شناسهٔ خبر: 68152087 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ مطرح کرد

نبود صنایع تبدیلی در شهرستان و سودی که دلالان می‌برند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان دلالان محصولات کشاورزان را با پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری کرده ولی با بالاترین سود ممکن آن را به فروش می‌رسانند.

صاحب‌خبر -

حجت صفرنژاد در گفت و گو با ایسنا با اظهار تأسف از اینکه دلالان علیرغم اینکه حتی برای دقایقی در هوای گرم تابستان در برداشت محصولات زحمتی نکشیده‌اند و یا معنی خسارت‌هایی که به دلیل خاموشی چاه موتورها به کشاورز تحمیل می‌شود را نمی‌دانند اما دیده می‌شود که بیشترین سود را در این چرخه می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان دلالان محصولات کشاورزان را با پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری کرده ولی با بالاترین سود ممکن آن را به فروش می‌رسانند و عملاً تنها کسی که در این وسط متضرر می‌شود کشاورز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ با بیان اینکه امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران در منطقه شاهد راه‌اندازی صنایع تبدیلی در شهرستان باشیم، گفت: شهرستان کوهسرخ به رغم داشتن محصولات بسیار مطلوب و باکیفیت اما از داشتن صنایع تبدیلی محروم است.

وی نبود صنایع تبدیلی را یکی از بزرگترین مشکلات کشاورزان دانست و تصریح کرد: برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی در شهرستان نیازمند حضور سرمایه‌گذاران در شهرستان هستیم.

صفرنژاد خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل بالای شهرستان در تولید محصولات سبزی و صیفی و در راستای حمایت از تولیدکنندگان از سرمایه‌گذاران درخواست می‌شود نسبت به راه‌انداری صنایع مرتبط در شهرستان اقدام کنند.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ اظهار کرد: جهاد کشاورزی در کنار سرمایه‌گذاران، آمادگی همکاری و حمایت هم جانبه را در توسعه این بخش مهم کشاورزی دارد.

وی در ادامه از آغاز برداشت گوجه‌فرنگی از سطح ۴۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در مجموع از مزارع زیر کشت گوجه‌فرنگی این شهرستان امسال ۱۶هزار تن محصول برداشت شود.

صفرنژاد با بیان اینکه کشت گوجه‌فرنگی در شهرستان کوهسرخ یک نوع کشت بسیار مطلوب، به صرفه و اشتغال‌زا است، افزود: برداشت گوجه‌فرنگی در این شهرستان از اواسط مردادماه آغاز و تا مهرماه نیز ادامه دارد.

وی بیان کرد: گوجه‌فرنگی‌های برداشت شده از سطح مزارع شهرستان علاوه بر تأمین نیاز و مصرف داخلی شهرستان کوهسرخ، به شهرهای همجوار نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ همچنین از آغاز برداشت خیار از مزارع خبر داد و گفت: امسال ۲۵۰ هکتار از مزارع بخش کوهسرخ به کشت خیار بهاره اختصاص یافته است که با برداشت متوسط عملکرد ۲۰ تن در هکتار پیش بینی می‌شود ۵۰۰۰ تن محصول خیار از مزارع برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت خیار تا پایان شهریورماه ادامه دارد، افزود: کوهسرخ یکی از مناطق عمده کشت خیار در خراسان رضوی است.

صفرنژاد خاطرنشان کرد: خیار این منطقه به سبب اقلیم مناسب از نظر طعم، رنگ و کیفیت در استان خاص است و محصول تولیدی روانه بازارهای داخلی خراسان رضوی و سایر استان‌ها از جمله خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، تهران و سمنان می‌شود.

وی یکی از مشکلات کشاورزان در سال جاری و همزمان با فصل برداشت را کاهش شدید قیمت‌ها اعلام کرد به‌طوری که سود محصول به جیب سودجویان و دلالانی می‌رود که هیچ نقشی در تولید ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ همچنین بیان کرد: با توجه به نیاز بالای این محصول به آب و به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و بروز بحران کم‌آبی کشاورزان منطقه به سمت استفاده از روش‌های نوین آبیاری همچون استفاده از نوار تیپ و کشت مالچ پلاستیک روی آورده‌اند.

وی در همین خصوص توضیح داد: امسال حدود ۷۵ هکتار از مزارع با این روش آبیاری می‌شود و انتظار داریم با توجه به فواید آن در کنترل میزان آب مصرفی و صرفه‌جویی این روش آبیاری در سال‌های آینده توسعه پیدا کند.

در شهرستان کوهسرخ بیش از ۳۵ نوع محصول زراعی و ۲۰ نوع محصول باغی تولید می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما