شناسهٔ خبر: 68157980 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

جزییات آتش سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کارشناسان این سازمان مستقر در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا از شنیده شدن صدای چند انفجار در این نیروگاه هسته‌ای خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای در حساب کاربری این آژانس در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، اعلام کرد: کارشناسان ما مستقر در نیروگاه زاپروژیا اعلام کردند که شخصاً صدای چند انفجار را شنیده و برخاستن دود سیاه غلیظی از بخش شمالی این نیروگاه را مشاهده کرده‌اند.

در اطلاعیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمده است: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مقام‌های محلی روسیه، حمله یک پهپاد اوکراینی به یکی از برج‌های خنک‌کننده نیروگاه زاپروژیا علت شنیده شدن صدای انفجار و برخاستن دود سیاه از بخش شمالی این نیروگاه بوده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: هیچ گزارشی از سوی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تاثیر این حمله بر ایمنی هسته‌ای نیروگاه زاپروژیا دریافت نشده است.

یک مقام به خبرگزاری روسی «تاس»، گفت: «در پی حملات نیرو‌های مسلح اوکراین، برای اولین‌بار زیرساخت‌های نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا صدمه جدی دیده است.»

طبق گفته این مقام، نیرو‌های مسلح اوکراین با استفاده از پهپاد‌های انتحاری این نیروگاه را هدف قرار داده‌اند.

وی افزود: «سیستم‌های خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پس از بمباران نیرو‌های اوکراینی آتش گرفت. هر شش واحد نیروگاه این تاسیسات هسته‌ای، در حالت خاموشی سرد هستند و خطر انفجار بخار وجود ندارد و سطح تشعشعات طبیعی است.»

مدیریت این نیروگاه هم تاکید کرد، هیچ‌یک از کارکنان در نتیجه این حمله اوکراین آسیب ندیده‌اند.

نیروگاه زاپروژیا در حال حاضر از کنترل اوکراین خارج شده و تحت کنترل نیرو‌های روسی قرار دارد.

<div id="video-display-embed-code_2566580" ><script type="text/JavaScript" src="https://defapress.ir/fa/news/play/embed/684186/2566580?width=400&height=300"></script></div>

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا و یکی‌از ۱۰ نیروگاه بزرگ جهان است.

این نیروگاه در جنوب‌شرقی اوکراین در نزدیکی شهر انرهودار، در سواحل کاخوفکا رود دنیپر واقع شده است.

از طرفی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، تصاویری از آتش‌سوزی در این نیروگاه را منتشر کرد، اما اشاره‌ای نکرد که آتش‌سوزی پس از حمله نیرو‌های مسلح این کشور آغاز شده است.

وی همچنین در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «از (شهرستان) نیکوپل مشاهده شده است که اشغالگران روس آتش‌سوزی در قلمرو نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ایجاد کرده‌اند».

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه افزود: «از اولین روز تصرف نیروگاه زاپروژیا، نیرو‌های روسی از آن برای باج‌گیری از اوکراین، تمام اروپا و جهان استفاده کرده‌اند.»

به گزارش اوکرین‌فرم، «یوهن یوتوشنکو»، رئیس اداره نظامی منطقه نیکوپل، در اظهاراتی گفت: «این مرکز (نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا) در حال حاضر به فعالیت عادی خود ادامه داده است.»

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما