شناسهٔ خبر: 68155417 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید سالانه ۲۵میلیون اصله نهال مثمر پیوندی در کشور

کرج - ایرنا - معاون تحقیقات نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سالانه ۲۵ میلیون اصله نهال درختان میوه به صورت پیوندی در کشور تولید می شود.

صاحب‌خبر -

«عبدالرضا کاوند» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: روش پیوند غالب برای نهال این درختان به صورت پیوند خواب است که از نیمه مرداد ماه شروع و تا اواسط مهرماه بسته به شرایط اقلیمی کشور زمان بر است .

وی بیان کرد: بخشی از نهال درختان میوه به صورت پیوند بهاره نیز از اوایل خرداد ماه تولید می شود و بخشی از پیوند نیز به صورت پیوند شاخه است.

معاون تحقیقات نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: ۸۵ درصد نهال های درختان میوه به صورت پیوند خواب تولید می شود.

وی افزود: خوشبختانه با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و اقدامات موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زیر ساخت های خوبی در کشور به عنوان باغ مادری برای تهیه و تامین پیوندک سالم و اصیل ارقام تجاری ایجاد شده است.

کاوند یادآورشد: این ارقام تجاری هستند که توسط محققان و کارشناسان ذیربط معرفی شده و برای احداث باغ در شرایط کم آبی ، شوری، خشکی و سایر مخاطرات زیستی با پایه های مناسب بکار می روند.

وی گفت: امروز کشور به لحاظ پایه های درختان فرصت های خوبی دارد و از پایه های به روز دنیا برخوردار است بطوریکه تمام استان های کشور ظرفیت تولید نهال را دارند و نهالستان های مجوز دار داشته که به تولید درختان میوه می پردازند .

معاون تحقیقات نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذرو نهال اضافه کرد: نهال ها بسته به شرایط اقلیمی گونه ها و ارقام خاص آنها در اختیار جامعه مصرف کننده قرار می گیرند.

کاوند گفت: این نهالستان ها تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و با کمک و همراهی کمیته های فنی نهال که در سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور مستقر هستند به تولید نهال درختان میوه می پردازند.

وی اظهار کرد: در این نهالستان ها نهال همه گروه های محصولی از جمله دانه دار، هسته دار، دانه ریز، گرمسیری، نیمه گرمسیری و خشکبار و همچنین برخی گیاهان دارویی مثل گل محمدی و عناب به میزان کافی و حتی بیش از نیاز کشور تولید و تکثیر می شود.
معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تاکید کرد: صاحبان نهالستان ها برای تهیه و تامین پیوندک به باغ های مادری دارای مجوز و تحت نظارت مراجعه نمایند تا امکان تولید نهال گواهی شده را برای عرضه در داخل یا صادرات نهال فراهم کنند.

نظر شما