعداد مخاطبان بود، گفت: در برنامه چهار سال دولت سیزدهم (تا سال ۱۴۰۴) پیش‌بینی شده بود که تعداد مخاطبان به ۴۰ میلیون نفر برسد که با افزایش تعداد سالن‌ها و توسعه زیرساخت این اتفاق میسر می‌شد.

سینماکارت می‌تواند تحولی در اقتصاد سینما ایجاد کند

وی راه‌اندازی سامانه بلیت فروشی آی‌تیکت، سینما کارت و گیشه سیار را یکی دیگر از اقدامات مهم سینماشهر دانست و یادآور شد: در طرح سینماکارت تمامی کارمندان و بازنشستگان کشور از سینما کارت استفاده خواهند کرد و زیرساخت‌های آن فراهم شده و صرفا نیاز به پیگیری برای اجرا دارد و می‌تواند تحولی در اقتصاد سینما ایجاد کند.

رئیس سازمان سینمایی کشور اضافه کرد: در صورتی که طرح راه‌اندازی سینما کارت اجرایی می‌شد بالغ بر ۳ همت از درآمدها از سینما کارت بود؛ در کنار افزایش درآمد سینما، این اقدام جنبه فرهنگی نیز داشت و فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی در سبد حمایت دولت در سینما کارت قرار می‌گرفت.

خزاعی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله و اقدام در موسسه سینما شهر، شکستن انحصار قیمت‌ها بود که از این بابت بسیار خرسندیم. چرا که عده‌ای تجهیزات سینمایی را در انحصار خود گرفته بودند و همین موضوع قیمت‌ها را به شدت افزایش داده بود، موسسه سینماشهر با ورود به این موضوع قیمت‌ها را به شدت کاهش داد.

انحصارشکنی موسسه سینما شهر و کاهش قیمت‌ها

وی بیان کرد: موسسه سینما شهر موفق شد تا تمامی انحصار قیمت‌ها را شکست و تجهیز سالن سینما که پیش از این کم‌تر از ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان هزینه نداشت، با ۳۵ درصد قیمت در حال انجام است و یا سرورهایی که با انحصار قیمت گزافی داشتند با ۱۰۰ میلیون تومان ارائه می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به مقاومت‌ها و جریان‌سازی‌های کاذب انحصارگران یادآور شد: پیش از این نیز گفته‌ام که در سینمای ایران مافیا وجود دارد؛ به این معنا که گروه خاصی همیشه در تمامی حوزه‌های سینمایی مانند تولید، پخش، مجوزها و ... وجود دارد که انحصار همه چیز را در دست می‌گیرند اما موسسه سینما شهر با شکستن این انحصار کمک شایانی به سینمای ایران کرد.

رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: برخی از مناطق ایران آرزوی داشتن سالن سینما را داشتند؛ امروز شهرهای مختلف کشور دارای سالن سینما شده‌اند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

خزاعی ضمن تشکر از تک تک افرادی که در برهه سخت سینمای ایران، آن را یاری کرده‌اند، تاکید کرد: سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دوران پربحرانی برای سینمای ایران بود و در تاریخ ثبت شد؛ سال‌هایی که با کرونا، تعطیلی سینماها و اغتشاشات، هنرمندان به فکر تامین هزینه‌های زندگی خود بودند.

وی ادامه داد: شاید کسی در این هوای مه‌آلود متوجه وقایع نباشد اما بعدها در تاریخ ثبت می‌شود که چه کسانی تلاش کردند تا سینماها از بین نرود، زیرساخت‌ها توسعه یابد و رونق به سینماهای ایران بازگردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سینمای پربحرانی رو تحویل گرفتیم و الان در آرامش تحویل می‌دهیم، اضافه کرد: اگر دعواهای سیاسی از سینمای ایران کنار رود، سینما مسیر زیادی برای پیمودن دارد؛ سینمای ایران حقش این نیست و برای توسعه راه زیادی باید طی کند.

لازم به ذکر است در این مراسم هاشم میرزاخانی، مدیرعامل موسسه سینما شهر، حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، اصغر فارسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، علیرضا اسماعیلی، مدیر کل حوزه ریاست سازمان سینمایی، هادی منصوری (مدیر امور سینماها)، پارسا شیبانی (مدیر فنی و پشتیبانی)، امین اصلانزاده (مدیر مالی)، مهرزاد کاویانی (مدیر اداری و پشتیبانی)، علی صبوری (مدیر سامانه سمفا)، عباس احمدی نیا (مدیر سامانه آی تیکت) و محمد رضا پونکی (مسئول انفورماتیک) حضور داشتند.

نظر شما