شناسهٔ خبر: 68154917 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وجود ١٣ هزار پرونده حقوقی برای تعاونی‌های مسکن/ تورم مسکن از ۴٢ درصد عبور کرد

معاون اتاق تعاون ایران گفت: در حال حاضر تعاونی‌های مسکن حدود ١٣ هزار پرونده حقوقی دارند و مدعی نیستیم در این بخش کاملا موفق بودیم اما ١ میلیون مسکن مهر از سوی تعاونی‌ها ساخته شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی مطیع‌جهانی با اشاره به تورم مسکن و افزایش سهم آن در سبد خانوار اظهار داشت: براساس آخرین گزارش‌های رسمی منتشر شده، نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن ۴٢.١ درصد است که در سبد خانوار بالاترین نرخ تورم را دارد، همچنین این عدد در شامخ به ۴۵ درصد می رسد که عددی بسیار نامناسب محسوب می‌شود.

وی با بیان این اعداد و ارقام هم به لحاظ تولید در کشور می‌تواند زمینه پیشرفت باشد و هم تعدادی نامناسبی برای اقتصاد هستند، ادامه داد:  وقتی درباره وضعیت بخش مسکن با توجه به تعداد شامخ از فعالان صنعت ساختمان می‌پرسیم، علت این وضعیت نامناسب را اعمال تصمیمات لحظه‌ای و سیاست‌گذاری‌های به یکباره در تولید می‌دانند که منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود و البته از دیگر مشکلات این است که فعالان در این صنعت با مشکل تامین مالی مواجه هستند و همچنین بی ثباتی ارز و قیمت ها در بخش ساختمان بسیار موثر هستند.

معاون اتاق تعاون ایران گفت: در حال حاضر ۴٠ درصد گردش مالی کشور در بخش ساختمان است و این نشان دهنده این صنعت در کشور است و امروز بالاترین نرخ اشتغال را در صنعت ساختمان داریمو کمتر پیش می‌آید که نرخ بیکاری در این بخش افزایش پیدا کند. 

مطیع‌جهانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ساختمان در ماه آینده افزود: بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ساختمان با حضور ۶٧٠ شرکت داخلی و خارجی از جمله شرکت‌هایی از آلمان، ایتالیا، چین، کره جنوبی و سنگاپور برگزار می‌شود.

وی گفت: هر چند در شرایط تحریمی قرار داریم اما به فضایی از تولید مصالح ساختمانی رسیدیم که رقیب کشورهای پیشتاز در این حوزه شده‌ایم و در این نمایشگاه حضور شرکت‌ها با تولیدات کم کیفیت ممنوع شده‌ و اجازه ورود را ندارند. 

مطیع جهانی با بیان اینکه دو میلیون مسکن مهر از سوی تعاونی‌ها ساخته شده، اظهار داشت: طبق توافق با وزارت راه و شهرسازی قرار بر این شد که ٢٠٠ هزار واحد مسکن نهضت ملی توسط تعاون ایران ساخته شود که ۴٣ هزار واحد را تحویل دادیم و برای ٣٠٠ هزار واحد هم مصالح ساختمانی مورد نیاز را تامین کرده‌ایم.

معاون اتاق تعاون ایران با اشاره به تعداد تعاونی‌های مسکن ساز موجود در کشور ادامه داد: تعاونی‌های مسکن براساس نیاز سازمان‌ها و مردم تشکیل می‌شوند و حدود ۴ هزار تعاونی مسکن داریم که تمام این تعاونی‌ها بعد از پایان قرارداد باید منحل شوند.

وی در پاسخ به سوال ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر تعاونی‌های مسکن چه میزان پروند حقوقی دارند و چرا مشکل مسکن مهر باقیمانده به دلیل مشکلات حقوقی تعاونی‌ها پس از گذشت چند سال حل و فصل نمی‌شود، گفت: در حال حاضر تعاونی‌های مسکن حدود ١٣ هزار پرونده حقوقی دارند و مدعی نیستیم در  این بخش کاملا موفق بودیم اما ١ میلیون مسکن مهر از سوی تعاونی‌ها ساخته شد و مشکلات پیش آمده هم براساس تصمیماتی بوده در سایر وزارتخانه ها گرفته شده و به سیاست‌های عمران با تعاونی ها برمی‌گردد که همکاری لازم صورت نگرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما