شناسهٔ خبر: 68154901 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

جزئیات خواندنی از مراسم اختتامیه المپیک ۲۰۲۴؛ از رقص آکروبات‌ها تا موتورسواری تام کروز و پیغامی برای صلح/ در پاریس، زنان جای مردان را گرفتند! +تصاویر

مراسم اختتامیه پاریس ۲۰۲۴ با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد و با پیامی برای صلح و دوستی و آزادی به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ هم تمام شد؛ با تمام جنجال‌های مراسم افتتاحیه، اشک‌ها و لبخندهای ورزشکاران، شور و حال تماشاگران، هجوم سلبریتی‌ها از سراسر دنیا، جدال‌ها بر سر جنسیت برخی از ورزشکاران، اعتراضات به نحوه میزبانی پاریسی‌ها، و حواشی جذاب و تماشایی و پر از احساس.

مراسم اختتامیه پرشور برگزار شد. رقصنده‌ها و آکروبات‌ها از سقف استادیوم دوفرانس پایین آمدند و وارد حلقه‌های غول‌پیکر المپیک شدند. آلن روش، نوازنده سوئیسی، آواز آپولو را در حالیکه در هوا شناور بود و پیانو می‌نواخت اجرا ‌کرد. خواننده فرانسوی ایزو اجرای نفس‌گیر My Way را ارائه کرد که به روابط فرانسه و ایالات متحده اشاره دارد.

پاریس با پیامی در مورد اهمیت حفاظت از روح بازی‌ها در جهانی نامشخص و پر از درگیری، از المپیک خود خداحافظی کرد. المپیکی که پر از سنت‌شکنی بود، پر از نوآوری، مدرنیته، جنجال و حواشی. المپیکی که رکورد فروش بلیت و آمار تماشای تلویزیون را شکست و حتی شاهد بیشترین پیشنهاد ازدواج در میان ورزشکاران بود.

مراسم اختتامیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

تام کروز هنرپیشه مشهور، ستاره ماموریت غیرممکن، با طناب از روی سقف استادیوم به میانه میدان پرید و با موتورسیکلت پرچم المپیک را با خود برد تا لحنی هالیوودی به مراسم ببخشد و آن را به کارن باس، شهردار لس‌آنجلس، بدهد و به همه یادآوری کند که میزبان بعدی المپیک، آمریکاست. باس که اولین شهردار زن سیاهپوستی است که پرچم المپیک را دریافت می‌کند پیش از آغاز مراسم گفته بود: «پاریس توقعات را بسیار بالا برده اما شهر من به خوبی از عهده میزبانی برمی‌آید.»

پاریس به دنبال دمیدن روح تازه‌ای به بزرگترین رویداد ورزشی جهان برای جذب مخاطبان جوان‌تر و الهام بخشیدن به شهرهای بیشتری برای درخواست میزبانی بازی‌ها بود. پاریس ورزش را از استادیوم خارج کرد و آن را به قلب شهر آورد تا المپیک توکیو که به دلیل پخش ویروس کرونا عمدتا بدون تماشاگر برگزار شد، جبران شود.

تام کروز در مراسم اختتامیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

تام کروز در مراسم اختتامیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

تام کروز در مراسم اختتامیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

برای نشان دادن برابری زنان در ورزش، مدال‌های ماراتن زنان در مراسم اختتامیه اهدا شد. سیفان حسن از هلند طلا گرفت و هزاران ورزشکار او را تشویق می‌کردند. تجلیل از ماراتن زنان در مراسم اختتامیه بی‌سابقه بود و مسیر راهپیمایی انقلابی فرانسه در سال ۱۷۸۹ به رهبری زنان از پاریس به ورسای برای رساندن پیام نارضایتی خود به پادشاه، را تداعی می‌کرد.

مراسم اختتامیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

برخی از اعضای تیم خلاقیت مراسم، از جمله کارگردان جولی، به دلیل تهدیدهایی که پس از مراسم افتتاحیه دریافت کردند، تحت حفاظت ویژه قرار گرفتند. مراسم افتتاحیه با هنرنمایی سلن دیون مورد استقبال فرانسوی‌ها قرار گرفته بود و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که ۸۶ درصد از فرانسوی‌ها آن را دوست داشتند. اما نمایش‌های LGBTQ و طنز فرانسوی‌ به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. دونالد ترامپ و اسقف‌های فرانسوی از جمله کسانی بودند که از برخی از بخش‌های جشن آزرده‌خاطر شدند. برخی این مراسم را بی‌احترامی به مسیحیت دانستند و باعث شدند تا کمیته بین‌المللی المپیک عذرخواهی کند.

مراسم اختتامیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در مراسم اختتامیه از اهمیت ورزش که صلح را در زمان درگیری به ارمغان می‌آورد، صحبت کرد و با تشویق بی‌امان حضار روبرو شد. او گفت که ورزشکاران نشان دادند که «ما انسان‌ها چه عظمتی داریم». و افزود: «در تمام این مدت در دهکده المپیک زیر یک سقف با هم با آرامش زندگی کردید، همدیگر را در آغوش کشیدید، به هم احترام گذاشتید، حتی اگر کشورهایتان با هم در جنگ و نزاع بودند، شما فرهنگ صلح را ایجاد کردید.  و این الهام‌بخش همه ما و میلیاردها نفر در سرتاسر جهان شد. از شما متشکرم که ما را وادار به رویاپردازی کردید. متشکرم که ما را به این باور رساندید که می‌شود دنیای بهتری داشت. ما می‌دانیم که بازی‌های المپیک نمی‌تواند صلح ایجاد کند. اما بازی‌های المپیک می‌تواند فرهنگ صلح را ایجاد کند و الهام‌بخش جهان باشد. به همین دلیل است که من از همه کسانی که در روح المپیک سهیم هستند می‌خواهم: اجازه دهید هر روز با این فرهنگ صلح زندگی کنیم.»

ورزش و صلح؛ شاید بزرگترین پیام المپیک همین باشد. اتحاد، برابری، انسانیت، فارغ از نژاد و رنگ و ملیت.

بیشتر بخوانید:

توماس باخ

نظر شما