شناسهٔ خبر: 68154394 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

ماجرای سه برادر شهید را در "اورکت" بخوانید

حوزه/ اورکت با تمام چالش‌ها سختی‌هایی که در نوشتن داشت. قصه زندگی سه برادر فوق العاده را تعریف میکند. سرگذشت زندگی سرداران شهید علی آقا اربابی از که در لشکر ۱۴ امام حسین و لشکر نجف حضور داشتند. شهید علی محمد اربابی که رئیس ستاد لشکر نجف بودن در سن ۲۱ سالگی و شهید علی اصغر اربابی که در لشکر ۱۴ امام حسین بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، سرکار خانم عاطفه سادات موسوی، نویسنده کتاب اورکت طی گفت و گویی به بیان نکاتی پیرامون این کتاب پرداخت که تقدیم می شود:

- چه شد که کتاب اورکت را نوشتید؟ انگیزه شما از تالیف این کتاب چی بود؟

نوشتن را از کودکی دوست داشتم. ولی خب هیچ وقت فکر نمیکردم که روزی نویسنده بشوم. چند سال قبل از اورکت یک تجربه ناتمام در زمینه فیلم‌نامه نویسی داشتم. تجربه تلخی برای من بود. طوری که مسیر زندگی ام را از نوشتن تغییر دادم. اما درست لحظه‌ای که توی یکسری مشکلات قرار گرفته بودم و از خدا و حضرت معصومه کمک می‌طلبیدم، تماسی با من گرفته شد که مسیر زندگی مرا تغییر داد.

حقیقتش قبل از اورکت احساس خاص یا ارادت خاصی نسبت به شهدا نداشتم. با اینکه پسرعموی خودم شهید مدافع حرم هست. همیشه یک سوال در ذهنم بی جواب بود؛ اینکه چطور میشه یک نفر حاضر به فدا کردن جانش می شود.

این سوال همیشه گوشه ذهنم بود. روز اولی که برای بنده خاطرات تایپ شده سه شهید رو آوردند، من هیچ قولی برای نوشتن ندادم فقط گفتم که مطالعه میکنم. همین مطالعه خاطرات جوری شد که من چند روز شب و روز فقط برگه های خاطرات در دستانم بود. بعد از تمام شدن خاطرات خواستم بر سر مزار شهدا و خانواده شون حاضر بشوم. خیلی زود تصمیماتی گرفته شد و ما راهی آران و بیدگل شدیم. در مسیر حرکت اول قرار بود خانواده را ببینیم. من تا آن لحظه هم همچنان احساس خاصی نسبت به این شهدا متاسفانه نداشتم. یک لحظه در دلم هر سه را مخاطب قرار داده و از آنان خواستم اگر واقعا قدرت دارند اول برویم سر مزارشون، صبح خیلی زود بود.

- اورکت درباره چه شخصیت‌هایی است؟ کمی درباره آن توضیح دهید.

اورکت با تمام چالش‌ها سختی‌هایی که در نوشتن داشت. قصه زندگی سه برادر فوق العاده را تعریف میکند. سرگذشت زندگی سرداران شهید علی آقا اربابی از که در لشکر ۱۴ امام حسین و لشکر نجف حضور داشتند. شهید علی محمد اربابی که رئیس ستاد لشکر نجف بودن در سن ۲۱ سالگی و شهید علی اصغر اربابی که در لشکر ۱۴ امام حسین بودند. همیشه گفتم باز هم میگم سرداران شهید اربابی مثل که نه خود فرشته هستند. آسمانی آسمانی زندگی کردند. وقتی پدر و مادرشان قسم میخورند که هیچ وقت هیچ وقت عصبانیتی از علی‌محمد ندیدند یا وقتی همسر علی آقا با گریه برای من تعریف کردند که آنقدر با علی آقا خوب زندگی کردم که همه فکر می‌کردند مشکل داریم. یا علی اصغر که دوستانش هنوز که هنوز هست طعم دلچسب دوستی با او را زیر زبان دارند و منتظر شفاعتش در صحرای محشر هستند. همه این خاطرات ریز و درشت که مستند در کتاب آمده نشان از آسمانی بودن‌شان هست.

- منظورتان از رمان‌گونه‌ای بر بال واقعیت چیست؟ این کتاب رمان است یا روایت؟

اورکت شامل ۱۸ فصل هست که هر فصل به روش خاصی نوشته شده، یک فصل داستانی، یک فصل شبیه دلنوشته و واگویه های همسر شهید ، یک فصل شبیه به مستند و فصلی دیگر مجموعه خاطرات به هم پیوسته و...

اما کفه قصه‌گونه بودن آن سنگینی بیشتری دارد به همین خاطر نه اسم روایت میتوان بر آن گذاشت نه اسم رمان یا حتی مجموعه خاطره، به خاطر همین رمان‌گونه‌ای بر بال واقعیت آمد تا سعی کند یک توضیح و شرح ادبی به قالب کتاب بدهد.

- منظور از واقعیت افزوده که کنار جلد کتاب آمده چیست؟

کتاب اورکت هم در سوژه هم قالب و هم محتوا به نوبه خود خاص است. این خاص بودن در بارکدهایی که گوشه و کنار صفحات آمده بیشتر نمایان می‌شود.

کتاب حاصل مصاحبه با بیش از ۳۰۰ نفر است که ماحصل آن مصاحبات گلچین شده به صورت کلیپ‌های کوتاه چند دقیقه‌ای تدوین شده است و با اسکن بارکدها مخاطب کلیپ زنده مصاحبات رو مشاهده میکنه. این ویژگی هم مستند بودن خاطرات را می‌رساند هم خلاقیت و ویژگی خاصی به کتاب داده است که اورکت را با سایر کتابهای دفاع مقدسی متمایز میکند.

- کتاب را به کدام مقطع سنی توصیه می‌کنید؟ این کتاب چه مشکلات و چالش‌هایی از مخاطب را حل می‌کند؟

نثر و قلم کتاب برای مخاطب بزرگسال است اما مخاطبان نوجوانی هم بوده‌اند که از خواندن کتاب تاثیر مثبت خوبی دریافت کرده اند.

با توجه به اینکه شخصیت سه برادر به گونه‌ای بوده که با اقشار مختلف با افکار مختلف ارتباط سازنده داشتند، درس های زیادی میتوانم از گوشه گوشه زندگی این سه برادر گرفت.

- نکته پایانی‌ای اگر دارید بفرمایید.

نکته پایانی بنده این هست که خدارو شکر می‌کنم بابت این توفیق که دوستان شهیدی پیدا کردم که همیشه همیشه در هر لحظه‌ای که ازشون امداد و راهنمایی خواستم بنده را تنها نگذاشتند.

انتشارات بین‌المللی جمال، کتاب اورکت را در ۴۲۳ صفحه و به قیمت ۱۳۸ هزار تومان منتشر و روانه بازار کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما