شناسهٔ خبر: 68151520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مجلس این چهار نامزد پزشکیان را مردود می‌کند - اکونیوز

اقتصاد ایران: مالک شریعتی، عضو جبهه پایداری که بدون تردید در فراکسیون مخالفان پزشکیان در مجلس نقش موثری خواهد داشت، با گفتن این که «حداقل ۴ وزیر پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد نمی‌گیرند» زنگ‌ها را به صدا درآورد. اما چهار نماینده مورد اشاره مالک شریعتی که بیشترین مانع را پیش رو دارند چه کسانی هستند؟

صاحب‌خبر -

برترین‌ها - ستاره نیک‌نژاد: اعلام فهرست نهایی نامزدهای وزارت دولت پزشکیان با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد و اظهارنظر بسیاری از فعالان حوزه فضای مجازی و چهره‌های سیاسی را به دنبال داشت. به نظر می‌رسد بسیاری از اصلاح‌طلبان و حامیان تاثیرگذار مسعود پزشکیان با انتشار فهرست نامزدها سرخورده شده‌اند و نام‌های اعلام شده مخالفت و انتقاد بسیاری را در این جبهه برانگیخته است.

منتقدان پزشکیان می‌گویند او با وعده تغییر و اصلاح وضع موجود به میدان آمده و رای مردم را با شعار راستگویی و ایستادگی در برابر فشارها کسب کرده است. فهرست نامزدهای وزارت دولت نشان می‌دهد که اغلب انتخاب‌ها از میان اعتدالیون، نزدیکان به چهره‌های قدرتمند و به تعبیری سهمیه این چهره‌ها و حتی از میان تندروها و افراطیون ضد پزشکیان انتخاب شده است.

دیدن نام احمد دنیامالی حامی شناخته شده قالیباف که در انتخابات علیه پزشکیان فعالیت می‌کرد به عنوان نامزد وزارت ورزش، یا اسکندر مومنی با سابقه پررنگ اصولگرایی، مثال‌هایی از این دست‌اند. وزیری که قبلا به شدت از طرح نور و گشت ارشاد حمایت کرده و وزرایی که نظراتی کاملا متفاوت با وعده‌های پزشکیان دارند، این تصور را پدید آورده که او هم مثل روسای جمهور قبل در مقابل فشارها و سهم‌خواهی‌ها تسلیم شده یا اساسا با تشکیل یک دولت «مقبول»، تصمیم گرفته کار خود را محافظه‌کارانه و بدون حاشیه پیش ببرد. شیوه‌ای که باید دید چقدر از توقعات و مطالبات عمومی را محقق خواهد کرد.

اما یکی از مهمترین واکنش‌ها به فهرست پزشکیان به مالک شریعتی نماینده تهران و چهره نزدیک به سعید جلیلی تعلق داشت. مالک شریعتی، عضو جبهه پایداری که بدون تردید در فراکسیون مخالفان پزشکیان در مجلس نقش موثری خواهد داشت، با گفتن این که «حداقل ۴ وزیر پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد نمی‌گیرند» زنگ‌ها را به صدا درآورد.

این که پایداریچی‌های مجلس قصد کشدن ترمز دولت را دارند بر کسی پوشیده نیست. با وجود سفارش‌های مصلحانه مبنی بر لزوم همکاری با دولت، مطمئنا در جلسات رای اعتماد به وزرا شاهد مخالفت‌های سنگین و حملات تند این جریان به نامزدهای پزشکیان خواهیم بود. اما چهار نماینده مورد اشاره مالک شریعتی که بیشترین مانع را پیش رو دارند چه کسانی هستند؟

مجلس این چهار نامزد پزشکیان را مردود می‌کند

1-عبدالناصر همتی. منتقد جدی دولت رییسی مطمئنا یکی از اهداف مشخص جریان تندروی مجلس است و از حالا معلوم است که از دیدن نام او در فهرست به خشم آمده‌اند و همه نیروی خود را برای ناکام کردنش به کار خواهند برد.

2- فرزانه صادق مالواجرد. نامزد وزارت راه یکی از چهره‌های شاخص شهرسازی ایران است که به نوگرایی و توسعه توجه جدی دارد. زن بودن او و این که قرابتی با جبهه اصولگرایی و پایداری ندارد، مطمئنا او را در لیست سیاه مخالفان پزشکیان خواهد گذاشت.

3- محمدرضا ظفرقندی. دکتر ظفرقندی در میان کشمکش بسیار و البته ناباورانه به عنوان نامزد وزارت بهداشت معرفی شده است. کسی که در بدنه وزارت و صنف پزشکی کشور اعتبار و محبوبیت بسیاری دارد اما به عنوان چهره¬ای با تمایلات اصلاح‌طلبی روشن، قطعا مطلوب حامیان جلیلی نخواهد بود.

4-احمد میدری. معاون اسبق وزارت کار و نامزد امروز این وزارتخانه بی‌تردید با حملات سنگینی مواجه خواهد شد. او با وجود کارنامه قابل دفاعی که در دوران حضور در وزارتخانه دارد، به دلیل تفکرات توسعه‌گرایانه و احتمال پاکسازی وزارت کار از شبکه سیاسی ساخته شده در دولت قبل، کار سختی برای گرفتن رای از مجلس خواهد داشت.

در میان دیگر چهره‌ها ستار هاشمی و عباس صالحی امیری به دلیل حضور در دولت روحانی و شناخته شدن به عنوان چهره‌های تکنوکرات سایه سنگین مخالفت را بالای سر خود احساس می‌کنند. برای اغلب دیگر نامزدها رای موافق از حالا قابل پیش‌بینی است.

وزرای تکرار شده دولت رییسی، دنیا مالی نزدیک به قالیباف، چهره‌های اصولگرایی مثل مومنی و سیمایی و حتی عراقچی که احتمالا می‌توانست وزیر امورخارجه قالیباف هم باشد، قاعدتا کارت سفید عبور از مانع مجلس را خواهند گرفت. عباس صالحی هم به عنوان نماینده رهبری در روزنامه اطلاعات چهره‌ای میانه‌روست که دنبال تغییر و باز کردن فضای فرهنگی کشور نخواهد رفت و خطری از سوی او احساس نمی‌شود. او هم وزیری است که احتمالا به آسودگی از تونل ترسناک رای‌گیری عبور خواهد کرد.

پ

برچسب‌ها:

نظر شما