شناسهٔ خبر: 68155794 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

از نخستین خودروهای برقی کرمان رونمایی شد

با حضور استاندار و شهردار کرمان، از نخستین سری خودروهای برقی در شهر کرمان رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در این مراسم با تقدیر از تلاش‌ های صورت گرفته در بهبود حمل و نقل عمومی، با اشاره به تأثیر مثبت این اقدامات بر رضایتمندی شهروندان، گفت: اضافه شدن ۱۰۰ دستگاه خودرو برقی به ناوگان حمل و نقل شهر به معنای کاهش ۱۰۰ دستگاه خودرو با سوخت بنزینی است و این یک اقدام بزرگ به شمار می‌ آید.

وی بر ضرورت تنوع در حمل و نقل شهری تأکید و بیان کرد: برای حمایت از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌ کنند، باید امتیازاتی در نظر گرفته شود و زیرساخت‌ های لازم فراهم گردد. همچنین، دستگاه‌ های اجرایی باید همکاری لازم را با این افراد داشته باشند، تا این تحولات به یک سنت پایدار تبدیل شود.

استاندار کرمان، انتقال به سمت خودروهای برقی را یک ضرورت قطعی دانست و افزود: مشکلات سوختی کنونی و آلودگی‌ های ناشی از استفاده از سوخت‌ های فسیلی، نیاز به تغییر و تحول در این حوزه را ضروری می‌ سازد. حمایت از بخش حمل و نقل عمومی که به این سمت حرکت می‌کند، از اولویت‌ های ما خواهد بود.

فداکار در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از خودروهای برقی نه تنها یک نعمت بزرگ محسوب می‌ شود، بلکه می‌ تواند به آینده‌ ای روشن‌ تر برای شهر و تغییر نگرش مردم نسبت به آن منجر شود.

محسن تویسرکانی، شهردار کرمان نیز در این مراسم گفت: تحول در حوزه ناوگان عمومی یکی از الزامات تحول شهری است. هرچه ناوگان عمومی پویاتر باشد، ترافیک و سرمایه‌ گذاری در شهر نیز بهبود خواهد یافت.

وی همچنین بر اهمیت استفاده از تاکسی‌ های برقی به لحاظ زیست‌ محیطی تأکید و تصریح کرد: با تعاملات خوب با شرکت‌ های خودروساز، تسهیلاتی برای رانندگان تاکسی فراهم شده است؛ تا به استفاده از تاکسی‌ های برقی تشویق شوند.

شهردار کرمان با اشاره به آماده بودن صد دستگاه تاکسی برقی برای واگذاری، بیان کرد: این تاکسی‌ ها نیاز به ایستگاه‌ های شارژ دارند که شهرداری زمین‌های لازم را در اختیار قرار می‌دهد.

تویسرکانی؛ همچنین به ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه اشاره کرد و بر لزوم حمایت از این تحولات تأکید و عنوان کرد: با رونمایی از این تاکسی‌های برقی، امید می‌رود که تغییرات مثبت و قابل توجهی در حوزه حمل و نقل عمومی کرمان ایجاد شود و به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.

از نخستین خودروهای برقی کرمان رونمایی شد

حامد صفری، مدیر عامل شرکت «کریمان‌ موتور» نیز، با اشاره به همکاری این شرکت در زمینۀ نوسازی خودروهای شهر کرمان طی سال‌های اخیر، بیان کرد: در نوسازی ۴۰۰ دستگاه تاکسی همکاری داشتیم؛ همچنین در خرید ۵۰۰ دستگاه کامیون توانستیم به دهیاری‌ ها و شهرداری‌ های استان کمک کنیم؛ علاوه بر این، با وجود تحریم‌ ها در زمینۀ خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس برای شهر کرمان همکاری داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز، شرکت «کریمان‌ موتور» در زمینۀ خودروی برقی فعالیت دارد و به‌ عنوان زیرمجموعه شرکت «چانگان» فعالیت داریم.

مدیر عامل شرکت کریمان موتور، افزود: این خودروی برقی که امروز رونمایی می‌ شود، ۴۶۰ کیلومتر مسافت می‌ پیماید و گارانتی شش‌ ساله و ۶۰۰ هزار کیلومتر دارد؛ سعی کردیم خودروی ارزان‌ قیمت و باکیفیت به شهرمان بیاوریم.

صفری بیان کرد: در حال حاضر، ۳۵ درصد خودروهایی که در چین تردد می‌ کنند، برقی هستند، که چند مزیت از جمله عدم استفاده از سوخت‌ های فسیلی و کاهش آلایندگی دارد.

وی، با بیان اینکه تا سال ینده، تولید خودروهای برقی را به ۲۵ هزار دستگاه می‌ رسانیم، تصریح کرد: برای اولین‌ بار توانستیم قرارداد تولید یک خودروی ژاپنی را ببندیم و تا یکماه آینده ۲۰۰ دستگاه خودروی ژاپنی وارد استان کرمان می‌ شود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در شورا بر آن تأکید داریم، حمل‌ و نقل آسان، ایمن و مطمئن است، بیان داشت: در ارتباط با تاکسی‌ های برقی جلسات متعددی برگزار شد و از همه کسانی که در این کار همت کردند، به‌ ویژه شهردار محترم که باعث و بانی این مهم بودند و نیز از بانک‌ ها و شرکت خودروسازی که فرآیند را تسهیل کردند، تشکر می‌ کنم.

منصور ایرانمنش، ابراز کرد: در سال ۱۳۹۰ مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی بودم؛ متأسفانه در یک دهه گذشته نه‌ تنها پیشرفتی در این زمینه نداشتیم، بلکه عقب‌ گرد هم داشتیم.

وی تصریح کرد: اتوبوس‌ های فعال سازمان اتوبوسرانی شهرداری کرمان در سال ۱۳۹۰ بالای ۲۰۰ دستگاه بود، اما الآن کمتر از ۱۰۰ دستگاه است، که جای تأسف دارد و باید بخشی از این عقب‌ماندگی را در حوزۀ تاکسی جبران کنیم.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه دنیا به سمتی می‌ رود که تاکسی‌ های با سوخت فسیلی را به تاکسی‌های هیبریدی تبدیل کند، اذعان داشت: در حال حاضر که زمینه‌ ای فراهم شده و دولت حمایت می‌ کند، خوشبختانه شهر کرمان جزو شهرهای پیشگام کشور در این حوزه است و امیدوارم خدا توفیق دهد این روند را ادامه دهیم.

نظر شما