شناسهٔ خبر: 68153496 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اسب‌ها می‌توانند برنامه و استراتژی داشته باشند!

هستی وفایی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اسب‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و استراتژی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اسب‌ها باهوش‌تر از آن چیزی هستند که پیش از این تصور می‌شد، زیرا مشاهده شده است که به سرعت با یک بازی مبتنی بر جایزه با قوانین متغیر سازگار می‌شوند.

به نقل از بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت(NTU) بیان کرده‌اند که از اینکه چگونه اسب‌ها به سرعت بازی را درک می‌کنند شگفت‌زده شده‌اند و این نظریه‌های قبلی مبنی بر اینکه مغز اسب‌ها فقط به محرک‌های فوری پاسخ می‌دهد و به اندازه کافی برای داشتن استراتژی پیچیده نیست، را زیر پا می‌گذارد.

به گفته محققان، یافته‌های جدید می‌تواند به برنامه‌های آموزشی بهتر برای اسب‌ها و بهبود رفاه آنها منجر شود.

در این مطالعه ۲۰ اسب حضور داشتند که ابتدا به دلیل لمس یک تکه کارت با بینی خود جایزه دریافت کردند. در مرحله دوم، یک «چراغ توقف» معرفی شد و قانون تغییر کرد به طوری که تنها در صورتی که چراغ خاموش بود، کارت را لمس می‌کردند، پاداش می‌گرفتند.

این چراغ رفتار اسب‌ها را تغییر نداد، زیرا مشاهده شد که آنها بدون توجه به وضعیت نور، کارت را لمس می‌کنند. البته تا زمانی که قوانین برای بار سوم تغییر کرد. در مرحله نهایی، محققان برای لمس کارت در حالی که چراغ توقف روشن بود، جریمه ۱۰ ثانیه‌ای تعیین کردند.

به گفته محققان، آنها یک تعدیل سریع در رفتار اسب‌ها را مشاهده کردند که نشان می‌داد آنها متوجه شده‌اند که اکنون اشتباه کردن هزینه‌ای دارد و همه آنها به سرعت یاد می‌گیرند که طبق قوانین بازی کنند تا از جریمه شدن جلوگیری کنند.

لوئیز ایوانز(Louise Evans)، محقق اصلی، می‌گوید: ما انتظار داشتیم که عملکرد اسبها در زمان معرفی جریمه بهبود یابد، اما از اینکه این بهبود فوری و قابل توجه بود، شگفت‌زده شدیم.

محققان بر این باورند که این واقعیت که اسب‌ها خیلی سریع سازگار شدند نشان می‌دهد که آنها قانون توقف چراغ را در تمام مدت درک می‌کردند، اما هیچ دلیلی برای پیروی از این قانون نداشتند، زیرا اشتباه کردن هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت.

دکتر کری ایجیچی(Carrie Ijichi)، محقق ارشد می‌گوید: این مطالعه که در مجله علمی کاربردی رفتار حیوانات منتشر شده است نشان می‌دهد که اسب‌ها از نظر شناختی بیشتر از آن چیزی هستند که به آنها اعتبار داده شده است.

او گفت: این به ما می‌آموزد که نباید در مورد هوش یا احساسات حیوانات بر اساس اینکه آیا آنها درست مثل ما «ساخته شده‌اند» یا خیر فرضیاتی بسازیم.

انتهای پیام

نظر شما