شناسهٔ خبر: 68156004 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

راهکارهای مراقبت از کودکان در پیاده‌روی اربعین

با توجه به اینکه بسیاری از والدین همراه با کودکان و نوزادان خود به سفر اربعین مشرف می‌شوند، باید به حفظ سلامت کودکان و نوزادان توجه ویژه‌ای داشته باشند، به علائم بیماری کودک خود توجه و در صورت مشاهده علائم، کودک را به واحد یا پایگاه ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی منتقل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سفر اربعین رعایت نکات بهداشت عمومی و اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد تا خطر انتقال بیماری به کودکان پنج ساله و کمتر به حداقل برسد، کودکان و خردسالان در برابر ریزگردها نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیرتر هستند، بنابراین باید از آن‌ها بیشتر مراقبت کرد.

خانواده‌ها باید قبل از سفر از واکسیناسیون کودکان خود مطمئن شوند و در طول سفر برای کودکان از کلاه و کرم ضدآفتاب استفاده کنند، زیرا پوست آن‌ها بسیار حساس است و قبل از دادن آب و مواد غذایی به کودک، باید از سالم بودن آن مطمئن شد.

والدین باید در طول سفر کودک خود را در محل امن و دور از حادثه قرار دهند و هر چند ساعت، به کودک استراحت دهند، همچنین خانواده باید در طول سفر، به علائم بیماری در کودک توجه کند و در صورت مشاهده علائم، کودک را به واحد یا پایگاه ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی منتقل کنند.

مادر دارای کودک شیرخوار باید به اندازه کافی مایعات بنوشد و تغذیه مناسب داشته باشد، همچنین شماره تماس مشاوران شیردهی را همراه داشته یا امکان دسترسی به فضای مجازی داشته باشد و در صورت وجود مشکل در شیردهی، با آنها در تماس باشد.

خانواده باید در طول سفر از قرار دادن کودک در معرض تشعشعات و دود سیگار، مواجه شدن کودک با افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و عفونی، محیط‌های آلوده و غیربهداشتی، گزش حشرات و جانوران موذی جلوگیری کند.

همچنین باید یک ساک دستی شامل لباس اضافه و مناسب فصل، پوشک و وسایل مورد نیاز تعویض آن، تنقلات مورد علاقه، داروها و مکمل‌ها و اسباب بازی برای کودک خود در سفر همراه داشته باشد؛ مکمل‌های دارویی کودک باید دور از گرما و نور باشند و همچنین لازم است کودکان واکسن‌های ضروری و ایمن را دریافت کنند.

علائم خطر عفونت تنفسی مانند سرفه، تنفس تند یا تو کشیده شدن قفسه سینه، بالا بودن دمای بدن، بی‌قراری و علائم خطر اسهال مانند خروج آبکی مدفوع، بی‌حالی، فرو رفتگی چشم‌ها، نداشتن توانایی نوشیدن، بی‌قراری، دل درد و دلپیچه، تورم شکم هستند.

علائم خطر عفونت گوش مانند درد گوش، خروج ترشحات چرکی از گوش، علائم خطر گزش حشرات و جانوران موذی مانند درد و سوزش محل گزش، بی‌قراری، خارش موضعی یا خارش عمومی بدن، تنگی نفس، متورم شدن و قرمز شدن چشم‌ها و صورت و اندام‌ها و علائم خطر مسمومیت غذایی مانند اسهال، استفراغ و دردهای شکمی باید مورد توجه قرار بگیرند.

نظر شما